Gå til innhold

Dere som er familie med to voksne, hvor mye har dere utbetalt (netto) fra jobben hver mnd?

Anbefalte innlegg

Vi jobber 100% begge to. Ca 67.000 utbetalt tilsammen. I tillegg har vi barnetrygd for det yngste barnet som bor hjemme, og jeg har litt høyere skattetrekk enn jeg MÅ ha. 

Vi har en grei økonomi og ville klart oss bra selv om det ene feks ble langtidssyk og gikk ned i inntekt. Vi har ingen luksusvaner, spiser sjelden ute og har helt vanlige klær og ikke iPhone osv. To rimelige biler. Men vi har to fritidseiendommer, hus og båt, så vi MÅ har hverdagen litt nøktern for å kunne ta vare på alt rent økonomisk.

Vi har råd til utenlandsferier. Pre korona pleide vi  årlig å dra en uke utenlands med tre barn/ungdommer, og en uke  med bare oss to voksne.  Så vi har en trygg og passelig romslig økonomi pr nå. 

Anonymkode: 73bc7...7d9

Fortsetter under...

On 10/23/2021 at 7:47 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor er det frekt? Mennesket ønsker det jo selv.

Anonymkode: 02d5e...e42

Nei, det er du som ikke klarer å lese det jeg skriver. Du linker igjen og igjen til lønn for renholdere som jobber i privat firma.

Jeg som jobber som renholder for en kommune kan ikke forhandle meg frem til annen lønn, fordi der er det fastsatte krav man må oppfylle for høyere lønn: som ansiennitet og fagbrev. Ellers må man følge de lønnstrinnene som alle offentlige renholdere i hele jævla Norge følger. Punktum. Dette er ikke noe vits å diskutere, med mindre du vil ta det opp med KS som er med på å styre vår lønn. Vil du det? Send de en e-post, værsågod.

Om jeg som vikar hadde troppet opp på kontoret til sjefen min inne på rådhuset, og sagt at jeg krever høyere lønn, hadde han nok begynt å se seg rundt etter andre vikarer. Hvorfor skal jeg få høyere lønn enn andre som ligger på mitt nivå med tanke på ansiennitet og utdanning/kurs? Min jobb og innsats er ikke noe annerledes enn alle de andre som vasker i offentlige bygg rundt meg. 

Du har ikke peiling på hva du snakker om. Les deg opp om lønnstrinn/KS/offentlig sektor, eller klapp igjen.

Frem til du klarer å ta til deg informasjon som et voksent menneske, er denne diskusjonen over.

Anonymkode: ae53d...65e

• Liker 4
On 10/21/2021 at 10:10 PM, AnonymBruker said:

https://www.renholdsnytt.no/2021-anbud-og-konkurranseutsetting-juni-2021/ny-minstesats-for-allmenngjort-lonn-kr-19604-fra-17-2021/714239

https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/renholdsoverenskomsten/

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Ta en prat med leder, du er i en av de få yrkene som er underlagt minstelønn. Andre avtaler som viker for dette skal ligge høyere. Hadde byttet arbeidsplass tvert om jeg ble lønnet under minstelønn, det er jo helt på tryne.

Les dine egne lenker. Hun du prøver å overbevise har helt rett, dette gjelder kun private bedrifter, ikke kommunene.

Anonymkode: 42cd3...cc4

• Liker 2
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, det er du som ikke klarer å lese det jeg skriver. Du linker igjen og igjen til lønn for renholdere som jobber i privat firma.

Jeg som jobber som renholder for en kommune kan ikke forhandle meg frem til annen lønn, fordi der er det fastsatte krav man må oppfylle for høyere lønn: som ansiennitet og fagbrev. Ellers må man følge de lønnstrinnene som alle offentlige renholdere i hele jævla Norge følger. Punktum. Dette er ikke noe vits å diskutere, med mindre du vil ta det opp med KS som er med på å styre vår lønn. Vil du det? Send de en e-post, værsågod.

Om jeg som vikar hadde troppet opp på kontoret til sjefen min inne på rådhuset, og sagt at jeg krever høyere lønn, hadde han nok begynt å se seg rundt etter andre vikarer. Hvorfor skal jeg få høyere lønn enn andre som ligger på mitt nivå med tanke på ansiennitet og utdanning/kurs? Min jobb og innsats er ikke noe annerledes enn alle de andre som vasker i offentlige bygg rundt meg. 

Du har ikke peiling på hva du snakker om. Les deg opp om lønnstrinn/KS/offentlig sektor, eller klapp igjen.

Frem til du klarer å ta til deg informasjon som et voksent menneske, er denne diskusjonen over.

Jeeez noen har stått opp på feil fot. Men kjære deg hvis du ter deg på dette viset i arbeidslivet også så forstår jeg at du ikke er en aktuell kandidat for høyere lønn. Har selv forhandlet lønn både i kommune; offentlig og privat sektor uten noe problem. Men klart jeg gikk ikke rundt å snakket på det der viset, eller hadde null egen innsats. Faktumet er jo at du selv har gjort det opp et valg om å være der du er i livet. Greit nok, for all del menneske ønsker du ikke bedre for deg selv er det jo bare å si det i stede for å klikke vinkel på fremmedfolk på nette 🙄

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Les dine egne lenker. Hun du prøver å overbevise har helt rett, dette gjelder kun private bedrifter, ikke kommunene.

Anonymkode: 42cd3...cc4

Prøver ikke på noe som helst. Svarer bare en person som lyver.

Gjest Smeltemann
AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 18.07):

Vi har utbetalt ca. 80.000 i måneden. Selv føler jeg det er en svært høy sum, men alikevel føler jeg det ikke alltid strekker til alle utgiftene. Så må vi må ta en liten gjennomgang på forbruket vårt... 

Anonymkode: 09cdc...99b

Lever for flott da.  Med 80.000 skulle dere klart og sette en god slump i sparing.

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 19.15):

Kjenner jeg må jobbe hardt med meg selv for å ikke å bli deppa. Vi har akkurat gått opp fra 45000 til 51000 i måneden og jeg har følt meg så rik:/

Anonymkode: 73abb...ed5

Husk det er et stort antall som legger på før å skryte.  Du tjener godt.

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Uansett avhengig av lønn var jo poenget mitt at tallene ikke gikk opp i den informasjonen du har oppgitt. Uavhengig av privat/kommune. Det var også det jeg siterte deg på; du skulle på død og liv krangle, men det forandrer jo fortsatt ikke faktumet jeg siterte den på.

Vi har utbetalt cirka 150k i mnd. og jobber deltid som lærer og hjemmesykepleier. Nedbetalt bolig verdt 15 mill. så økonomien går akkurat rundt. Vår sønn Preben Amadeus er dyr i drift.

Anonymkode: 3001d...ba1

• Liker 3

Vi jobber begge 40 timer i uka. Får utbetalt til sammen rundt 20.000 netto i måneden. Jeg jobber for et statlig norsk selskap, fra hjemmekontor.

Vi bor i utlandet, så lever helt greit på den lønna.

Anonymkode: 19bd9...ab5

On 10/20/2021 at 12:52 PM, AnonymBruker said:

Hva jobber dere med så lav samlet utbetaling med? Kan jo umulig være fulltidsjobber som utbetaler akkurat over 20.000 i mnd, evt er det lønnstrekk eller noe slikt med i bilde?

Har jeg rett om jeg anntar at de som svarer her enten er : studenter/deltidsjobb, de med god lønn og de som mottar noen form for stønad? 

Du tuller nå, ikke sant?

Det er mange 100% stillinger i det private som gir deg 22-23 tusen utbetalt i måneden. Det er helt vanlig.

• Liker 2
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har utbetalt cirka 150k i mnd. og jobber deltid som lærer og hjemmesykepleier. Nedbetalt bolig verdt 15 mill. så økonomien går akkurat rundt. Vår sønn Preben Amadeus er dyr i drift.

Anonymkode: 3001d...ba1

Preben Amadeus er noe bortskjemt.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du tuller nå, ikke sant?

Det er mange 100% stillinger i det private som gir deg 22-23 tusen utbetalt i måneden. Det er helt vanlig.

Tuller ikke nei, mange år siden jeg sist hørte om fulltidsarbeid som utbetaler i overkant av 20.000 i mnd. Kan du komme med noen konkrete eksempler siden det er "mange"?

• Liker 1

Annonse

Tror vi ligger så vidt over 50 000 netto i måneden til sammen, begge i 100% stillinger. Vi er i starten av 30-årene, ingen barn.

Anonymkode: 18e9f...cfe

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tuller ikke nei, mange år siden jeg sist hørte om fulltidsarbeid som utbetaler i overkant av 20.000 i mnd. Kan du komme med noen konkrete eksempler siden det er "mange"?

Hotellbransjen har latterlig lav lønn. Kjenner noen som jobber i resepsjonen og får vel 19000kr utbetalt. 100% stilling ingen lån, men leier og bor i Oslo. 

Anonymkode: 774f9...c24

Annonse

Vi har ca 55.000 kr utbetalt til sammen. 
ikke så mye å skryte av, men vi klarer oss absolutt godt. Nok til at vi har mat på bordet, barna får det de trenger og sparing på fond hver mnd. 
sitter godt i det ang huslån og har fått betalt ned 70% ca. 
helt vanlige jobber 

Anonymkode: ac2ca...319

5 hours ago, AnonymBruker said:

Alle med årslønn på under 400k, for eksempel.

Som er følgende:

• Håndpakkere mv.
  • Hjemmehjelper
  • Operatører innen trelastproduksjon
  • Skogbrukere
  • Operatører innen papirprodukter
  • Bil-, drosje- og varebilførere
  • Bakere, konditorer mv.
  • Kosmetologer mv.
  • Vevere, strikkere mv. (innen husflidsproduksjon)
  • Kokker
  • Andre hjelpearbeidere
  • Gjenvinningsarbeidere
  • Hjelpearbeidere i bygg
  • Industrisyere
  • Andre sikkerhetsarbeidere
  • Altmuligmann
  • Renholdere i virksomheter
  • Barnehage- og skolefritidsassistenter mv.
  • Skoleassistenter
  • Gartnere
  • Bud mv.
  • Egg- og fjærfeprodusenter
  • Bilvaskere
  • Butikkmedarbeidere
  • Renseri- og vaskerimaskinoperatører
  • Reiseledere og guider
  • Innbindere mv.
  • Dyrepleiere
  • Hjelpearbeidere i gartneri mv.
  • Renholdere i private hjem
  • Andre håndverkere
  • Dyrepassere og - trenere mv.
  • Frisører
  • Bingoverter, bookmakere mv.
  • Hotellresepsjonister
  • Varepåfyllere
  • Melke- og husdyrprodusenter
  • Kjøkkenassistenter
  • Servicemedarbeidere (bensinstasjon)
  • Plante- og husdyrprodusenter (kombinasjonsbruk)
  • Servitører
  • Bartendere
  • Gatekjøkken- og kafémedarbeidere mv.
  • Intervjuere
  • Hjelpearbeidere i nyttevekstproduksjon
  • Hjelpearbeidere i kombinasjonsbruk
  • Hjelpearbeidere i husdyrproduksjon

Kilde:
https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/2049-her-er-gjennomsnittslonnen-i-300-yrker

• Liker 1
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Alle med årslønn på under 400k, for eksempel.

Som er følgende:

• Håndpakkere mv.
  • Hjemmehjelper
  • Operatører innen trelastproduksjon
  • Skogbrukere
  • Operatører innen papirprodukter
  • Bil-, drosje- og varebilførere
  • Bakere, konditorer mv.
  • Kosmetologer mv.
  • Vevere, strikkere mv. (innen husflidsproduksjon)
  • Kokker
  • Andre hjelpearbeidere
  • Gjenvinningsarbeidere
  • Hjelpearbeidere i bygg
  • Industrisyere
  • Andre sikkerhetsarbeidere
  • Altmuligmann
  • Renholdere i virksomheter
  • Barnehage- og skolefritidsassistenter mv.
  • Skoleassistenter
  • Gartnere
  • Bud mv.
  • Egg- og fjærfeprodusenter
  • Bilvaskere
  • Butikkmedarbeidere
  • Renseri- og vaskerimaskinoperatører
  • Reiseledere og guider
  • Innbindere mv.
  • Dyrepleiere
  • Hjelpearbeidere i gartneri mv.
  • Renholdere i private hjem
  • Andre håndverkere
  • Dyrepassere og - trenere mv.
  • Frisører
  • Bingoverter, bookmakere mv.
  • Hotellresepsjonister
  • Varepåfyllere
  • Melke- og husdyrprodusenter
  • Kjøkkenassistenter
  • Servicemedarbeidere (bensinstasjon)
  • Plante- og husdyrprodusenter (kombinasjonsbruk)
  • Servitører
  • Bartendere
  • Gatekjøkken- og kafémedarbeidere mv.
  • Intervjuere
  • Hjelpearbeidere i nyttevekstproduksjon
  • Hjelpearbeidere i kombinasjonsbruk
  • Hjelpearbeidere i husdyrproduksjon

Kilde:
https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/2049-her-er-gjennomsnittslonnen-i-300-yrker

Dette er jo en flere år gammel artikkel ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...