Gå til innhold

Oppfølging psykisk syke, en vits.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne tar jeg som anonym.

Vedrørende Kongsberg saken så er det jo tydelig at fyren ikke er frisk og han har allerede blitt varslet om så langt tilbake som 2015. Allikevel skjer ingenting og det tragiske skjer.

Jeg er selv pårørende til en psykisk syk person. Han lider av paranoid schizofreni. For flere år siden begikk han drap, noe han selv har innrømmet til flere familiemedlemmer, men han ble ikke dømt, pga manglende bevis i retten. Siden han har slitt mye med rus, så ble han allikevel dømt til psykisk helsevern. Det at han selv innrømmet drapet til meg og flere familiemedlemmer, blir bare ord mot ord og derfor ikke noe politiet får gjort noe med. Han nektet selv for å noengang ha innrømmet det. 

Men familiemedlemmet mitt ble som sagt fulgt opp av psykisk helsevern. Han ble tvangsmedisinert, men fikk etterhvert slutte med medisiner pga han fikk overtalt de som fulgte han opp at han kun har rusutløste psykoser. Dette er jo rent tull, vi har sett han flere ganger psykotisk ( og farlig ) uten å være rusa. Han fikk derfor slutte på medisiner og så fort vi som pårørende informerte om hvordan han blir og at han rett og slett er en fare for samfunnet, så klarer han å snurre dem rundt lillefingeren og hva vi som pårørende sier er en vits.

Vi som pårørende blir IKKE tatt seriøst og mitt familiemedlem er nå løs ute i samfunnet, har allerede begått drap og han er ikke medisinert, noe han virkelig skulle ha vært. Han skulle ikke ha gått løst ute i det hele tatt! 

Det er ikke rart det blir drap i Norge når vi har et så naivt og slapt system! Jeg som pårørende har ikke blitt tatt seriøst og det har heller ikke de andre familiemedlemmene. Han har jo overbevist dem om at han er en så god mann, men vi som kjenner han ser hvor syk han virkelig er.

Anonymkode: 1e2fb...603

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et kjempestort problem, og vi går i helt feil retning i Norge ved å redusere tvang i så stor grad. Noen er så syke at de må behandles ved tvang. Skjønner godt bekymringen din. 

• Liker 6
Skrevet

At behandlingen er for dårlig er det ikke noen tvil om. Dette med tvang, spesielt når det gjelder medisinering er jeg litt skeptisk til, men noen trenger tett oppfølging og å bli holdt unna omverden om de er så syke ja. 

Anonymkode: 7d2f0...095

• Liker 4
Skrevet

Dette har vært skrevet om i lang tid, hvor lite behandling det er for psykisk syke i Norge. Det gikk til og med en dokumentar om det på NRK som jeg ikke husker hva heter. Om unge psykisk syke som faller ut fordi de ikke får den hjelpen de trenger. 

Jeg er selv psykisk syk, har flere diagnoser pga grov omsorgssvikt i barndommen. Men vil ikke la dette definere meg, så gjør så godt jeg kan for å klare meg. Jobber fullt. Men det er så vidt det går, og jeg har ikke overskudd til noe privatliv da pga helsen fordi jeg egentlig sliter. Jeg er redd for hvordan fremtiden vil bli. Går til Dps, men kun en sykepleier av og til som ikke har kunnsksp til å behandle diagnoser. 

Slik er det med mange og utrolig mange ressurser går bort, fordi helsesystemet er for dårlig. Jeg skjønner ikke når det skal bli tatt tak i. 

Mange har ropt om hjelp, men de svakeste i samfunnet får ikke god nok hjelp og oppfølging. 

Anonymkode: c6fd5...e24

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har vært skrevet om i lang tid, hvor lite behandling det er for psykisk syke i Norge. Det gikk til og med en dokumentar om det på NRK som jeg ikke husker hva heter. Om unge psykisk syke som faller ut fordi de ikke får den hjelpen de trenger. 

Jeg er selv psykisk syk, har flere diagnoser pga grov omsorgssvikt i barndommen. Men vil ikke la dette definere meg, så gjør så godt jeg kan for å klare meg. Jobber fullt. Men det er så vidt det går, og jeg har ikke overskudd til noe privatliv da pga helsen fordi jeg egentlig sliter. Jeg er redd for hvordan fremtiden vil bli. Går til Dps, men kun en sykepleier av og til som ikke har kunnsksp til å behandle diagnoser. 

Slik er det med mange og utrolig mange ressurser går bort, fordi helsesystemet er for dårlig. Jeg skjønner ikke når det skal bli tatt tak i. 

Mange har ropt om hjelp, men de svakeste i samfunnet får ikke god nok hjelp og oppfølging. 

Men igjen. Tvang er jeg skeptisk til da det oppleves som et stort overgrep for den enkelte. Jeg tror det på sikt gjør en pasient verre, fordi det i seg selv kan skape mye sinne og avmakt. Og dermed blir behandlingsperioden forlenget og pasienten sykere. 

Men det er mye jeg ikke vet om tema, så jeg skal ikke uttale meg for bastant om det temaet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du kun fått en sykepleier hos DPS? Virker som at de ikke har nok psykologer ja, men synes det er latterlig den "behandlingen" de noen ganger gir av folk som ikke engang har utdannelse nok til hva de driver med. Jeg fikk en lege på DPS som jeg merker veldig godt ikke har spesielt god kunnskap om ting. 

Skrevet

Det finnes forskjellige kriterier for bruk av tvang. Når det gjelder å utgjøre en fare for andres liv og helse, så bør det kunne vektes tyngre enn å "bare" være til skade for seg selv. 

I første tilfelle er andres sikkerhet viktigere enn hva personen måtte føle som et overgrep... 

Når det gjelder det andre, å være kun til fare for seg selv, synes jeg bruk av tvang er mer problematisk/eventuelt feil. 

Anonymkode: 0c826...9fe

• Liker 1
Skrevet

Så en statistikk at 80% av alle drap er begått av en person som på et eller annet tidspunkt har vært i kontakt med psykisk helsevern. Så ja..psykisk syke er et stort problem. 

Anonymkode: 93811...3cf

• Liker 3
Skrevet

Ja, her har Norge store strukturelle problemer. Det er ikke nok helsepersonell, det er ikke nok kunnskap, helsepersonellet har ikke tilstrekkelig sikkerhet i møte med disse pasientene, og pasientene har ingen reelle tilbud. Ofte ser jeg at alvorlig syke pasienter bli tvangsinnlagt når de er «psykotisk nok», og da i maks 10 dager. Så er det rett ut til en kommune som ikke har forutsetninger for å ta i mot eller følge opp. 

Anonymkode: 23f11...15b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så en statistikk at 80% av alle drap er begått av en person som på et eller annet tidspunkt har vært i kontakt med psykisk helsevern. Så ja..psykisk syke er et stort problem. 

Det er forskjell på diagnoser. Har du angst, så dreper du ikke folk. Har du anorexia, så er du ikke en fare for andre. Er du paranoid schizofren, så ser du gjerne ting komme ut av veggene, ser ting som ikke stemmer osv. Det er noe helt annet. Så man kan ikke sause diagnoser sammen her og si at alle som kjenner seg nervøs, eller har problemer med selvtillit trenger samme oppfølging som en som har en alvorlig diagnose. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du kun fått en sykepleier hos DPS? Virker som at de ikke har nok psykologer ja, men synes det er latterlig den "behandlingen" de noen ganger gir av folk som ikke engang har utdannelse nok til hva de driver med. Jeg fikk en lege på DPS som jeg merker veldig godt ikke har spesielt god kunnskap om ting. 

Det er flere sykepleiere enn psykologer på dps. 

Skrevet
Mooza skrev (5 minutter siden):

Det er forskjell på diagnoser. Har du angst, så dreper du ikke folk. Har du anorexia, så er du ikke en fare for andre. Er du paranoid schizofren, så ser du gjerne ting komme ut av veggene, ser ting som ikke stemmer osv. Det er noe helt annet. Så man kan ikke sause diagnoser sammen her og si at alle som kjenner seg nervøs, eller har problemer med selvtillit trenger samme oppfølging som en som har en alvorlig diagnose. 

Men veldig mange er feildiagnostisert og får ikke riktig diagnose før de har hatt flere runder og mange av de som dreper eller gjør annen skade på seg selv eller andre må ha hjelp tidlig i sykdomsforløpet, ellers blir det mye brannslukking.

Anonymkode: 6ba18...e32

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vel stort sett ingen er psykisk friske om de gjennomgår grundige diagnoser, så det blir for dumt å si.

Skrevet
Duff skrev (7 minutter siden):

Det er flere sykepleiere enn psykologer på dps. 

Det synes jeg er for dårlig. De har ikke kompetanse til å jobbe på et sånt sted. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det synes jeg er for dårlig. De har ikke kompetanse til å jobbe på et sånt sted. 

De har videreutdannelse innen psykiatri. De kan behandle lettere lidelser og faktisk setter de diagnoser med støtte fra overordnet psykolog eller psykiater. De jobber i team og får veiledning. Veldig mange pasienter skal bare gjennom en bunke skjema før de sendes videre til sykepleier eller sosionom i kommunen.

• Liker 1
Skrevet

Det går ikke an å tenke slik. Vi har i dag mange som har vokst opp med omsorgssvikt, overgrep, rus, kriminalitet osv. veldig veldig mange. Men de blir ikke drapsmenn av den grunn. De fleste klarer seg bra. Mange kan være truende og ubehagelige men de dreper ikke folk. 
Noen ganger kan det skje. Hvordan kan en forutse at noen kan begå drap? 
politiet kan ikke pågripe en person når det ikke er grunnlag for det. Mange er behandlingressistente eller ikke ønsker behandling. 
Syke folk som dreper er som vanlige mennesker, men når det først skjer et drap dukker det opp i ettertid at personen har slitt.. selvfølgelig! Ingen folk dreper andre om de har det bra. 
Men det er mange som ikke har det bra, hvordan sile ut hvem som kan være farlige eller ei? 

Anonymkode: 77931...ef5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...