AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #1 Skrevet 17. oktober 2021 Vi er et par i 20-årene som er på boligjakt. I utgangspunktet så vi for oss hus litt utenfor byen vi bor i, men vi innser at prisene nå om dagen er alt for høye. Vi kan få en toppleilighet med tre soverom og god standard veldig sentralt (2 minutter gange unna min arbeidsplass). Da er det ingen som bor over oss. Men naboer på begge sider. Vi har tidligere bodd i en blokkleilighet med naboer i alle retninger. Vi var veldig plaget av de som bodde rett over oss, vi hørte alle mulige lyder. Men de andre under og ved siden av hørte vi aldri. Er det mer lytt ovenfra og ned? Vi mister muligheten for privat hage, kjellerstue/ekstra oppholdsrom og at vi må ha noen vegg i vegg. Men vi får soverom, treningsrom og et mulig barnerom. Jeg kan selge bilen siden leiligheten som sagt ligger helt i sentrum. Alternativet er å fortsette å leie den kjempedyre leiligheten vi bor i nå i kanskje 2 år til, til jeg er ferdigutdannet. Vi er litt inne på tanken om å kjøpe denne leiligheten og vente noen år med hus. Hva er deres erfaring med blokk? Og naboer ved siden av og under? Anonymkode: 934cb...b2e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #2 Skrevet 17. oktober 2021 Hvis dere har mulighet til å vente, spare og så kjøpe hus, så hadde jeg nesten gått for det.. Jeg har bodd over og under folk, og begge deler har vært aboslutt helvete med feil nabo. Om dere skal ha barnerom, trimrom og kanskje et kjæledyr og så er det oppskriften for litt bråk ned til nabo under, og er det da en person som ikke tåler det så har en det gående... Jeg har prøvd begge deler og jeg vil virkelig gjøre alt jeg kan for å unngå det igjen. Nå sparer jeg til leilighet på bakkeplan hvor jeg får folk på siden, det har aldri vært et problem. Anonymkode: 34a4c...c15 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #3 Skrevet 17. oktober 2021 Har dere barn nå/gravid? Jeg hadde kjøpt en mindre leilighet, med to soverom og når studiene er ferdige så selger dere, forhåpentligvis med gevinst, og har råd til en ordentlig bolig. Hvis dere har råd til å kjøpe så gjør dere det. Anonymkode: 11fd6...f65
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #4 Skrevet 17. oktober 2021 Vi bor i blokk, men med et godt styre så fungerer det fint. Har vært noen utfordringer med leieboer (over oss) som har hatt fest men styret og eier av den leiligheten har tatt tak i det med en gang så nå er det rolig. Vi har en hund under oss som uler hver gang han er alene. (Hver dag). Naboen ved siden av hører vi ikke noe fra. Hvis dere skal kjøpe i blokk hadde jeg sjekket med naboene om hvordan det er i blokka og få sjekket om naboen under røyker da det kan sive inn i deres leilighet. Anonymkode: 11fd6...f65 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #5 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg bor i blokk og stortrives med det. Bygget er godt lydisolert og jeg hører og merker veldig lite til naboene. Jeg slipper snømåking, plenklipping, slipper å sette fram søppeldunkene for tømming og slipper å sette av stor buffer for vedlikehold. Jeg reiser endel både privat og i jobb, da føler jeg at det er tryggere med en leilighet litt opp i etasjene står tom enn et hus på bakkeplan. Anonymkode: eb00f...1d1 8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #6 Skrevet 17. oktober 2021 Husk at både styret og naboer kan byttes ut. Anonymkode: 27139...071
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #7 Skrevet 17. oktober 2021 Har bodd i blokk med en nabo som røyka døgnet rundt. Vi måtte ha vinduene lukket hele tiden. Anonymkode: 7aab0...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #8 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg kunne aldri tenkt meg å bo i noe annet enn en borettslagsleilighet i sentrale strøk (prøvde hus i to år, ikke noe for meg). Jeg slipper snømåking, hagearbeid og utvendig vedlikehold. Alt bortsett fra strøm er inkl. i husleien, og siden jeg har naboer under meg blir ikke strømregningen så stor. 😊 Noen av oss er bare ikke klare for alt ekstraarbeidet en enebolig medfører.... Anonymkode: c29f7...83e 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 Har bodd i borettslagleilighet, og det var helt ypperlig. Hadde kun nabo over meg, garasjeanlegg ved siden og under meg. Hørte naboen over en gang iløpet av 2,5 år. Bygget var 5år gammelt og veldig godt lydisolert. Dette ville jeg absolutt ha sjekket før evt. kjøp. Trengte ikke tenke på snømåking og hadde garasjeanlegg med varme. Solgte leiligheten etter 2,5år med fortjeneste på 500 000. Da jeg etterhvert fikk meg samboer og vi venter barn, og trengte større plass og bo. Ellers hadde jeg fremdeles bodd der 😊. Anonymkode: b5a45...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #10 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg bor i blokk (nybygg) og merker nesten ingenting til naboene. Har hatt seks forskjellige naboer ved siden av meg, bare én av dem har vært plagsom - voksen musikkelsker som hørte på musikk fra kl. 16 (12 i helgene) til 23 hver eneste dag. Tror ikke han spilte så høyt, var bare bassen som gjorde meg gal, tror mange andre ikke hadde reagert på det. Det er sikkert fint å slippe vedlikehold og sånn, men det jeg synes er verst med å bo i blokk er at det er vanskelig å få fiksa ting. Har hatt flere problemer som har kommet fra feil som ligger utenfor leiligheten min og derfor må fikses av sameiet. Men siden ingen andre har problemer, gidder ingen å gjøre noe med det, og jeg må mase og mase og mase. Jeg ville mye heller ha leid inn en håndverker selv og fått det ordna enn å stresse med sånne ting i årevis. Anonymkode: 4d46f...403
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 Ulemper: kjedelig hvis man har naboer som røyker om sommeren eller småunger som skriker. Tett på andre så man er prisgitt at naboer viser hensyn. Fordeler: slipper å måke snø og stille og stelle med bed og hage, slipper å fikse noe som helst utvendig, maling og tak etc. rimeligere og mer praktisk. Ikke mye å styre med. Kan bo høyt oppe og ha god utsikt. Anonymkode: 4a199...45d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 Fordel: Du er ikke ansvarlig for det utvendige, noe som sparer deg enormt mye tid i forhold til vedlikehold og den slags. Med barn og kone og jobb og alt det der, ser jeg på det at jeg eier en blokkleilighet som den viktigste grunnen til at jeg ikke er i den berømmelige "tidsklemma". Ulempe: Du bor tettere enn i et hus, så det blir ikke noen "man cave" å trekke seg unna til eller noe sånn. Hadde også vært hyggelig å ha et musikkstudio og et treningsrom, men det kan man jo ikke når man må ta hensyn til naboer og plass. Alt i alt syns jeg det er verdt det bare for å ha tid til rådighet. Det frister veldig lite å bli til en sånn dott av en mann som jobber 24 timer i døgnet fordi det alltid er noe å fikse på, og kona i tillegg alltid vil han skal pusse opp et eller annet. Kan alltids leie et musikkstudio når det trengs, og trene kan man gjøre på treningssenter. Anonymkode: 8e2d1...7f7 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #13 Skrevet 20. oktober 2021 P.S. Har aldri hatt noe problem med naboer. Det er en student her som av og til fester litt for høyt og litt for lenge enn reglementet tillater, men kan ikke si det plager meg nevneverdig. Det plager kona litt, men så liker hun også å klage over ting. Ellers er det mest gamlinger rundt her. Det er forresten enda en ulempe ved å bo i blokk, det at det er et "reglement" for ditt hjem som du ikke har bestemt selv. Men sånn må det jo være. Anonymkode: 8e2d1...7f7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 Er det heis i blokka? Bodde flere år i toppleilighet uten heis. Gjør ikke det igjen Anonymkode: 527c0...8d2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #15 Skrevet 20. oktober 2021 Tråden er plassert i feil kategori. For å svare på spørsmålet så har jeg bodd i blokkleilighet i litt over et år. Jeg har kun naboer over og under min leilighet, ikke noen ved siden av. Jeg merker ingenting til naboene. Hører faktisk ingenting, men vet at de er der. Spesielt han over meg har jeg litt kontakt med, han har hjulpet meg mye med praktiske ting. Anonymkode: 2688a...018 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #16 Skrevet 20. oktober 2021 Spesielt i høyblokk er det nesten alltid noen som pusser opp. Har en nabo som er på tredje måneden nå. Men bråkete naboer finnes over alt, bor man i hus med naboer i nærheten går jo gjerne gressklipperne sent og tidlig. Tror jeg skulle flyttet til enten en lydtett bunker eller en hus langt til fjells, for jeg forstår bare ikke hvorfor det må pusses opp kontinuerlig eller klippes gress hver dag 😄 Nå har jo de fleste borettslag regler da, men mange mener visst de er til for å brytes. Og når oppussingen er ferdig venter innflyttingsfesten. Anonymkode: 312ba...000
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #17 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg leide en leilighet i blokk en kortere periode. Det var så mye bråk og støy at jeg ikke holdt det ut. Kanskje jeg var maks uheldig, men blokka var relativt ny så jeg tenkte at det sikkert kom til å gå bra. Jeg hørte nabo ved siden av veldig ofte. De hørte musikk døgnet rundt virket det som, hadde mye besøk og av og til fest. Naboene over meg hadde små barn som sprang rundt og de voksne kunne krangle/diskutere ute på balkongen i timesvis. Men musikken plaget meg mer for det var en sånn dur som var veldig irriterende. Det var også veldig lytt inn og leiligheten vendte ut mot en vei. Ikke så gøy i helgene når folk kom hjem fra fest/byen og skulle rope og skrike utenfor. Hvis noen satt ute på sin balkong så hørte jeg alt de sa og noen grillet så stinket hele leiligheten. Det var også mye innsyn der og jeg flyttet etter kort tid. Bare orket ikke å bo der. Så ville nok sjekket ut blokka og området, men det å bo i blokk er nok garantert at blir litt støy uansett. Nå bor jeg i et rolig nabolag. Her er det naboer rundt meg på alle kanter, men det plager meg ikke. Ene naboen drev også å pusset opp, men det var nesten mer koselig å høre på enn plagsomt. Bor man i blokk så får man alt mye tettere inn på seg og det fungerer sikkert fint for noen, mens for andre blir det bare slitsomt hvis man får feil naboer eller leiligheten ligger feil til. Anonymkode: 8150e...440
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #18 Skrevet 20. oktober 2021 Bor i øverste etasje i blokk, med rolige naboer og i et rolig strøk. Syns det er fint å bo her, og kun ha ansvar for det som er innenfor mine vegger. Vet om andre steder/blokker der det er mye støy. Dette er gjerne nyere blokker med små leiligheter som er kjøpt opp av folk som vil tjene penger på utleie. Sjekk om det er eiere eller leietakere som bor i nabolaget. Unge folk har gjerne mer fest og musikk - og gaming - enn oss gamlinger. Dessuten; dere er bare litt over tjue. Trenger ikke kjøpe den store familieboligen allerede nå. Anonymkode: 10920...66d 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #19 Skrevet 21. oktober 2021 Bor øverst. Selvsagt greit å ikke ha noen over, men jo færre naboer vegg i vegg/tak i gulv osv, jo mer går til oppvarming. Har du noen rundt deg, sparer du mye på oppvarming. Dette er nybygg, men jeg kan faktisk høre når de eldre under meg ser dagsrevyen, og hun ved siden av har barnebarnet på besøk og han har TV på høyt. Som andre skriver, og som dere allerede vet, kommer man tett på folk. Men man kan få umulige naboer i eneboligstrøk og, så tenker det ikke er avgjørende. Jeg er enig med de som spør hvorfor dere skal kjøpe så stor leilighet? Min første tanke var at det høres rart ut at dere ikke får kjøpt enebolig, men har økonomi til en stor toppleilighet? Hvor dyre eneboliger er det dere ser på? Å bo der dere bor nå, er vel ikke så lurt i et spareperspektiv. Så jeg ville kjøpt noe eget og satt pengene i noe dere kan tjene på. Men som sagt, noe mindre. Velger dere toppleilighet og har planer om barn, er heis et absolutt "må ha". Treningsrom? Må være rimeligere med medlemsskap i treningssenter enn å betale ekstra for det 3. soverommet? Anonymkode: 85c18...f4f 1
Gjest Blondie65 Skrevet 21. oktober 2021 #20 Skrevet 21. oktober 2021 Ulemper: innsyn fra naboblokk hvis du er uheldig. I gamle blokker kan det være lytt. I moderne blokker er det lite lyd fra naboene. Fordeler: jeg har aldri bodd i borettslag, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men der jeg har bodd har styret vært aktivt og hvis styret ikke har vært aktivt har jeg meldt meg og sørget for at styret har blitt aktivt. Man slipper utvendig vedlikehold, snømåking osv. Ja, lyden bærer lettere ned enn opp. Jeg har en bolig over meg og en under og fordelen for meg er at min balkong har tak over seg, det vil si at jeg kan bruke den selv om det regner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå