AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #1 Skrevet 17. oktober 2021 For å unngå sopp i skjeden. Jeg tenker spesielt når jeg dusjer. Man skal jo vaske seg forfra og bakover, men hvordan, med klut? Tidligere har jeg spylt godt der nede, men det fører til soppinfeksjon siden det forstyrrer den naturlige ph’en der. Hvordan gjør dere andre det? Ja vet det er et dumt spørsmål og jeg er ikke ung og usikker. Anonymkode: 7ceec...837
visp Skrevet 17. oktober 2021 #2 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å unngå sopp i skjeden. Jeg tenker spesielt når jeg dusjer. Man skal jo vaske seg forfra og bakover, men hvordan, med klut? Tidligere har jeg spylt godt der nede, men det fører til soppinfeksjon siden det forstyrrer den naturlige ph’en der. Hvordan gjør dere andre det? Ja vet det er et dumt spørsmål og jeg er ikke ung og usikker. Anonymkode: 7ceec...837 Jeg vasker bare med hendene. Bruker Asan, men tidligere brukte jeg bare den såpen som gikk til resten av kroppen. Jeg har aldri hatt sopp så jeg tenker at noe annet gjør at du lett får det. Bruker du mye truseinnlegg eller bind? 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #3 Skrevet 17. oktober 2021 Du bruker varmt vann, og fingrene. Såpe kan skape ubalanse, som kan føre til sopp. Man blir kalt ekkel på kg når man sier slikt, men det er anbefalt av leger å bruke varmt vann. Vulva består av slimhinner, som er sensitive for ting som såpe. Vann skal absolutt aldri inn i vagina. Dette vil også kunne føre til soppinfeksjon ol. Vaginaen er selvrensende, og man skal ikke vaske inn dit. Utsiden, altså der håret vokser utenfor de ytre kjønnsleppene, der kan man bruke såpe. Det samler seg kanskje noe utflod om man har hår, og dette vaskes bort. På den hårete delen har vi ikke slimhinner som man har på/i vulva og vagina. Anonymkode: 5646d...79c 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #4 Skrevet 17. oktober 2021 Ikke bruk såpe!! Det er første bud! Om jeg har mensen, og føler for å vaske meg litt ekstra bruker jeg litt intimsåpe der hvor det ikke er slimhinner, bare der det vokser hår. Altså ikke å nærheten av selve sjedeåpningen. Spyler vann fra venusberget og lar det renne nedover. Bruker hendene å vaske med. Aldri snu strålen og spyl direkte på vulva. Dette kan føre til sopp. Bare la vannet renne nedover. Om jeg bruker klut (veldig sjeldent jeg gidder å vaske med det for jeg dusjer hver dag) så er det viktig å bare bruke vann på kluten, tørke bakover og snu kluten for å gjentar. Å vaske med bare vann holder i massevis, og bare skylle på utsiden (aldri inni). Husk at strålen alltid skal peke nedover mot gulvet, og ikke mot underlivet. Om du snur strålen for å vaske bak, så holder du bare enkelt en hånd over vulva så det ikke kommer vann inn der. Anonymkode: 7dc7f...9d5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #5 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke bruk såpe!! Det er første bud! Om jeg har mensen, og føler for å vaske meg litt ekstra bruker jeg litt intimsåpe der hvor det ikke er slimhinner, bare der det vokser hår. Altså ikke å nærheten av selve sjedeåpningen. Spyler vann fra venusberget og lar det renne nedover. Bruker hendene å vaske med. Aldri snu strålen og spyl direkte på vulva. Dette kan føre til sopp. Bare la vannet renne nedover. Om jeg bruker klut (veldig sjeldent jeg gidder å vaske med det for jeg dusjer hver dag) så er det viktig å bare bruke vann på kluten, tørke bakover og snu kluten for å gjentar. Å vaske med bare vann holder i massevis, og bare skylle på utsiden (aldri inni). Husk at strålen alltid skal peke nedover mot gulvet, og ikke mot underlivet. Om du snur strålen for å vaske bak, så holder du bare enkelt en hånd over vulva så det ikke kommer vann inn der. Anonymkode: 7dc7f...9d5 Man skal ikke bruke såpe på slimhinnene. På resten skal man selvfølgelig bruke såpe. Det er rester etter mye der nede, og hud er ikke selvrensende slik slimhinnene er. Anonymkode: 361f7...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #6 Skrevet 17. oktober 2021 Takk for svarene 🙂 Anonymkode: 7ceec...837
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #7 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg bruker aco intimate oil, merkbart mindre sopp etter at jeg byttet ut asan med den. Anonymkode: eb5f8...85d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #8 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg ligger på ryggen og spyler rett mot åpningen slik at jeg kjenner at jeg fylles med vann. Så spruter jeg det ut igjen. Gjentar dette 3-4 ganger. Alt på utsiden (indre kjønnslepper, klitoris og rundt der) vasker jeg godt med shampo. Har forresten aldri hatt soppinfeksjon bortsett fra en gang da jeg var gravid. Anonymkode: 8c793...dc1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå