Gå til innhold

Verdens verste menneske

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er artig. Bare fordi den er norsk, og har fått så mye internasjonal anerkjennelse, så føler nordmenn som vanligvis aldri ser den type filmer at de må se den. Så blir de skuffet fordi den er så "rar" eller "skuffende". Har de samme menneskene sett andre relasjonsfilmer i samme sjanger? Cassavetes filmer? Cianfrances filmer?

Joachim Trier er en fantastisk regissør. 

Anonymkode: 3fb01...3dd

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skuffende svak film. Jeg har stor stans for de to første filmene i trilogien, men denne var skuffende. I utgangspunktet er det filmatiske uttrykket imponerende, men det blir bare pretensiøst når det kombineres med en så grunn og tildels usammenhengende historie. Reinsve spiller altfor affektert, og karakteren hennes spriker i alle retninger. Hadde jeg kommet til forestillingen uten forventninger ville jeg ha gitt den en treer. Så nettopp Drive my car. Det var film det.

Anonymkode: ec84a...5ad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er artig. Bare fordi den er norsk, og har fått så mye internasjonal anerkjennelse, så føler nordmenn som vanligvis aldri ser den type filmer at de må se den. Så blir de skuffet fordi den er så "rar" eller "skuffende". Har de samme menneskene sett andre relasjonsfilmer i samme sjanger? Cassavetes filmer? Cianfrances filmer?

Joachim Trier er en fantastisk regissør. 

Anonymkode: 3fb01...3dd

Hvorfor er den ikke spesielt tilpasset mine sensasjonsbehov hvor alle redder verden? 

Anonymkode: 45278...ece

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes den var litt kjedelig faktisk, ble skuffet. Ville gitt den terningkast 3. 

Anonymkode: 91596...07e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med deg, ts. En erketypisk norsk finn-deg-selv-film, som man har sett utallige varianter av før. Det jeg liker med den, er at dialogen ikke høres så opplest og statisk ut, slik norsk film har vært dominert mye av. Ellers var den kjedelig og forutsigbar. Ingen vanvittig gode prestasjoner å spore, bare helt greit skuespill.

Anonymkode: bedfb...0b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg like den kjempegodt! Ser flere sier de ikke kjenner seg igjen i hovedrollen - men må man det for å syns at en film er god?

Historien er jo original. Her kommet det spoiler under, orker ikke sensurere da jeg tenker de fleste har fått med seg plottet hvis de er litt interessert.

Spoiler: Jeg syns det var et veldig godt grep av Trier at Julie faktisk ikke finner seg selv gjennom noen av mennene eller et forhold. Hun velger ingen av dem, men hun går tilbake til fotoyrket, og det virker som hun har gjort suksess der (ref. jobben hun har helt på slutten). Skjønner ikke at hun ikke skal være en feministisk karakter. Hun er for en gangs skyld en karakter som ikke defineres av mennene rundt seg.

Hun er heller ikke verdens verste menneske som jeg ser det, når hun ikke vil være sammen med Aksel mer så sier hun det med en gang. 

Anonymkode: 0f7ba...854

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Derav tittelen ‘verdens verste menneske’?;)

Tenker filmen passer for dem som kjenner seg igjen i situasjonen ved å være ung voksen og ikke finne seg selv. Ta feil valg i livet, prøve og feile. I denne filmen ha deler det i tillegg om å komme ut av skapet, som en overraskende vending til slutt.

Jeg er selv bifil, og slet i mange år med å finne meg selv i 20-årene. Selv om jeg aldri har vært utro kunne jeg relatere meg veldig til hovedkarakteren. Jeg likte filmen godt.

Samboeren min derimot, som er 8 år yngre en meg og har levd et bekymringsfritt liv der jeg er hans første seriøse forhold (vi har vært samboere i 7 år), for ham ble kulturen og miljøet i denne filemn fremmed for ham og han gadd ikke se den ferdig fordi ham kjedet seg.

Anonymkode: 94517...7e0

Kom hun ut av skapet på slutten? Var det derfor hun så sånn på modellen?

Anonymkode: 09643...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å, var det det? Jeg skjønte ikke slutten😭🤦‍♀️

Anonymkode: c6048...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Er Julie lesbisk? Jeg så den for lenge siden og har ikke tenkt noe på det. Har eller ikke hørt noen andre nevne det som har sett filmen?

Anonymkode: 2338a...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3/26/2022 den 14.32):

Hun velger ingen av dem, men hun går tilbake til fotoyrket, og det virker som hun har gjort suksess der (ref. jobben hun har helt på slutten). 

Anonymkode: 0f7ba...854

Har man gjort suksess når man er stillfotograf?

Anonymkode: b5ce3...3d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sally-Go-Round skrev (På 18.10.2021 den 9.05):

Enig! 

skulle bare informere om liker knappen her inne. Så slipper man poste et innlegg bare for å skrive at man er enig.  Liker knappen er grei for at man ikke skal få lange tråder der hver bruker poster at de er enig😊

Anonymkode: 88335...8ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 16.01):

Hehe, ja jeg har skjønt at flere ikke har fått med seg hele budskapet i filmen. Alt handler jo om ei dame som ikke finner seg selv, og som ser ut til å komme ut av skapet helt på slutten. Er veldig tydelig at hun tiltrekkes av den kvinnelige modellen. 
Men slutten er jo vag og åpen for tolkning da;)

Slutten er jo også overraskende og en stor spoiler dersom det skrives om, så det er nok også grunnen til at det ikke nevnes så mye om i anmeldelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 14.32):

Hun er heller ikke verdens verste menneske som jeg ser det, når hun ikke vil være sammen med Aksel mer så sier hun det med en gang. 

Nei hun er ikke verdens verste mennesket. Men vi må likevel bare si det som det er, hun er ikke en spesielt sympatisk rollefigur. Kjører på uten å vise form for anger eller dårlig samvittighet. Ingen refleksjoner rundt handlingene sier og hun oppsøker utroskap uten å nøle. Fordi hun ‘kjeder seg med sin trygge og stabile mann som ønsker barn. I tillegg til at den hun er utro sammen med og etterhvert utvikler et kjærlighetsforhold til,også allerede har samboer.

Hun ser jo ut til å ha null empati. Ingen moralprekener. Alt dekkes av tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nevian skrev (På 24.10.2021 den 0.44):

Når en film blir hyllet på Cannes-festivalen er det all grunn til å tro at den hører hjemme i et kultursjikt over "vanlige folk".

Jepp, blir som i keiserens nye klær, slik som med alt "kultureliten" liker.

Anonymkode: 4de00...579

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Som forventet ingen Oscar til denne meget hypede filmen. Ok film, men selvsagt ikke oscar materiale.

Anonymkode: 2c6c9...a33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En god film, men jeg synes det er helt greit at den ikke vant i noen av kategoriene. Selv med norsk bias synes jeg både Drive my car og The hand of God var bedre i kategorien International feature film. I kategorien Original screenplay synes jeg den faktisk stiller sterkere, selv om i hvert fall Licorice pizza var bedre og Belfast har jeg tilgode å se. 

Anonymkode: 01843...53e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hehe, ja jeg har skjønt at flere ikke har fått med seg hele budskapet i filmen. Alt handler jo om ei dame som ikke finner seg selv, og som ser ut til å komme ut av skapet helt på slutten. Er veldig tydelig at hun tiltrekkes av den kvinnelige modellen. 
Men slutten er jo vag og åpen for tolkning da;)

Slutten er jo også overraskende og en stor spoiler dersom det skrives om, så det er nok også grunnen til at det ikke nevnes så mye om i anmeldelsene.

Fikk ikke den oppfatning at hun kom ut av skapet som lesbisk. Ikke i det hele tatt. Julie var jo den type menneske som flørtet med og ble lett fascinert av mennesker.

Men, som jeg spurte over: Har modellen barn med Eivind? Jeg tolker filmen slik at Julie fortsatt ikke har funnet seg selv, og at filmen derfor ikke har noen endelig slutt. At hun ser tilbake som f.eks det med Aksel og hans forståelse og intellektualitet, og at hun ønsket seg egentlig barn og nå har Eivind fått barn. Hun higer alltid etter noe nytt, men kan lett henfalle til det gode som var i fortiden. Hun lever ikke i det hele tatt i nåtiden.

Er en stund siden jeg også så den.

Anonymkode: b3a0e...fa2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...