AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg har vert en stund i psykiatrien og har opplevd tvang, altså fastholding og beltelegging. Dette var nok kanskje nødvendig da, men likevel vanskelig å oppleve. Jeg har snakket litt med behandler om det og han brukte da ordet traume. Spørsmålet mitt er derfor: Kan det kalles traume? Jeg føler traume er så sterkt ord og som settes i sammenheng med PTSD, at det blir feil å bruke om min situasjon? Noen som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 7e954...eae
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Hva er et traume? Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi en type hendelse som kan føre til psykiske skader som plager den berørte i ettertid. Altså kan det godt være et traume, dersom du sliter med det nå. Anonymkode: 7a059...302 4
Mezzosoprena Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 Det er veldig individuelt hva som er traumatisk, det én person opplever som et traume er det ikke sikkert andre reagerer på. Så spørsmålet er vel egentlig hvordan man takler det i ettertid. 4
Marye Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 Kan fint være et traume om man tror man holdes fast av aliens som beltelegger deg og skal drepe deg
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva er et traume? Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi en type hendelse som kan føre til psykiske skader som plager den berørte i ettertid. Altså kan det godt være et traume, dersom du sliter med det nå. Anonymkode: 7a059...302 Ja! Det er ikke sånn at man kan peke på noe og si at X ikke kan være en traume. Man kan få traumer av for eks mobbing eller omsorgssvikt, eller forferdelige hendelser som for eks bilulykke eller krig osv. Ting som setter negative tankesett og spor i en, kan være traumer. For eks å vokse opp i fattigdom og i hele sitt voksne liv ikke klarer slutte bekymre seg om penger eller ha et kjempeanstrengt forhold til penger, er en traume. Anonymkode: dd5c3...230
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 Det er individuelt. Har en venninne som har blitt slått og overfalt uten at det har gitt noen traumer av noen slag. At andre kan bli alvorlig traumatisert (ptsd) av kroppspress på internett er også like reellt og må tas på alvor. Det er med andre ord ikke hva man har opplevd som er avgjørende, men hvordan man reagerer i ettertid. Anonymkode: 2b1be...5c7
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 Nei, jeg syns ikke det. Når jeg hører sånt så får jeg mer følelsen av at her er det noen som ønsker å skape flere problemer og flere diagnoser enn man alt har. Anonymkode: 823eb...86a 1
Pragmatikeren Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 Ja, det kan være traumatiske opplevelser for enkelte.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, jeg syns ikke det. Når jeg hører sånt så får jeg mer følelsen av at her er det noen som ønsker å skape flere problemer og flere diagnoser enn man alt har. Anonymkode: 823eb...86a Alle kan ha diverse traumer. Det betyr ikke at man har en diagnose eller er syk. Det betyr at du har opplevd noe vanskelig. Man er født med forskjellig medfødt sårbarhet, så da er det naturlig at man ikke reagerer likt på alt. Anonymkode: 7a059...302 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #10 Skrevet 17. oktober 2021 Takk for svar. Anonymkode: 7e954...eae
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #11 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 21.09): Det er individuelt. Har en venninne som har blitt slått og overfalt uten at det har gitt noen traumer av noen slag. At andre kan bli alvorlig traumatisert (ptsd) av kroppspress på internett er også like reellt og må tas på alvor. Det er med andre ord ikke hva man har opplevd som er avgjørende, men hvordan man reagerer i ettertid. Anonymkode: 2b1be...5c7 Ja, men ikke bare det. Det er flere ting som spiller inn. Blant annet hvor sterk opplevelsen er (alle kan knekke hvis traumet er sterkt nok). Og ikke minst gjentatte traumer. Altså gjentatte dårlige opplevelser som i mye større grad kan føre til psykiske lidelser. Anonymkode: 4af49...705
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #12 Skrevet 17. oktober 2021 Å bli utsatt for tvang (uansett hvor nødvendig det var) er en grov krenkelse av deg som menneske. Det er absolutt et traume. Alle mennesker er forskjellige og reagerer ikke likt på traumatiske hendelser. Anonymkode: 6a4b1...0d0 1
Crazydoglady Skrevet 17. oktober 2021 #13 Skrevet 17. oktober 2021 Selvsagt kan det kalles et traume. Og det er vell ikke så vanskelig å se for seg (har ikke opplevd selv så kan jo bare tenke meg til) at tvangsbehandling kan føles som et skikkelig overtramp. Hvordan det oppleves og hvor dype spor det setter derimot vil jo helst sikkert variere mye utifra person, sak og behandlingen i seg selv. Men når det kommer til deg og din sak så er jo det viktigste hvordan du opplever det, Ikke hvilket ord noen bruker på å omtale det🙂 ord kan vi jo tolke så forskjellig, og det endrer jo uansett ikke hva du opplevde, hvordan du opplevde det eller hvor mye/lite det sitter i deg i ettertid🙂
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #14 Skrevet 17. oktober 2021 Det blir ett tolkningsspørsmål. Slik jeg forstår det blir traume definert bakover i tid basert på hvilke reaksjoner det gir, og hvor vedvarende de er. Har man traumereaksjoner var det ett traume i psykologisk forstand. Man kan også ha opplevd traumatiske hendelser som tvang, uten å ha reaksjoner etterpå. At det står som ett vondt minne, men som ikke aktiverer en patologisk. Det vil da «kun» være ett traume i dagligtale. Anonymkode: 5d097...b08
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå