Gå til innhold

Så dårlig hukommelse...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heia!

Jeg har så utrolig dårlig hukommelse. Nå har det gått så langt at jeg ikke lenger stoler på meg selv. Jeg må trippelsjekke om jeg har glemt noe. F.eks måtte jeg nettopp gå ut og sjekke om jeg hadde satt håndbrekken på bilen. Jeg trippelsjekker om jeg har skylt ned i do når jeg er på jobb. Ikke husker jeg noe særlig fra filmer og serier jeg ser heller. Samboeren min vil jo gjerne snakke om ting vi har sett, men ofte virker det helt nytt for meg når han forteller. Jeg jobber i butikk og merker at jeg ofte er "fjern" når jeg snakker med både kunder og kollegaer, og jeg må virkelig bruke mye energi på å faktisk fungere normalt. Når jeg snakker virker det som om jeg ikke helt får med meg alle ordene jeg prøver å formulere, og da blir det litt stamming. Kollegaer har begynt å merke litt også. Jeg må fortsatt spørre om ting selv om jeg har jobbet der over seks år. Jeg husker ikke ting jeg gjør, og plutselig kan jeg komme til å tenke på det en time senere eller mer. Det er så frustrerende! Jeg føler det bare blir verre, men jeg er redd for å ikke bli tatt på alvor hos legen. For det er vel ikke noen spesifikk test for å sjekke om noe faktisk er galt? Har noen av dere erfaringer med veldig dårlig hukommelse og evt. hva som kan forbedre den?

Hilsen K27

Anonymkode: 61bb6...e5e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heia!

Jeg har så utrolig dårlig hukommelse. Nå har det gått så langt at jeg ikke lenger stoler på meg selv. Jeg må trippelsjekke om jeg har glemt noe. F.eks måtte jeg nettopp gå ut og sjekke om jeg hadde satt håndbrekken på bilen. Jeg trippelsjekker om jeg har skylt ned i do når jeg er på jobb. Ikke husker jeg noe særlig fra filmer og serier jeg ser heller. Samboeren min vil jo gjerne snakke om ting vi har sett, men ofte virker det helt nytt for meg når han forteller. Jeg jobber i butikk og merker at jeg ofte er "fjern" når jeg snakker med både kunder og kollegaer, og jeg må virkelig bruke mye energi på å faktisk fungere normalt. Når jeg snakker virker det som om jeg ikke helt får med meg alle ordene jeg prøver å formulere, og da blir det litt stamming. Kollegaer har begynt å merke litt også. Jeg må fortsatt spørre om ting selv om jeg har jobbet der over seks år. Jeg husker ikke ting jeg gjør, og plutselig kan jeg komme til å tenke på det en time senere eller mer. Det er så frustrerende! Jeg føler det bare blir verre, men jeg er redd for å ikke bli tatt på alvor hos legen. For det er vel ikke noen spesifikk test for å sjekke om noe faktisk er galt? Har noen av dere erfaringer med veldig dårlig hukommelse og evt. hva som kan forbedre den?

Hilsen K27

Det høres mer ut som du er ufokusert og at det kan være en slags angst, kan du kjenne igjen det? Men uansett kan du snakke med fastlege -det finnes tester for slike ting  som har med oppmerksomhet og konsentrasjon,  men de må gjøres via nevropsykolog feks  https://nevropsykologisk.no/?gclid=CjwKCAjwzaSLBhBJEiwAJSRoksPdb5fJy90Ct2QVTDKXS9QgcjTr6LfIP6k9Irr4z7M1aZLjoqG67xoCv1YQAvD_BwE

Anonymkode: c8d25...e9e

Skrevet

Fastlege NÅ!

Anonymkode: dcdd0...269

• Liker 1
Skrevet

Sjekk stoffskiftet ditt. En på jobb har høyt eller lavt stoffskifte (husker ikke hvilken) og hun har fortalt at hun glemmer hva folk het, ord når hun snakker osv når hun har for lav dose på medisinen. 

Anonymkode: 77e07...fbd

• Liker 2
Skrevet

Dette burde du absolutt snakke med fastlegen din om! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Heia!

Hilsen K27

Har det likt og vært utredet på hukommelsesklinikken tilfelle det er alzheimers eller slikt. Ingen funn. Høyst sannsynlig angst,stress,uro som tar for mye plass og ødelegger konsentrasjonen. 

Anonymkode: ae56f...d18

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg igjen, og har nettopp fått ADHD(ADD)-diagnosen.

Det kan være dårlig søvn, ptsd, depresjon, angst, vitaminmangel osv osv.. ikke nødvendigvis demens o.l, MEN ta en tur til legen! 

Anonymkode: fde5a...9bf

Skrevet

Sliter med akkurat det samme. Husker snart ikke noe som helst, og sliter veldig med å huske hva ting heter. Nettopp vært hos legen, og blodprøvene viste at alt er bra. Merkelig at man kan gå slik, og det ikke er noe galt. 

Anonymkode: 13eb1...882

• Liker 1
Skrevet

Som flere her nevner, det kan være mange forskjellige ting, bla. stress og angst og en del forskjellige andre sykdommer. Dette burde du absolutt ta opp med fastlegen, det finnes mange tester som kan tas.

Anonymkode: 8d347...d95

Skrevet

Dette kan være så mangt, så dra en tur til legen. Men høres litt ut som ADD.

Anonymkode: a960f...d72

• Liker 1
Skrevet

Fastegen kan vel ikke sjekke annet enn blodprøver?

Anonymkode: 3fc02...e9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fastegen kan vel ikke sjekke annet enn blodprøver?

Anonymkode: 3fc02...e9a

Fastlegen henviser til nevropsykologisk utredning.

Anonymkode: 1494a...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...