BAMBI<3 Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Har alder noe å si når man gifter seg? hva syntes dere? Jeg er nitten det året jeg gifter meg, men har vært sammen med kjæresten i fire år. Vi mener alderen ikke spiller noen rolle så lenge man er sikker på at man elsker hverandre, men jeg er så lei av at folk skal blande seg oppi livet vårt å komme med kommentarer som " det er jo sykt" og "dere burde leve livet først" hva syns dere? spiller alderen noen rolle? jeg mener det at alle mennesker er forskjellige og noen vil binde seg tidlig mens andre vil ikke. det er bare sånn livt er. vel jeg gleder meg ihvertfall utrolig mye til å gifte meg med min elskede! Endret 3. oktober 2005 av BAMBI<3
Gjest Bellatrix Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Det finnes ikke noe fasitsvar. Om noen mener dere bør leve livet først så er det et rart utsagn synes jeg. Hva vil det si å leve livet? Tar livet slutt når man gifter seg? For min del har livet på ingen måte tatt slutt etter at jeg gifta meg. Men jeg synes dere er unge. Jeg skal ikke si at dere er for unge fordi alle er forskjellige i forhold til modenhet, men dere er unge.
tommeline Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Dette har vært oppe her før, og folk er veldig uenige om når man er gammel nok til å gifte seg. For min egen del er jeg sjeleglad for at jeg ikke giftet meg med ham jeg var sammen med da jeg var 19. Jeg har forandret meg mye siden da (er 28 nå), og vi ville nok ikke ha passet sammen i dag. Få av mine venninner er sammen med samme mannen de var sammen med da de var 19. Noen garanti for et langt og lykkelig ekteskap har man uansett ikke... om man er 20, 30 eller 40 når man gifter seg...
BAMBI<3 Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2005 Når denne personen sa at jeg burde leve livet før jeg gifta meg sa jeg " det er nå jeg virkelig lever livet, og utvikler det" teoretisk sett så er vi unge, det er jeg helt enig i. men følelsesmessig og med tanke på hvor modene vi er er vi klare for å gifte oss. Han er 3 år eldre enn meg men det er jo ikke store forskjellen. Takk for godt svar
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Selvfølgelig har alder noe å si. Det å gifte seg er for VOKSNE! Det varierer selvfølgelig en del når folk er blitt "voksne", men svært få er det i en alder av 19! Jeg kjenner INGEN som var modne for ekteskap på den alderen. Flere er fremdeles sammen med den de var sammen med da de var 19, men det er en helt anne sak. Jeg syens det er såpass mange grunner til å vente til senere at jeg ville spurt meg selv hvilke grunner jeg hadde til å gjøre det alt nå.. Hvor det brenner så?
nessi Skrevet 3. oktober 2005 #6 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg vil ikke si at det finnes noe fasitsvar for hvor gammel man skal være når man gifter seg. Dessverre så viser statistikken i min vennegjeng at alle som ble sammen før de var 23 år (noen samboere andre giftet seg) har gått fra hverandre og funnet nye partnere med årene. Dette meg inkludert (og 9 par til).
Gjest Milah Skrevet 3. oktober 2005 #7 Skrevet 3. oktober 2005 Folk må få gite seg når de føler seg klare for det. Uavhengig av alder!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 Folk må få gite seg når de føler seg klare for det. Uavhengig av alder! ← Selvfølgelig! Ingen har da noensinne sagt noe annet.. Vi snakker da ikke om hva folk "får lov til", men om hva vil vil rådgi folk om å gjøre.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 3. oktober 2005 #9 Skrevet 3. oktober 2005 Til trådstarter: lykke til med giftemål. Dessverre taler vel det meste av statistikk mot at det er særlig lurt å gifte seg når man er 19. Dere kan helt klart være unntaket, men dog. Jeg mener iallfall at man godt kan ha noen flere år på baken, dette gjelder også angående å være gammel "nok" til å få barn. Grunnen til det er som følger: De FLESTE 19-åringer i dagens Norge er IKKE modne nok/voksne nok til å gifte seg eller få barn. De FLESTE 19-åringer er fortsatt under utdannelsen, mange av dem bor hjemme hos mor og far. De aner ikke hvordan det er å bo alene, sørge for sin egen husholdning, at pengene rekker fra en lønning til den neste. De fleste 19-åringer er på vei til å bli voksne, og jeg syns kanskje man burde bli litt mer voksen før man gifter seg. Dere er jo myndige og gjør jo dermed som dere vil. Og det er lov. Men det er også lov for andre, muligens med litt mer erfaring, å mene at det ikke nødvendigvis er så fryktelig lurt.
Gjest Milah Skrevet 3. oktober 2005 #10 Skrevet 3. oktober 2005 Selvfølgelig! Ingen har da noensinne sagt noe annet.. Vi snakker da ikke om hva folk "får lov til", men om hva vil vil rådgi folk om å gjøre. ← Jeg svarte på spørsmålet til trådstarter. Det jeg skrev var mitt svar på hva jeg mener om saken!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #11 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg svarte på spørsmålet til trådstarter. Det jeg skrev var mitt svar på hva jeg mener om saken! ← Akkurat som vi andre gjør.. Og mitt svar er: Sett i gang, men ikke kom løpende tilbake når det går adundas om ca 7 år (om ikke før)
Gjest Milah Skrevet 3. oktober 2005 #12 Skrevet 3. oktober 2005 Akkurat som vi andre gjør.. Og mitt svar er: Sett i gang, men ikke kom løpende tilbake når det går adundas om ca 7 år (om ikke før) ← Nå ender jo nesten 50% av alle ekteskap i skillsmisse, og de fleste som gifter seg i dag er betydelig eldre enn 19 år, så den siste kommentaren din synes jeg var unødvendig!
Gjest Binke (i.i.) Skrevet 3. oktober 2005 #13 Skrevet 3. oktober 2005 Ønsker dere lykke til! Jeg kan ikke se noen grunn til at dere skulle ha større grunn til ikke å lykkes, enn andre som gifter seg. Mange blir jo samboere i 19-20 års alderen, men få som reagerer på det.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #14 Skrevet 3. oktober 2005 vi kom sammen når vi var 19 år og flyttet sammen når jeg var 20 år skal gifte oss neste år har da vært sammen i 7 år. vi var ikke klar til å gifte oss så ung.jeg syntes i allefall det viktig å bo sammen frst,for da vet du virkelig hvem du bor med du syntes vel det er litt ungt siden du spør også vel?men dere vet ikke hvordan det går før sere har prøvd lykke til
Ann Forup Skrevet 3. oktober 2005 #15 Skrevet 3. oktober 2005 først vil jeg sige lykke til, selv var jeg 19 da jeg giftede mig, i dag er jeg 40, jeg var sikker på jeg giftede mig med den rette, men så blev det ikke skilte da jeg var 30 da havede vi været sammen siden jeg var 16 år, jeg ville ikke høre på mor og mange ander om ikke at haste i vej med giftemål og familie men oplev livet først, vel det gjorde jeg jo på min måte da, har ikke fortrudt at jeg tog de valg, men har helt klart fortalt mine 3 jenter på 20 16 0g 15 om ikke at gifte/binde sig så tidligt som jeg selv gjorde, men som sagt man må selv begå sine egene fejl det er sådanne man lære av. og måske du er heldig at i holder hele livet, det vil du jo kun finde ut av ved at gifte dig ikke ?
Vinterbrud-05 Skrevet 3. oktober 2005 #16 Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Jeg synes ikke alder spiller noen rolle. Alder er bare et tall. Voksenhet er noe annet. I vår vennegjeng er de yngste 21-22 og de er minst like voksen som alle de andre som er rundt 30. Jeg er en av de yngre, og jeg har vært sammen med mannen min siden jeg var 15 år og vi har bodd sammen i mange år allerede. Vi har mye mere erfaring på forholdet vårt enn folk som har vært sammen i eks to år. Selv om de er 30... Så det er alle faktorer rundt et forhold som er av betydning. Nettopp fordi vi har vært sammen i så mange år, er det ingen som har reagert på at vi skal gifte oss. Selv om vi er unge (jeg er 21 og han er 25). Det har nesten vært motsatte reaksjoner, altsåat folk mener det er på tide siden vi har vært sammen og bodd sammen så lenge. Man kan jo lure på om det er mere gjennomtenkt å gifte seg etter å ha vært sammen et år (slik noen skriver i en tråd lengre ned her) enn å gifte seg ung etter å ha vært sammen i mange år? Hva er mest gjennomtenkt? Endret 3. oktober 2005 av Vinterbrud-05
Lemona Skrevet 3. oktober 2005 #17 Skrevet 3. oktober 2005 Er det lov å spørre om det at dere skal gifte dere har noe med religiøs overbevisning å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #18 Skrevet 3. oktober 2005 Da jeg var 19 var jeg sammen med en gutt som jeg var overbevist var den jeg kom til å dele livet med. Vi ble sammen da jeg var 17. Vi skulle forlove oss da jeg var 19, men tilfeldigheter gjorde at vi ikke gjorde det. Og jeg sier gudskjelov for det! Det ble slutt da jeg var 20. Hadde vi folovet oss den gangen, og giftet oss, så ville nok forholdet fungert en stund til pga ekteskapet, men i dag vet jeg at vi ville vært del av skillsmissestatistikken. I dag er jeg 26 og nygift med drømmemannen min. Vi giftet oss da vi hadde vært sammen i litt over 2 år. selv om 26 år ikke er så gammelt det heller, er det gammelt nok til at jeg har fått litt tid for meg selv, fått reist litt, vært ute med mange forskjellige gutter, og blant disse fant jeg prinsen min. Jeg sier ikke at det ikke er mulig for deres ekteskap å bestå, men utifra erfaring og de jeg kjenner som har giftet seg unge, så tror jeg at dere begår en stor tabbe. Men det er deres valg, ingenting av det vi her inne sier kommer til å få deg til å ombestemme deg, så da får jeg bare si lykke til videre!
Tinema Skrevet 3. oktober 2005 #19 Skrevet 3. oktober 2005 Er man myndig er man i teorien voksen, og derfor er det jo ikke noe hinder for at dere gifter dere. Før var det helt vanlig å bli gift når man var 18-20 år. Sånn er det ikke lenger, men det burde da ikke forhindre dere i å gifte dere om det er det dere vil. Jeg kunne godt giftet meg som 19 åring, men gjorde det ikke. Jeg er nå gift med den samme som jeg var sammen med den gang. Selv om noen gifter seg ung, og ender opp med å skille seg, skjer det også for dem som gifter seg som godt voksne. Ekteskapet må jobbes med for å fungere enten man er 19 eller 40. Om andre har feilet behøver dere ikke gjøre det. For dere er dette det riktige, og jeg ønsker dere lykke til. Som en sa tidligere, så flytter folk sammen når de er 18-19 og det er det ingen som reagerer på. For meg er det ingen stor forskjell på det å være gift og det å være samboere. Vi flyttet sammen da jeg var 19, og har siden den gang levet som om vi var gift. Det eneste som manglet var vielsesattesten som vi nå har fått. Masse lykke til
Lassie Skrevet 3. oktober 2005 #20 Skrevet 3. oktober 2005 Tidligere giftet man seg da man var 18-19år, men så har tidene forandret seg mye også. Dagens unge voksne er ikke like modne som de var for noen tiår siden, så derfor vil nok jeg si at jeg synes det er tidlig å gifte seg som 19åring i dag. Men på en annen side, så er det stor forskjell på hvor moden man er også - det er ikke kun den fysiske alderen det kommer an på. Jeg ble sammen med exen min da jeg var 16, forlovet oss da jeg var 18, og flyttet sammen da jeg var 18. Jeg var overbevist om at han var den jeg skulle dele resten av livet med. Men så vokste vi og ble mer modne begge to, ble voksne mennesker. Vi vokste i svært forskjellige retninger, og da jeg var 22 flyttet vi fra hverandre. Nå er jeg veldig glad for at jeg ikke gikk hen og giftet meg i den alderen. Skal gifte meg med Mannen i mitt liv til sommeren, og jeg er ikke så gammel selv. (25 når vi gifter oss), men jeg har likevel blitt adskillig mer voksen siden jeg var 19, enda det er bare noen år siden. Og jeg er ganske moden for alderen, noe jeg alltid har vært. Jeg sier ikke at det er dumt av dere å gifte dere, dere vet selv best. Garantert. Men jeg sier at jeg kanskje ville tenkt nøye over det. Flørter dere fortsatt på byen med potensielle kjekke menn/damer? Tenker dere på andre folk som aktuelle på noe vis? Hvis du eller din kommende mann svarer ja på et av de spørsmålene, så vil jeg nok si at dere bør tenke nøyere gjennom det. MEn det ser ut til at dere har tenkt en del på det allerede. Hadde jeg dødd i morgen hadde jeg nok angret på at jeg ikke giftet meg i går. Om du skjønner. Men hadde jeg giftet meg da jeg var 19 hadde jeg nok angret på det i dag. Ingen har fasitsvaret her, dere må nesten rett og slett finne ut av det selv. Bare dere er sikre på at dere har "flydd fra dere", om dere skjønner. Ingen kjenner morgendagen, og man må ta noen sjanser i livet. Man må bare prioritere hvilke sjanser man virkelig vil satse på. Lykke til med det kommende bryllupet!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå