AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #1 Skrevet 16. oktober 2021 Vi kjøpte oss vårt første hus for 2år siden, og med det fikk vi en splitter ny varmepumpe av tidligere huseier. Siden den forrige hadde gått i stykker. Den kan lekket vann til tider på sommeren, men vi har løst det med en bøtte under, frem til vi fant ut av problemet. Vi kontaktet forrige huseier om dette (har ingen andre å kontakte ang den, da en kompis av han som er installatør ordnet den). Han sier at kompisen skal komme og se.. Men ingen dukket opp. Problemet gikk over kort tid etterpå, så vi tenkte ikke mer på det egentlig. Men nå kommer kulda og den slår seg av etter 5min. Nå er det kaldt her hjemme 😬 og sikringen har begynt å gå når vi slår den på, det har ikke vært et problem tidligere. Vi har renset filter, satt på renseprogrammet og latt den stå i fred. Ingenting utgjør en forskjell.. og nå ser jeg at der den har lekket vann har veggpanelet i bunn blitt ødelagt.. Altså hva kan jeg gjøre nå? Den er jo ganske ny, det burde vel ikke være sånn her? Har null erfaring med varmepumpe, men tenker noe bør gjøres? Anonymkode: 43278...db2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2 Skrevet 16. oktober 2021 Den skal jo ikke lekke vann på innsiden?! Min slipper ut vann på utsiden, men inne er det jo helt tørt? Høres jo ut som om den er feilmontert. Har forrige eier kvittering på kjøp og montering? Ellers hadde jeg ringt direkte til selskapet kompisen hans jobber for, å spurt etter han. Tipper han ikke syns det er så kult å ikke svare når du ringer firmaet for å spørre etter han, når jobben i all sannsynlighet er utført svart.. Anonymkode: c9b6e...199 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #3 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den skal jo ikke lekke vann på innsiden?! Min slipper ut vann på utsiden, men inne er det jo helt tørt? Høres jo ut som om den er feilmontert. Har forrige eier kvittering på kjøp og montering? Ellers hadde jeg ringt direkte til selskapet kompisen hans jobber for, å spurt etter han. Tipper han ikke syns det er så kult å ikke svare når du ringer firmaet for å spørre etter han, når jobben i all sannsynlighet er utført svart.. Anonymkode: c9b6e...199 Nei jeg trodde heller ikke at den skulle lekke på innsiden, men fikk beskjed om at det var kondens, første gangen.😬 Så tenkte da at det brått var det, men så skjedde det jo igjen, og mye mer.. fylte nesten en bøtte om dagen på det værste. Men så stoppet det plutselig igjen, og kom ikke tilbake. Jeg husker ikke helt det med kvittering, om vi fikk noe. Men jeg skal se igjennom det vi har. For jeg minnes at vi minst fikk bruksanvisning i en pose eller lignende. Men ja, hvis ikke må jeg jo bare gjøre som du sier. Ringe firmaet til han kompisen da 😬 -ts Anonymkode: 43278...db2
Cata Skrevet 16. oktober 2021 #4 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Altså hva kan jeg gjøre nå? Den er jo ganske ny, det burde vel ikke være sånn her? Har null erfaring med varmepumpe, men tenker noe bør gjøres? Anonymkode: 43278...db2 Ring reparatør. Når sikringen er begynt å gå så har du faktisk et problem med den. Den skal heller (selvsagt) ikke lekke vann på innsiden. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #5 Skrevet 16. oktober 2021 Det skal jo absolutt ikke lekke vann, spesielt ikke inne! Jeg tenker du bør ringe han kompisen snarest, mas på tidligere eier. Sånn skal man ikke ha det, spesielt ikke nå som kulda kommer. Anonymkode: 43ee8...66b 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #6 Skrevet 16. oktober 2021 Okei takk, da hiver jeg meg rundt og finner ut av hvem som skal fikse det. Snakket nettopp med en som mente jeg kunne kreve ny. Den slo ut sikringen 2 ganger på rad nå, det har ikke skjedd før.. Noe må gjøres, for nå har jo også frosten kommet😶 -ts Anonymkode: 43278...db2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #7 Skrevet 16. oktober 2021 En bøtte for dagen? En tiliters bøtte? Det skal ikke lekke en dråpe! Dere må få sjekka hele systemet, her kan det være mange feil. Husk at de kan ikke fikse en varmepumpe når det blir mange minusgrader så du må få sjekka det fort. Anonymkode: 7b31a...990 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Okei takk, da hiver jeg meg rundt og finner ut av hvem som skal fikse det. Snakket nettopp med en som mente jeg kunne kreve ny. Den slo ut sikringen 2 ganger på rad nå, det har ikke skjedd før.. Noe må gjøres, for nå har jo også frosten kommet😶 -ts Anonymkode: 43278...db2 Den må du ikke bruke før feilen er fikset. Min varmepumpe har aldri lekket en dråpe på innsiden, men den kan dryppe på utsiden pga kondens. Og en tiliters bøtte på innsiden er jo faktisk helt vilt! Siden du ser skader på panelet, så hadde jeg faktisk antatt at du har vannskader i veggen og.. og det er virkelig ikke bra! Og at sikringen går indikerer at den enten får overspenn, eller at jordfeilbryteren slår inn, og dermed tar sikringen. Sikringen kan jo selvsagt gå dersom kursen er for lav og, men siden dette ikke har vært et problem før, så antar jeg at det er feil på den. Anonymkode: c9b6e...199 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei takk, da hiver jeg meg rundt og finner ut av hvem som skal fikse det. Snakket nettopp med en som mente jeg kunne kreve ny. Den slo ut sikringen 2 ganger på rad nå, det har ikke skjedd før.. Noe må gjøres, for nå har jo også frosten kommet😶 -ts Anonymkode: 43278...db2 Gjør det. At sikringen går er et tydelig tegn på at noe er galt, spesielt når den ikke har gått før. Ville ikke kjørt den før det er fikset... frem med alternative varmekilder. Anonymkode: 43ee8...66b 1
Antiviruset Skrevet 16. oktober 2021 #10 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei jeg trodde heller ikke at den skulle lekke på innsiden, men fikk beskjed om at det var kondens, første gangen.😬 Så tenkte da at det brått var det, men så skjedde det jo igjen, og mye mer.. fylte nesten en bøtte om dagen på det værste. Men så stoppet det plutselig igjen, og kom ikke tilbake. Jeg husker ikke helt det med kvittering, om vi fikk noe. Men jeg skal se igjennom det vi har. For jeg minnes at vi minst fikk bruksanvisning i en pose eller lignende. Men ja, hvis ikke må jeg jo bare gjøre som du sier. Ringe firmaet til han kompisen da 😬 -ts Anonymkode: 43278...db2 Det er kondens! Alle varmepumper avgir kondens også innedelen. Det ligger en slange i bunnen på innedelen som leder kondensen til utsiden av huset hvor den drypper ut. Enten lekker den eller har glidd ut av "avløpet". Når så sikringene går har det nok kommet fuktighet inn i elektronikken. Ville fått en autorisert service mann til å se på dette før du bruker denne pumpen mer!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå