Gå til innhold

Hva er god traumebehandling?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva sier forskningen om dette? Jeg tenker her på traumer i vid betydning, ikke bare PTSD. Det kan være snakk om vonde opplevelser fra barndommen, et overfall i ung alder, ubehagelige jobbopplevelser. Opplevelser som sitter spikret fast og som man ikke glemmer uansett hvor mye man prøver.

Hjelper det å snakke det bort? Blir det bedre hvis man snakker 500 ganger om mobbeepisoder i 8 klasse? Er det virkelig sånn at med ondt skal ondt fordrive, eller risikerer man bare at det man ripper opp gamle sår igjen, uten å plastre? For min del så har jeg en formening om at  at ting faktisk blir bedre når jeg forsøker å fokusere på andre ting, men om en skikkelig oppgraving med proff person har mest for seg, vet jeg ikke. 

Hva tenker dere? Har dere fått bearbeidet vonde opplevelser ved å snakke om det?

Anonymkode: 2d9d1...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ketamin og MDMA.

(til moderatorene: dette er annerkjente og vanlige behandlingsmetoder i Norge)

• Liker 2
Skrevet

EMDR og kognitiv terapi er vel det som har vist å gi best resultater. 

Anonymkode: 372f0...bd9

• Liker 2
Skrevet

For meg funker det å legge ting bak meg. Jeg er overhode ikke typen til å snakke ting ihjel. 

Anonymkode: 1947f...ad8

• Liker 2
Skrevet

Gjør noe koselig  istedenfor å tenke på alt det traumatiske i fortiden!

Anonymkode: 48108...ba3

• Liker 2
Skrevet

Det finnes jo flere evidensbasert metoder som nevnt over; EMDR, CT-PTSD, Prolonged Exposure, Narrativ eksponeringsterapi, med flere. I tillegg stabilisering med ulike teknikker for å kunne regulere seg selv følelsesmessig. Men spørsmålet til ts er jo interessant. Hvis ikke ts har symptomer som går utover daglig fungering, hvorfor da jobbe med traumer? Er det da traumer - eller er det bare ubehagelige opplevelser? Har ts. en diagnostisert traumelidelse? Det er jo første skritt. 

Det hjelper å snakke, dvs eksponere seg, og det hjelper med EMDR. Poenget er ikke bare å snakke, men gjennom snakket å integrere traumeminnene i historien om seg selv der den blir mer trist istedet for grusom, angstvekkende og fæl. Anerkjenne at dette skjedde meg, men det er over, jeg har gått videre, jeg plages ikke mer. Hvis ts ikke er spesielt plaget hadde jeg vel ikke orket uansett. Vi har alle ubehagelige opplevelser i bagasjen. 

Anonymkode: 5dd20...d52

• Liker 2
Skrevet
ajarRun skrev (14 timer siden):

Ketamin og MDMA.

(til moderatorene: dette er annerkjente og vanlige behandlingsmetoder i Norge)

Hm jeg har hørt om ketamin. Brukes ikke det for depresjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bør jeg foreslå det for terapeutene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Bør jeg foreslå det for terapeutene?

JA!  Rart de allerede ikke har foreslått det for deg!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er kroppen som tenker, ikke hodet. Det er slik angst fungerer. Samme hvor mange koselige ting man gjør, stresser kroppen. Traumebehandling handler om å lære kroppen å tåle og å tenke nytt. 

Anonymkode: 33bfd...234

Skrevet

Når man har traumer, endrer hjernen seg fysisk. Det gjelder å gjenvinne den ubalansen som har oppstått som følge av traumer med traumebehandling hos psykolog. Feks EMDR og kognitiv terapi. 

Det er viktig at behandleren er bevisst på de fallgruver som kan oppstå. Feks så kan det slå feil ut å snakke om de traumatiske hendelsene hvis man ikke har en plan for det, og står stødig i seg selv. Kort fortalt. Da kan man bli verre. 

Leser en bok nå om traumer som heter "Kroppen holder regnskap". Anbefaler den virkelig. 

Anonymkode: 218f1...3b1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...