Gå til innhold

ADHD

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pga mange symptomer og handlinger som stemmer med ADHD ønsker jeg en utredning hvis lege er enig. Jeg er kvinne og har tenkt på dette til og fra de siste årene. Etter jeg fikk barn har ting toppet seg, og jeg innser at nå trenger jeg hjelp. Uansett hva det måtte være:)

noen som har erfaring med utredning privat? Vil gjerne komme i gang når jeg har motivasjon. 

Anonymkode: 1c51a...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble utredet for ca. 1 år siden. 5 år etter ene barnet fikk diagnosen. 

Ble henvist til en privatpraktiserende nevropsykolog med avtale. Han satt diagnosen og sendte epikrisen til legen med anbefaling om henvisning til dps for samtaler og medisinutprøving.

Det tok lang tid, var lang ventetid til nevropsykologen og dps. Tok ca. 13 mnd. fra legen sendte henvisning til jeg kom inn på dps.

Privat går det nok mye fortere, men det er ganske dyrt. Men hadde jeg hatt råd hadde jeg nok valgt det. 

Anonymkode: d6ea7...69f

• Liker 1
Skrevet

Gjorde det privat i sommer hos Volvat, tok bare en måned ca. :) Var nok litt ekstra heldig, men garantert mye kortere ventetid enn hos det offentlige.

De også er mindre "strenge" i det private. Om du klarer deg noenlunde i hverdagen så er det ikke lett å få diagnosen hos det offentlige fordi de må prioritere de som sliter mest pga. begrenset kapasitet. Syns det er trist da det er mange av oss som da ikke får utnyttet vårt potensiale. Effekten av medisinen er helt enorm for min del(primært uoppmerksom type).

Anonymkode: b1e51...4e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjorde det privat i sommer hos Volvat, tok bare en måned ca. :) Var nok litt ekstra heldig, men garantert mye kortere ventetid enn hos det offentlige.

De også er mindre "strenge" i det private. Om du klarer deg noenlunde i hverdagen så er det ikke lett å få diagnosen hos det offentlige fordi de må prioritere de som sliter mest pga. begrenset kapasitet. Syns det er trist da det er mange av oss som da ikke får utnyttet vårt potensiale. Effekten av medisinen er helt enorm for min del(primært uoppmerksom type).

Det er nok sant.

Jeg ble henvist til dps for medisinutprøving OG samtaler. Men pga. at jeg er tilsynelatende godtfungerende fikk jeg bare medisinutprøving.

Men det er mye lært oppførsel hos meg/jeg har blitt flink til og kompensere på 40 år. Har forsøkt si det. Når jeg har nevnt at jeg sliter med mat, kan de spør; Men kaster du opp? Svaret er nei, å da går de bare videre. Vanskelig og utdype da, også når man da sliter med flink pike.. vil ikke være til bry, som også er normalt med adhd.

Så har man råd til privat er det nok bedre hjelp og få.

Anonymkode: d6ea7...69f

Skrevet

Takk for veldig gode svar. Kjenner meg igjen i dere. Mye er tillært, men jeg har det jo ikke bra selv om jeg fungerer tilsynelatende godt. 
har råd til å betale privat. Hva kostet det på Volvat? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for veldig gode svar. Kjenner meg igjen i dere. Mye er tillært, men jeg har det jo ikke bra selv om jeg fungerer tilsynelatende godt. 
har råd til å betale privat. Hva kostet det på Volvat? 

25k.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...