Gå til innhold

Operere ut visdomstann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har fått betennelse i en visdomstann med tannbyll, kjevesperre og hele pakka. Venter på at antibiotikaen skal få ned infeksjonen slik at jeg får ut den jævla tanna. Er blitt henvist til oralkirurg. Lurer litt på hvordan det var for dere som måtte få den operert ut? Hva er terskelen for å få beroligende? Evt narkose eller lystgass? Jeg gruer meg innmari. Aldri hatt tannlegeskrekk, men det å trekke ei tann er for meg et mareritt å bare tenke på. Ble dere sykemeldt fra jobben? Hvordan var smerten og selve inngrepet? 

Anonymkode: f6423...244

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har operert ut to visdomstenner hos oralkirurg i år. Så plaget som du er nå, gjetter jeg at det ikke blir verre, bare gradvis bedre etter at du har fått bort tanna. Selve operasjonen syns jeg gikk helt ok. Trykk og press, og litt ubehagelig knekkelyd (det var det jeg gruet meg mest til etter erfaring fra tanntrekking tidligere, men det var ikke så ille), men ikke noe smerter. 

Jeg var sykemeldt samme dag, og på jobb dagen etter. Men det varierer nok med type jobb hva som er nødvendig. Jeg jobber i barnehage, men kunne være på storbarnsavdeling resten av den uken jeg opererte ut tannen (man skulle unngå tunge løft, og jeg jobber til vanlig på en småbarnsavdeling). 

Det var ordentlig kjipt å spise de første dagene. Jeg tenkte ikke så mye på det mellom måltidene, og smertestillende hjalp. Jeg mistet følelsen i deler av underleppen og haken i et par dager den første gangen. Det var ikke vondt, men mer ubehagelig enn jeg hadde forestilt meg. Og så var jeg ganske gul, blå og hoven, særlig den ene gangen. Jo mer hoven, jo mer vondt visstnok, så vær nøye med å bruke ispose etterpå for å forebygge det. Men sånn generelt er det nok ikke så ille når en allerede har fæl tannpine. Fra tanna er ute, går det bare fremover.

Lykke til :)

Anonymkode: aee8b...226

Skrevet

Har ikke noe erfaring med beroligende, men jeg har operert ut to stykk. Lite smerter og var bare borte fra jobb/studier samme dag. Betennelse i tannkjøttet er hundretusen ganger verre enn å operere ut tennene.

Anonymkode: 0deb6...260

Skrevet

Be om lett narkose. Når du har betennelse i tannkjøttet vil ikke lokal bedøvelsen sitte. 
Jeg måtte operere ut ei tann som var betent, bedøvelsen virket ikke siden det var såpass betent og jeg skreik som vare det. Det var helt forferdelig. Jeg fikk tannlegeskrekk av hele greia. 

Anonymkode: 209a6...146

• Liker 1
Skrevet

Kjenner om to stk som har operert bort.

Person nummer en slet mye med infeksjon der så derfor måtte tanna ut. Hun sa det var d\elt jævlig i 14 dager etterpå, mye smerter og sterke smertestillende i 14 dager. Totalt hadde hun vondt i over 4 uker før det gav seg litt og litt. Hun fikk feber pga de sterke smertene og mye hodepine. 

Selve operasjonen var ikke så ille sa hun, men det var sykt ekkelt å trekke selve tanna siden du kjente lyden omtrent da den gikk ut. Blødde som en foss.

Person nummer 2 fikk lett narkose siden. Selve operasjonen gikk greit, men det var ømt og vondt i over en uke før det gikk sakte bedre. Hun hadde mye hodepine og brukte smertestillende i over to uker.

Anonymkode: 01ece...dc5

Skrevet

Jeg har operert ut 3 visdomstenner, den ene hadde infeksjon og var like stor som ei drue 🙈

Har veldig tannlegeskrekk, men gikk hos en veldig dyktig oralkirurg, kan overhodet ikke sammenliknes med en vanlig tannlege! 

Jeg fikk fjernet de med vanlig bedøvelse, og helt ærlig: kjente ingenting :) Fikk resept på paralgin forte med beskjed om å ta det ved behov de neste dagene, men var heldig og trengte ikke det :)

Ble ikke sykemeldt, men fikk beskjed om å ta det rolig et par dager. 

Lykke til 🙂

Skrevet

Mye dyrere kirurgisk enn hos vanlig tannlege? 

Anonymkode: f4521...f42

Skrevet

Jeg operert ut visdomstann i narkose. Det er det beste som hadde hendt meg med alvorlig tannlege skrekk. Ba ikke om narkose en gang. Tannlegen anbefalte det for min egen del. Da hadde jeg hatt flere runder med betennelser med rundt 3 mnd mellom hver betennelse. Tannlegen sa det var best å fjern den da han mente jeg kom til å holde å få betennelser  pga. tannen under tannkjøttet. Var øm i ei uke. Klarte ikke å gape skikkelig. Tok smertestillende 4-5 dager for sikkerhetsskyld. Øm ikke smertefullt. Vil heller si jeg var i dårlig form kroppslig pga at jeg ikke fikk i meg den mengden mat jeg bruker til vanlig. Anbefaler narkose for de med alvorlig tannlegeskrekk.

Anonymkode: a5569...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...