Gå til innhold

Dere som er familie med to voksne, hvor mye har dere utbetalt (netto) fra jobben hver mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Alle med årslønn på under 400k, for eksempel.

Som er følgende:

• Håndpakkere mv.
  • Hjemmehjelper
  • Operatører innen trelastproduksjon
  • Skogbrukere
  • Operatører innen papirprodukter
  • Bil-, drosje- og varebilførere
  • Bakere, konditorer mv.
  • Kosmetologer mv.
  • Vevere, strikkere mv. (innen husflidsproduksjon)
  • Kokker
  • Andre hjelpearbeidere
  • Gjenvinningsarbeidere
  • Hjelpearbeidere i bygg
  • Industrisyere
  • Andre sikkerhetsarbeidere
  • Altmuligmann
  • Renholdere i virksomheter
  • Barnehage- og skolefritidsassistenter mv.
  • Skoleassistenter
  • Gartnere
  • Bud mv.
  • Egg- og fjærfeprodusenter
  • Bilvaskere
  • Butikkmedarbeidere
  • Renseri- og vaskerimaskinoperatører
  • Reiseledere og guider
  • Innbindere mv.
  • Dyrepleiere
  • Hjelpearbeidere i gartneri mv.
  • Renholdere i private hjem
  • Andre håndverkere
  • Dyrepassere og - trenere mv.
  • Frisører
  • Bingoverter, bookmakere mv.
  • Hotellresepsjonister
  • Varepåfyllere
  • Melke- og husdyrprodusenter
  • Kjøkkenassistenter
  • Servicemedarbeidere (bensinstasjon)
  • Plante- og husdyrprodusenter (kombinasjonsbruk)
  • Servitører
  • Bartendere
  • Gatekjøkken- og kafémedarbeidere mv.
  • Intervjuere
  • Hjelpearbeidere i nyttevekstproduksjon
  • Hjelpearbeidere i kombinasjonsbruk
  • Hjelpearbeidere i husdyrproduksjon

Kilde:
https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/2049-her-er-gjennomsnittslonnen-i-300-yrker

Anonymkode: 19bd9...ab5

https://www.nettavisen.no/okonomi/her-er-snittlonnen-i-350-yrker/s/12-95-3424085636 her har du en oppdatert liste :)

Anonymkode: 02d5e...e42

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Alle med årslønn på under 400k, for eksempel.

Som er følgende:

• Håndpakkere mv.
  • Hjemmehjelper
  • Operatører innen trelastproduksjon
  • Skogbrukere
  • Operatører innen papirprodukter
  • Bil-, drosje- og varebilførere
  • Bakere, konditorer mv.
  • Kosmetologer mv.
  • Vevere, strikkere mv. (innen husflidsproduksjon)
  • Kokker
  • Andre hjelpearbeidere
  • Gjenvinningsarbeidere
  • Hjelpearbeidere i bygg
  • Industrisyere
  • Andre sikkerhetsarbeidere
  • Altmuligmann
  • Renholdere i virksomheter
  • Barnehage- og skolefritidsassistenter mv.
  • Skoleassistenter
  • Gartnere
  • Bud mv.
  • Egg- og fjærfeprodusenter
  • Bilvaskere
  • Butikkmedarbeidere
  • Renseri- og vaskerimaskinoperatører
  • Reiseledere og guider
  • Innbindere mv.
  • Dyrepleiere
  • Hjelpearbeidere i gartneri mv.
  • Renholdere i private hjem
  • Andre håndverkere
  • Dyrepassere og - trenere mv.
  • Frisører
  • Bingoverter, bookmakere mv.
  • Hotellresepsjonister
  • Varepåfyllere
  • Melke- og husdyrprodusenter
  • Kjøkkenassistenter
  • Servicemedarbeidere (bensinstasjon)
  • Plante- og husdyrprodusenter (kombinasjonsbruk)
  • Servitører
  • Bartendere
  • Gatekjøkken- og kafémedarbeidere mv.
  • Intervjuere
  • Hjelpearbeidere i nyttevekstproduksjon
  • Hjelpearbeidere i kombinasjonsbruk
  • Hjelpearbeidere i husdyrproduksjon

Kilde:
https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/2049-her-er-gjennomsnittslonnen-i-300-yrker

Anonymkode: 19bd9...ab5

Dvs av 350 yrker er det

Hjelpearbeidere i nyttevekstproduksjon - 28940      
Gatekjøkken- og kafémedarbeidere mv. - 28640      
Intervjuere - 28 000      

Hjelpearbeidere i husdyrproduksjon - 26500

4, fire! Yrker som evt kan ligge så lavt. Der det ene har jeg aldri hørt om noen som helst som har presentert som yrket sitt, avløsere kobinerer det jo gjerne med annen type arbeid. 

Slik å si at det er mange blir vell en noe drøy påstand?

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 15.41):

Det var meg som hadde  ca 80 000 utbetalt (tilsammen).

Ja, man skal ha veldig høy inntekt brutto for å få så mye utbetalt som enkelte her skriver de får.

Det skal sies at vi har firmabil som gjør at vi har noe høyere beskatning enn andre kanskje har. 

Likevel: for å få utbetalt 100 000 kr i mnd (på to voksne) så må begge to tjene omkring 1 million brutto, evt en av dem tjener 1,5 million + 500 000 på den andre. 

Det hører vel til sjeldenhetene vil jeg tro, så kjenner at jeg ikke helt tror på hva alle skriver her. 

Anonymkode: f9918...c0e

Ikke alle som er sykepleier på 80% stilling. 1 mill er helt standard lønn i hovedstadsområdet, privat sektor med 1 mastergrad og 5-10 års erfaring. Eller jobbe i Nordsjøen. Kanskje en lege, advokat eller en siv øk. Sjeldent kanskje i offentlig sektor eller på bygda. Lønnen er betraktelig lavere 2 timer ut av byen,

Anonymkode: 1df64...aab

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 22.17):

Slike tråder er jammen rare. Hva er meninga? Er det ikke bedre å se på litt "større tall". Medianlønn i Norge 2020 er 44150 kr som gir utbetalt 30 657 kr med standard tabelltrekk 7100. For to personer så vil det si 61 314 kr. Langt under snittet i denne tråden, som er en eneste stor circle-jerk for folk som enten har høy lønn og liker å skryte av det, eller lav lønn men liker å lyve.

Anonymkode: 4b0f9...fd1

Så artig, jeg tjener nøyaktig medianlønn akkurat nå. Får lønnsøkning fra januar da. 

Anonymkode: e4abc...4e0

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dvs av 350 yrker er det

Hjelpearbeidere i nyttevekstproduksjon - 28940      
Gatekjøkken- og kafémedarbeidere mv. - 28640      
Intervjuere - 28 000      

Hjelpearbeidere i husdyrproduksjon - 26500

4, fire! Yrker som evt kan ligge så lavt. Der det ene har jeg aldri hørt om noen som helst som har presentert som yrket sitt, avløsere kobinerer det jo gjerne med annen type arbeid. 

Slik å si at det er mange blir vell en noe drøy påstand?

Nå er det nå en gang slik at for å få et gjennomsnitt tar man snittet av alle. Det inkluderer også de som tjener under snittet. F.eks butikktarifg, servitørtariff, hotelltariff etc.

• Liker 1
PetterKanin skrev (3 timer siden):

Nå er det nå en gang slik at for å få et gjennomsnitt tar man snittet av alle. Det inkluderer også de som tjener under snittet. F.eks butikktarifg, servitørtariff, hotelltariff etc.

Neihei, kødder du? Hva har det med det jeg postet og gjøre? Det jeg svarte til var en annen person som la ut en slik liste fra 2017.

Annonse

Til dere som ikke helt skjønner at noen har bare litt over 20.000 utbetalt i måneden... Jeg jobber på lønningskontor i et større konsern, lønnstabellen til de i produksjonen stopper på brutto kr. 37.572. Det betyr at med fullt opp av fagbrev, intern kompetanse og ansiennitet så tjener du kr. 37.572 brutto i måneden. Med tabelltrekk 7100 blir det da netto kr. 26.685. Lønnstabellen begynner på kr. 30.236 (som gir netto kr. 22.230) og imellom der er det godt over 20 lønnstrinn. Så det er mange her på bygda som har utbetalt mellom 22 og 26.000 i hvert fall, og mange par som begge jobber i produksjonen.

Anonymkode: ff748...cf8

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 18.17):

Kan jeg spørre om hvorfor dere lever så sparsommelig? Ikke vondt ment. Men å lime sko for n'te gang er jo spesielt, nye sko kostet jo ikke allverden. Hvis dere har faste utgifter på 30k i mnd har dere jo mye å gå på enda.. 

Anonymkode: b23cd...bb5

Sparsommelig og sparsommelig... Vi velger å prioritere sparing og barna/ungdommene i huset, og da blir det ikke igjen så mye til mor og far. Med tre konfirmasjoner, tre trafikale grunnkurs, tre førerkort, fritidsaktiviteter, mat, service på biler, mat til dyra osv får jammen meg pengene bein å gå på. Og det kommer jo på toppen av lån, forsikringer, strøm, kommunale avgifter, Netflix, Altibox, bensin/diesel (bor på bygda så det er MYE kjøring) og klær/utstyr til ungdommen. Så da limer jeg skoene mine og bruker vinterjakka til den er utslitt 😁

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke alle som er sykepleier på 80% stilling. 1 mill er helt standard lønn i hovedstadsområdet, privat sektor med 1 mastergrad og 5-10 års erfaring. Eller jobbe i Nordsjøen. Kanskje en lege, advokat eller en siv øk. Sjeldent kanskje i offentlig sektor eller på bygda. Lønnen er betraktelig lavere 2 timer ut av byen,

Anonymkode: 1df64...aab

Jeg jobber i hovedstaden, har mastergrad og 10 års erfaring. Jobber i privat sektor. Tjener 850 000. Har mye kontakter som jobber innen samme bransje og har ca samme utdanning. Kjenner en som tjener over en million, og det er med bonuser og tillegg.

Oljebransjen ja, der kan man kanskje tjene så godt.

Anonymkode: f9918...c0e

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til dere som ikke helt skjønner at noen har bare litt over 20.000 utbetalt i måneden... Jeg jobber på lønningskontor i et større konsern, lønnstabellen til de i produksjonen stopper på brutto kr. 37.572. Det betyr at med fullt opp av fagbrev, intern kompetanse og ansiennitet så tjener du kr. 37.572 brutto i måneden. Med tabelltrekk 7100 blir det da netto kr. 26.685. Lønnstabellen begynner på kr. 30.236 (som gir netto kr. 22.230) og imellom der er det godt over 20 lønnstrinn. Så det er mange her på bygda som har utbetalt mellom 22 og 26.000 i hvert fall, og mange par som begge jobber i produksjonen.

For det første vil det jo alltids være relevant om det er by eller bygd, får straks mer for de 26 000 på bygda enn i byen. For det andre er det jo en relativ forkjell på akkurat over 20 000 og opp til 26 000.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neihei, kødder du? Hva har det med det jeg postet og gjøre? Det jeg svarte til var en annen person som la ut en slik liste fra 2017.

Det har mye med det du postet å gjøre da det innebærer at utbetaling av lønn på 22-23000 kr for 100% stilling slett ikke er av det uvanlige slaget.

• Liker 1
PetterKanin skrev (11 timer siden):

Det har mye med det du postet å gjøre da det innebærer at utbetaling av lønn på 22-23000 kr for 100% stilling slett ikke er av det uvanlige slaget.

Ingen jeg leter etter eksempel på ulike yrker/tariffer som bekrefter dette.. en så lenge så er det jo bare " jeg kjenner noen som kjente noen"

Annonse

PetterKanin skrev (18 timer siden):

Nå er det nå en gang slik at for å få et gjennomsnitt tar man snittet av alle. Det inkluderer også de som tjener under snittet. F.eks butikktariff, servitørtariff, hotelltariff etc.

Dette er jo også helt feil.

https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2021/Enige-om-loenn-for-handelen lønnstrinn 6 ( som da ville vært plassering av voksne mennesker) utgjør en brutto mnd lønn på kr 35.798. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ingen jeg leter etter eksempel på ulike yrker/tariffer som bekrefter dette.. en så lenge så er det jo bare " jeg kjenner noen som kjente noen"

Jeg ser at du tror det. Nen hva er tarifflønn for f.eks butikk eller hotell? For til og med det 5. året er det ikke mer enn 28771, uten fagbrev. 

Endret av PetterKanin
Annonse
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Jeg ser at du tror det. Nen hva er tarifflønn for f.eks butikk eller hotell? Den er ikke på 35000 ...

Butikk som sitert over her er på 35798 i garatilønn, altså uten ub tillegg. 

https://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2021/Enige-om-loenn-for-handelen

Hotell spørs vell helt hva du tenker på? Kokken? Resepsjonen? Stuepiken? Du får ta i bruk Google å se etter.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hotell spørs vell helt hva du tenker på? Kokken? Resepsjonen? Stuepiken? Du får ta i bruk Google å se etter.

Ansatte med fagbrev eller overv6 års ansiennitet, ja. De fleste i detaljhandelen har ikke fagbrev, og svært mange har under 6. års ansiennitet. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kokken, resepsjonen etc. Det er generelt lavt lønnsnivå i bransjen.

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Ansatte med fagbrev eller overv6 års ansiennitet, ja. De fleste i detaljhandelen har ikke fagbrev, og svært mange har under 6. års ansiennitet. 

Har du noen fakta til å backe opp denne synsingen din? 

Har selv både jobbet selv i butikk og har familie som gjør det i dag, alle har både fagbrev å vi alle gikk opp til "øverste" trinn i ordinær tariff etter et par år inn i de voksnes rekker. Etter vgs plasseres man automatisk inn på trinn tre, noe som vil si du når trinn 6 innen få år og som veldig ung. Og da blir det rett å anta at VOKSNE som jrg spørr om, ligger på trinn 6.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...