AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #1 Del Skrevet 17. oktober 2021 Kjøpte et hus for 2 år siden. Har utleiedel i underetasjen. Alt av komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap er 3 år gammelt. Nå sier leieboer at den integrerte komfyren ikke funker. Den funker ikke på varmluft, men alt annet funker. Syns ikke det er innafor at vi skal kjøpe en ny bare fordi 1 funksjon ikke funker? Man lager da fortsatt mat? Har vært borti det samme før og har alltid fått det til å funke. Siden det ikke var vi som kjøpte komfyren har vi jo ikke kvittering. For regner med at det er 5 års garanti på sånt? Litt surt å kaste en relativt ny komfyr og kjøpe en ny. Anonymkode: 13a2a...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 Populært innlegg #2 Del Skrevet 17. oktober 2021 Kjøp ny. Herregud. Du tjener penger på å leie ut, oppfør deg ordentlig. Anonymkode: 68db6...182 50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 17. oktober 2021 #3 Del Skrevet 17. oktober 2021 Jeg er faktisk enig med det, ts. Man klarer seg fint uten varmluft. Rart å si at den ikke funker. Jeg visste ikke at jeg hadde varmluft før konfyren var over fem år gammel jeg:) 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #4 Del Skrevet 17. oktober 2021 Sjekk med butikken (hvis du vet hvem den kan være kjøpt fra) eller importør. Komfyr skal vare i mer enn 5 år og forbrukerkjøpslovens regler om reklamasjon gjelder. Anonymkode: 95739...039 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 17. oktober 2021 #5 Del Skrevet 17. oktober 2021 Kan ikkje du berre bytte komfyr med leigetakarane? Så får dei ein som fungerer, og du slepp å kjøpe ny. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #6 Del Skrevet 17. oktober 2021 Gud skrev (3 minutter siden): Kan ikkje du berre bytte komfyr med leigetakarane? Så får dei ein som fungerer, og du slepp å kjøpe ny. Den var integrert. Anonymkode: c7733...665 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 17. oktober 2021 #7 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den var integrert. Anonymkode: c7733...665 Det går jo an å bytte integrerte komfyrar. Det er ikkje slik at ein må byte heile kjøkenet om komfyren ryk… 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #8 Del Skrevet 17. oktober 2021 Alle dere som snakker om «må kjøpe ny», hva med ressursbruk? Da tenker jeg ikke på utleier sine penger, men å kvitte seg med et ressurskrevende apparat fordi en funksjon ikke fungerer? ts: så lenge oven kan tilfredsstille elementene funksjoner må den ikke byttes ut. Kan ovnen lage mat med andre funksjoner som f.eks over og undervarme er det tilstrekkelig for at du overholder leiekontrakten dersom det er oppført av leier også leier komfyr. Anonymkode: e2aa1...5a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 17. oktober 2021 #9 Del Skrevet 17. oktober 2021 Jeg synes at det som er i leiligheten skal fungere. Altså at en evt. vaskemaskin skal fungere på alle programmer/temperaturer og at varmluftsfunksjonen skal virke på en ovn som har det. Man klarer seg selvfølgelig fint med en vaskemaskin som ikke vil kjøre ullvask og en stekeovn hvor varmluftsfunksjonen ikke virker, men den aktuelle gjenstanden er i realiteten delvis defekt. Når man leier ut med disse tingene inkludert så er det utleiers ansvar å sørge for at de fungerer som de skal enten ved å reparere eller kjøpe nytt når det går i stykker. At utleier ikke sørget for å få med kvittering er ikke leietakers feil. Men hvis TS ikke ønsker å leie ut over lengre tid til de leietakerne han/hun har nå så er det jo bare å la være og ordne slike ting. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #10 Del Skrevet 17. oktober 2021 Unner du ikke leietakeren at komfyren er i stand engang, tviler jeg på at du egentlig burde vært utleier. Anonymkode: e61be...402 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 17. oktober 2021 #11 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kjøpte et hus for 2 år siden. Har utleiedel i underetasjen. Alt av komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap er 3 år gammelt. Nå sier leieboer at den integrerte komfyren ikke funker. Den funker ikke på varmluft, men alt annet funker. ........... Anonymkode: 13a2a...756 Kjøp en ny, uten varmluft. Det er vel ingen som har varmluftskomfyr som kriterium. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #12 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle dere som snakker om «må kjøpe ny», hva med ressursbruk? Da tenker jeg ikke på utleier sine penger, men å kvitte seg med et ressurskrevende apparat fordi en funksjon ikke fungerer? ts: så lenge oven kan tilfredsstille elementene funksjoner må den ikke byttes ut. Kan ovnen lage mat med andre funksjoner som f.eks over og undervarme er det tilstrekkelig for at du overholder leiekontrakten dersom det er oppført av leier også leier komfyr. Anonymkode: e2aa1...5a4 Poenget er jo ikke ressursbruk, men at ts er gjerrig. De som leier er liksom annenrangs personer som det ikke er så nøye med. Hva med når vaskemaskinen ikke lenger klarer hurtigprogram eller oppvaskmaskinen bare klarer 60 grader? Ts hadde jo gjort noe med det om det var egen komfyr, og når noe fungerte før og ikke fungerer lenger, er det en mangel. Siden komfyren er integrert kan ikke leietaker kjøpe ny selv, heller. Spør i det minste leietaker om han/hun ønsker varmluft eller klarer seg uten. Anonymkode: 68db6...182 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #13 Del Skrevet 17. oktober 2021 Er det noe mulighet for å få reparert komfyren da? Jeg minner om at utleier etter loven er pliktig til å utbedre mangler som oppstår underveis, som f.eks. når noe som er en del av boligen må repareres eller skiftes ut. Leieboer er pliktig til å utføre det vedlikehold som er nødvendig og f.eks. skifte ut smådeler som lyspærer, lysrør, pakninger o.l. Anonymkode: 56c73...df8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #14 Del Skrevet 17. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er jo ikke ressursbruk, men at ts er gjerrig. De som leier er liksom annenrangs personer som det ikke er så nøye med. Hva med når vaskemaskinen ikke lenger klarer hurtigprogram eller oppvaskmaskinen bare klarer 60 grader? Ts hadde jo gjort noe med det om det var egen komfyr, og når noe fungerte før og ikke fungerer lenger, er det en mangel. Siden komfyren er integrert kan ikke leietaker kjøpe ny selv, heller. Spør i det minste leietaker om han/hun ønsker varmluft eller klarer seg uten. Anonymkode: 68db6...182 Det er kanskje det siste avsnittet ditt jeg særlig sikter til. Ville man nødvendigvis byttet ovnen om varmluften hadde røket hjemme? Men å gå i dialog og komme til enighet med leietaker er selvsagt essensielt for at situasjonen skal løse seg. Anonymkode: e2aa1...5a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #15 Del Skrevet 17. oktober 2021 Reklamasjonstiden på komfyrer er 5 år, så dette må du reklamere på så fort som mulig. Anonymkode: 92ecc...e60 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #16 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noe mulighet for å få reparert komfyren da? Jeg minner om at utleier etter loven er pliktig til å utbedre mangler som oppstår underveis, som f.eks. når noe som er en del av boligen må repareres eller skiftes ut. Leieboer er pliktig til å utføre det vedlikehold som er nødvendig og f.eks. skifte ut smådeler som lyspærer, lysrør, pakninger o.l. Anonymkode: 56c73...df8 Skal utleier holde leietaker med lyspærer? spør av nyskjerrighet, siden jeg(da jeg leide) kjøpte alt av lyspærer, maurmiddel og plumbo. Og nei, vasken var tett før jeg flyttet inn. En vask skal neppe bli tett etter noen uker🤭Jeg vasket og 15-20 timer av redsel for å miste 30 000kr i depositum😒håper jeg aldri mer må leie🙈 Anonymkode: da8ca...436 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #17 Del Skrevet 17. oktober 2021 Varmluften kan fikses. Deler finner man på nett. Lett å bytte det selv. Anonymkode: 62c3d...ffa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #18 Del Skrevet 17. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skal utleier holde leietaker med lyspærer? spør av nyskjerrighet, siden jeg(da jeg leide) kjøpte alt av lyspærer, maurmiddel og plumbo. Og nei, vasken var tett før jeg flyttet inn. En vask skal neppe bli tett etter noen uker🤭Jeg vasket og 15-20 timer av redsel for å miste 30 000kr i depositum😒håper jeg aldri mer må leie🙈 Anonymkode: da8ca...436 Lyspærer er forbruk så den skal du holde. Vedlikehold fra problemer som har oppstått før du flyttet inn er utleiers ansvar, både å betale for og utføre. Så plumbo var ikke ditt ansvar. Ikke maurene heller om du ikke hadde lokket de til deg ved å servere saft f.eks. Anonymkode: e2aa1...5a4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amourerah Skrevet 17. oktober 2021 #19 Del Skrevet 17. oktober 2021 Dette kommer jo helt ann på, Hvor lenge har leietager bodd der? Er det en skade som leietager er ansvarlig for? Eller er det du som er (utleier)? Om det er leietager sin skyld, så må leietager ordne det selv. eller at dere da bruker deler av depositum om dere har det? Om det ikke er leietager sin skyld, men utleier sin skyld så må utleier ordne opp selv og betale selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #20 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Poenget er jo ikke ressursbruk, men at ts er gjerrig. De som leier er liksom annenrangs personer som det ikke er så nøye med. Hva med når vaskemaskinen ikke lenger klarer hurtigprogram eller oppvaskmaskinen bare klarer 60 grader? Ts hadde jo gjort noe med det om det var egen komfyr, og når noe fungerte før og ikke fungerer lenger, er det en mangel. Siden komfyren er integrert kan ikke leietaker kjøpe ny selv, heller. Spør i det minste leietaker om han/hun ønsker varmluft eller klarer seg uten. Anonymkode: 68db6...182 Men er man automatisk gjerrig bare fordi man ikke vil kaste noe nytt som virker helt fint på alle andre områder? Det blir som den finn-reklamen der alle bare kaster tingene sine. Jeg hadde fått skikkelig vondt av å kaste noe så nytt og det har ingenting med penger å gjøre. På min komfyr har jeg brukt varmluftsfunksjonen kanskje én gang på et år. Ville definitivt ha hørt med leietakeren om det er mulig å klare seg uten. Gitt det en uke eller noe og så tatt det derfra. Anonymkode: ca28e...196 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå