Rosarya Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Hei Jeg har 2 hunder. En voksen og en valp som er mindre enn 1 år gammel. De går veldig fint i lag og det er bare en sjelden gang at de er uenige. Kan bruke et eksempel som skjedde for en liten stund siden: Jeg lager klar en kong med masse godt oppi, hundene følger etter meg og står å venter. Den voksne står rolig og avslappet å ser på meg uten å være anspent eller sint på noen måte, valpen begynner å stirre, flekker tenner og prøver å nappe/glefse etter den voksne. Den voksne reagerer og svarer med en gang, legger valpen i bakken, lager masse fæle lyder og kort tid etterpå er hun rolig å avslappet igjen men valpen er redd, vil ikke ha kong lenger og holder avstand til den andre hunden. Hundene har veldig ulik personlighet, den voksne er trygg og selvsikker mens valpen er mer myk og forsiktig av seg. Jeg lurer på om noen her har erfaring med det som jeg beskriver? Jeg er den som kontrollerer mat/leker og andre ting de vil ha og hundene er vandt med å vente tålmodig til jeg gir dem ting, uansett hvem som får først/sist osv. Men noen ganger så prøver altså valpen å få den andre hunden bort fordi hun vil ha alt for seg selv, og hver gang har det hatt konsekvenser. Enten får hun kjeft(?) av den andre hunden, eller så har jeg fjernet maten eller en av hundene før den eldste føler at hun trenger å si ifra. Men er det greit at den voksne sier ifra og setter valpen på plass når den viser aggresjon mot henne? Valpen har aldri blitt skadet, men det høres veldig brutalt ut de sekundene det varer og jeg synes det er trist at valpen virker redd den andre hunden i 5-10 minutter etterpå. Hvis noen har erfaring eller tanker rundt dette og hva jeg kan gjøre eller ikke gjøre settes det stor pris på
Tabris Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 Dette kan gå to veier: 1. Den minste vil etterhvert innordne seg den største og slutte med å starte konflikt rundt ressursforsvar. 2. Den minste blir tøffere etterhvert som den blir eldre og kampene blir røffere når valpen nå begynner å ta igjen og ikke finne seg i gjensvar. Her ville jeg vært forsiktig med å skape situasjoner som fører til slike konflikter, fordi du vet ikke hvilken vei det vil gå. F.eks trenger ikke hundene være i samme rom som deg når du lager klar kong. Mat, tyggebein, kong og leker bør de få hver for seg. 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Hvor får hundene mat/snacks? Kanskje en rutine kan hjelpe. Jeg har to hunder, og den minste er på samme alder som din. De har alltid fått mat og snacks i burene sine. De vet de må gå inn i burene sine før de får maten, og de får aldri mulighet til å prøve å ta maten til hverandre. De er begge ekstremt glade i mat, og har begge vist tegn til mataggresjon. Men, når jeg ordner klar maten deres på kjøkkenet, så er det ikke noen problemer mellom dem. De står og venter, og når jeg er ferdig, så løper de i full fart til burene sine. Det er betryggelse i rutinen. Siden problemet oppstår når du ordner mat/snacks til de, så ville jeg ha satt de i hvert sitt bur mens du ordner maten/snacksen. Da unngår du konflikt, og du skaper trygghet ved at hundene holdes avskilt og får vente på mat/spise i fred Anonymkode: 55af5...0ee 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå