Gå til innhold

Hva vil skje med bilen dersom den står ubrukt i 6 måneder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reiser bort i 6 måneder. Har ikke lyst til å selge bilen fordi jeg trenger den når jeg kommer tilbake. Så nå kommer den til å stå på parkeringsplassen i et halvt år. 

Hva vil møte meg når jeg kommer tilbake? Jeg regner med at batteriet er flatt og bilen ikke vil starte. Hvordan løser jeg dette? Er det andre ting som vil skje med bilen i løpet av denne tiden? 

Noe spesielt jeg bør gjøre for å minimere skader? 

Har ingen som vedlikeholde bilen for meg mens jeg borte. Så alternativene er å la den stå eller selge den. Men den er nesten ikke verdt noe så vil heller beholde den og slippe mas med kjøp og salg.

Anonymkode: f886f...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen vår stod ubrukt i garasjen et halvt år. Startet på første forsøk. 

Det eneste jeg gjorde var å fylle ekstra luft i dekkene for å motvirke at de ble flate. Så jeg tømte ut luft til riktig trykk. Og merket ingenting til flate dekk. 

Skal den stå ute ville jeg ha dekket den til. Enten koble fra batteriet, eller ta med noe som kan gi startstrøm når du skal ha den i gang igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skal stå ute i vinterhalvåret så ville jeg fyllt den med drivstoff før jeg dro så det ikke lager seg kondens i tanken. Jeg ville også som han over hatt mer luft i dekkene, og koblet fra batteriet. Jeg reiste fra bilen min i 4 mnd en gang og var ung og dum, og satte den på handbrekket. Hele den wire rustet i hel og satre bremsen fast mens den stod sånn ( gammel bil) så verkstedet den gang sa at om en bil skal stå lenge så bedre å bare låse den på giret så bremsene ikke setter seg fast. 

Anonymkode: c77a8...06b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Hva med å leie garasje de 6 mnd, bilen kommer til å holde seg mye bedre om du gjør det.

Og om du ikke kan leie garasje, invester i det minste i en heldekkende bilpresenning.  Den kan beskytte litt i alle fall.  :)

 

Anonymkode: d1e2a...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skjer ingenting på 6 mnd. Fyll opp med drivstoff og løsne fra batteripolene så batteriet ikke blir flatt, om den bruker litt strøm på noe. 

Anonymkode: 2960b...f80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyll litt olje på motoren før du starter den igjen etter 6 måneder. Vent noen minutter før du starter. Etter så lang tid, har all smøring rent ned. Det gir en forferdelig ulyd med mye slitasje om du starter bilen uten å hjelpe den lite grann med smøringen.

Anonymkode: 75370...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Hadde jeg aldri kommet på selv.

Anonymkode: f886f...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og om du ikke kan leie garasje, invester i det minste i en heldekkende bilpresenning.  Den kan beskytte litt i alle fall.  :)

 

Anonymkode: d1e2a...1fc

Plusser og minuser med pressening,blir fukt. Mulig det blir fortere rust .  Ville aldri satt bilen min ute hverken med eller uten presenning i 6 mnd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Plusser og minuser med pressening,blir fukt. Mulig det blir fortere rust .  Ville aldri satt bilen min ute hverken med eller uten presenning i 6 mnd.  

En liten vifteovn og en timer fikser det. 5t på 800W hver lørdag morgen f.eks.

Anonymkode: 75370...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En liten vifteovn og en timer fikser det. 5t på 800W hver lørdag morgen f.eks.

Anonymkode: 75370...b82

Hørtes smart ut......................

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan skje er flatt batteri, fastrustede bremser, kondens i tanken, hærverk etc. Stort sett går dey medte av dette bra i en slik periode, men å topplade batteriet og koble det fra kan absolutt være en fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fyll litt olje på motoren før du starter den igjen etter 6 måneder. Vent noen minutter før du starter. Etter så lang tid, har all smøring rent ned. Det gir en forferdelig ulyd med mye slitasje om du starter bilen uten å hjelpe den lite grann med smøringen.

Anonymkode: 75370...b82

Og hvor hjelper det trikset i en motor, da oljen bare renner rett ned i bunnpanna? For en som vet hvordan en motor er bygd opp, og hvordan den fungerer, er dette helt idiotisk. Du kan ende opp med for mye olje på motor. Om den står over natta, mot et halvt år, så er ikke delene tørrere for det.

Anonymkode: 06d80...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og hvor hjelper det trikset i en motor, da oljen bare renner rett ned i bunnpanna? For en som vet hvordan en motor er bygd opp, og hvordan den fungerer, er dette helt idiotisk. Du kan ende opp med for mye olje på motor. Om den står over natta, mot et halvt år, så er ikke delene tørrere for det.

Anonymkode: 06d80...742

Hvis du har bil med påfyllingen i toppdekselet så kan det jo hende at du treffer et lager eller to... Neppe slik at oljen får penetrert nok til å bety noe for dem heller, men man kan jo leve i trua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (16 timer siden):

Plusser og minuser med pressening,blir fukt. Mulig det blir fortere rust .  Ville aldri satt bilen min ute hverken med eller uten presenning i 6 mnd.  

De fleste bilpresenningene er ikke tette, de gir godt av luft samtidig som de beskytter mot ytre påvirkninger.

Anonymkode: d1e2a...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og hvor hjelper det trikset i en motor, da oljen bare renner rett ned i bunnpanna? For en som vet hvordan en motor er bygd opp, og hvordan den fungerer, er dette helt idiotisk. Du kan ende opp med for mye olje på motor. Om den står over natta, mot et halvt år, så er ikke delene tørrere for det.

Anonymkode: 06d80...742

Jeg vet ikke hvordan en bilmotor fungerer, men jeg vet hvordan andre apparater fungerer etter lengre tids stilleståing.

For eksempel en symaskin.  Hvis den blir stående lenge uten å bli brukt vil symaskinoljen bli seig, de bevegelige komponentene behøver mer kraft for å fungere skikkelig på grunn av den seige oljen, noe som belaster motoren kraftig.
Derfor behøver den litt ekstra omsorg for å komme igang igjen etter å ha vært stillestående over lengre tid.
Kan det samme skje med en bil?

Anonymkode: d1e2a...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å la den bli en del av nabobil, bildeleringen eller lignende? 

Anonymkode: 16ff8...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvor hjelper det trikset i en motor, da oljen bare renner rett ned i bunnpanna? For en som vet hvordan en motor er bygd opp, og hvordan den fungerer, er dette helt idiotisk. Du kan ende opp med for mye olje på motor. Om den står over natta, mot et halvt år, så er ikke delene tørrere for det.

Anonymkode: 06d80...742

Vel, jeg har startet bil etter så lang tid og bortsett fra å ha en oljepumpe som kan settes på før bilen starter er dette det eneste som har hjulpet litt. Tar gjerne imot bedre råd.

Anonymkode: 75370...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste bilpresenningene er ikke tette, de gir godt av luft samtidig som de beskytter mot ytre påvirkninger.

Anonymkode: d1e2a...1fc

Så det er helt trygt å sette fra seg bilen i 6 mnd uten at en tar av presseningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvor hjelper det trikset i en motor, da oljen bare renner rett ned i bunnpanna? For en som vet hvordan en motor er bygd opp, og hvordan den fungerer, er dette helt idiotisk. Du kan ende opp med for mye olje på motor. Om den står over natta, mot et halvt år, så er ikke delene tørrere for det.

Anonymkode: 06d80...742

Støtter den.  Har hatt forskjellige maskiner,biler og båter som har stått lenge. Aldri hatt noe havari ved første gangs oppstart etter at de har stått.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...