AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Vi kjøpte valp fra noen hyggelige folk på Finn.no. De sa at det var en ulykkesparring og hunden er blanding. Flotte folk som du så at elsket hele valpekullet. Men nå er ulike hundetrenere ute i media og snakker om disse og andre useriøse oppdrettere som folk som bare skal tjene raske penger og at hundene er syke. Unnskyld meg, vi har hatt flotte rasehunder, men felllesnevneren? ALLE har blitt syke. HD, kreft, allergi. Det går igjen og igjen. Nå føler jeg meg stigmatisert og har ikke lyst til å gå på pubertetskurs hos en hundeskole likevel, siden de vil se på blandingen vår (som er så trygg og flink og snill) og tenke, åja, de undersøkte ikke godt nok og valgte en seriøs oppdretter. Hallo! Valpene trengte gode hjem, noe vi visste vi kunne gi. Jeg synes heller at det bør settes lys på uetisk raseoppdrett, og blandingshunder med import fra valpefabrikker. Det er der problemet ligger. Og at vi også blir kalt for "åja har dere fått dere koronahund dere?". Det sårer!! Vi elsker den snille hunden vår, og vil selvfølgelig ikke gi den fra oss bare fordi samfunnet er åpent igjen. Anonymkode: b8a4a...839 4
Carrot Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 Du velger hvordan du reagerer, ikke vær en #krenket - smil og svar positivt at neida, vi var veldig sikre på at dette var hunden for oss, den er trygg, stabil blablabla.. Ellers er jeg enig i at kontroll med oppdretter OG kjøper burde vært bedre. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 Nå overtenker du Anonymkode: 80f81...62e 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Hvorfor skal det settes lys på enten blandingshunder eller uetisk raseoppdrett? Det bør fokuseres på begge deler. Det er ikke til å stikke under en stol at det er store utfordringer med både blandingshunder og tjuvparring også. Nå sier du ikke hvilken blanding det er snakk om, men det finnes jo en hel del uheldige blandinger der ute, på samme måte som det finnes rase-avl som ikke skulle funnet sted, se bare på mange av disse kortsnutede som har store helseutfordringer. Kanskje det beste du gjør for deg selv er å være trygg i valget du har tatt, og ikke bry deg om hva andre sier og tenker? Vi har også skaffet oss hund i år, og jeg tenker at om folk tror det er pga corona så får de bare kose seg med å tro det Anonymkode: 78657...566 4
Troyamin Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 "Å ja, du har sånn syk schæfer" får jeg høre. Tiltross for at jeg har friske schæfere etter brukslinjer. Så at du får høre "koronahund" er bare noe du må overhøre. Det at du har frisk blandingshund nå, det vet du jo egentlig ikke. Samme hvis du hadde skaffet deg rasehund. Så unge hunder viser sjeldent sykdom, uansett. Så den biten angående sykdom hos rasehund vs blandingshund blir derfor ikke relevant her. Når det er sagt, så har jeg kun hatt syke blandingshunder. Gjengangeren med at blandinger er så mye friskere enn rasehunder er en myte. Blandingshunder blir ikke sjekket for genetiske sykdommer på lik linje med rasehunder. Kan vi ikke heller ha fokus på begge deler? Uetisk avl, uasett om det er rase eller blanding. Som hundetrener gir jeg blanke f i hva du har. Jeg ser på kjemien mellom hund og eier. Og hvordan jeg kan gi råd og veileding som passer duoen best. 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 Altså, de som går ut mot blandinger er ikke uhell, men alle designmiksene det drives uetisk avl på (noen ganger er ikke tispa året en gang før hun er parret) og at folk betaler 40 000 for en valp av golden retriever og puddel feks. To raser som ikke bør parres i utgangspunktet. Anonymkode: 36b95...2b9 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 Du får sende dem denne linken: https://www.dyrebeskyttelsen.no/aerlig-talt/ Anonymkode: 6e1ab...e59
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Altså, de som går ut mot blandinger er ikke uhell, men alle designmiksene det drives uetisk avl på (noen ganger er ikke tispa året en gang før hun er parret) og at folk betaler 40 000 for en valp av golden retriever og puddel feks. To raser som ikke bør parres i utgangspunktet. Anonymkode: 36b95...2b9 Jeg tror forøvrig jeg vet hvem du skal gå kurs hos (Er det på sørlandet?) og den ene av hundetrenerene der har en voksen, blanding som ble omplassert selv. Men det er forskjell på et uhell og noen som har hatt 5 kull på hunden som aldri burde hatt kull. Anonymkode: 36b95...2b9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 Det er jo bare du selv som velger å identifisere deg med den gruppen som får kritikk her. Jeg har også fått meg hund siste året, men det var helt urelatert til korona, så da har jeg heller aldri følt meg truffet. Synes også du virker litt nærtagende for en som har hatt hund før, de fleste av oss har vel opplevd at hund er en slags magnet for bedrevitere og idioter. Jeg har hatt tre hunder av helt ulike raser, og det er alltid noe drit fremmede skal lire av seg, og alle jeg kjenner som bor i byen og har hund kan fortelle lignende historier, det er utrolig få raser som er så allround at ingen har noe negativt å si om den, og da får man gjerne kritikk for treningsmetodene eller utstyret i stedet. Anonymkode: 21fe1...e62 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Vi kjøpte valp fra noen hyggelige folk på Finn.no. De sa at det var en ulykkesparring og hunden er blanding. Flotte folk som du så at elsket hele valpekullet. Men nå er ulike hundetrenere ute i media og snakker om disse og andre useriøse oppdrettere som folk som bare skal tjene raske penger og at hundene er syke. Unnskyld meg, vi har hatt flotte rasehunder, men felllesnevneren? ALLE har blitt syke. HD, kreft, allergi. Det går igjen og igjen. Nå føler jeg meg stigmatisert og har ikke lyst til å gå på pubertetskurs hos en hundeskole likevel, siden de vil se på blandingen vår (som er så trygg og flink og snill) og tenke, åja, de undersøkte ikke godt nok og valgte en seriøs oppdretter. Hallo! Valpene trengte gode hjem, noe vi visste vi kunne gi. Jeg synes heller at det bør settes lys på uetisk raseoppdrett, og blandingshunder med import fra valpefabrikker. Det er der problemet ligger. Og at vi også blir kalt for "åja har dere fått dere koronahund dere?". Det sårer!! Vi elsker den snille hunden vår, og vil selvfølgelig ikke gi den fra oss bare fordi samfunnet er åpent igjen. Anonymkode: b8a4a...839 Hvis en kjøper en Puggypoo og forventer at denne skal være sykdomsfri i flere år fremover så er man blåst i hode. Uhell eller ikke, hvilken seriøs oppdretter lar hundene løpe i samme gård når en vet at en tispe er gravid? Dette er useriøst og er det man kan gi betegnelsen «koronahund» uansett hvordan du vrir på det. Anonymkode: afc47...208 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #11 Skrevet 17. oktober 2021 Vi har også en blandingsvalp, og jeg reagerte litt når hun på hundesenteret sa "åja, han er en coocadoodle". Nope, han er ikke det, det er cocker og puddel i han ja, men også cavalier king charles spaniel. (Mor var mest cavalier). Jeg så ikke etter "cockadoodle", jeg så etter en familiehund. Så jeg velger å overhøre det, og tenker at de kan bare få tenke sitt. Han er heller ikke fra "designoppdrett", og de har hatt flere kull tidligere, og ble valgt mye pga de bor i nærheten, de overpriset ikke valpene, og valpen var fra raser som jeg har erfaring med. Anonymkode: cb15c...f51
Troyamin Skrevet 17. oktober 2021 #12 Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har også en blandingsvalp, og jeg reagerte litt når hun på hundesenteret sa "åja, han er en coocadoodle". Nope, han er ikke det, det er cocker og puddel i han ja, men også cavalier king charles spaniel. (Mor var mest cavalier). Jeg så ikke etter "cockadoodle", jeg så etter en familiehund. Så jeg velger å overhøre det, og tenker at de kan bare få tenke sitt. Han er heller ikke fra "designoppdrett", og de har hatt flere kull tidligere, og ble valgt mye pga de bor i nærheten, de overpriset ikke valpene, og valpen var fra raser som jeg har erfaring med. Anonymkode: cb15c...f51 Sorry, men det jeg har uthevet er akkurat dét som er problemet! Useriøst kjøkkenoppdrett som blander "pene" hunder. Og da reagerer både jeg og flere som ønsker at all avl skal foregå på en seriøs måte. 4
Majott Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 9.27): Vi kjøpte valp fra noen hyggelige folk på Finn.no. De sa at det var en ulykkesparring og hunden er blanding. Flotte folk som du så at elsket hele valpekullet. Men nå er ulike hundetrenere ute i media og snakker om disse og andre useriøse oppdrettere som folk som bare skal tjene raske penger og at hundene er syke. Unnskyld meg, vi har hatt flotte rasehunder, men felllesnevneren? ALLE har blitt syke. HD, kreft, allergi. Det går igjen og igjen. Nå føler jeg meg stigmatisert og har ikke lyst til å gå på pubertetskurs hos en hundeskole likevel, siden de vil se på blandingen vår (som er så trygg og flink og snill) og tenke, åja, de undersøkte ikke godt nok og valgte en seriøs oppdretter. Hallo! Valpene trengte gode hjem, noe vi visste vi kunne gi. Jeg synes heller at det bør settes lys på uetisk raseoppdrett, og blandingshunder med import fra valpefabrikker. Det er der problemet ligger. Og at vi også blir kalt for "åja har dere fått dere koronahund dere?". Det sårer!! Vi elsker den snille hunden vår, og vil selvfølgelig ikke gi den fra oss bare fordi samfunnet er åpent igjen. Anonymkode: b8a4a...839 Dere har hatt flere hunder før, så jeg tror ikke noen vil stigmatisere dere sånn fordi dere nå har en blandingshund. Dessuten trenger også blandingsvalper gode hjem, og det er bra det finnes for dem! De er allerede født. Men jeg synes likevel ikke at man bør bidra til (fortsatt) oppdrett av hunder som brukes i avl for profitt, enten det gjelder rase- eller blandingshunder. Det gjelder mest de som kjøper valper til en altfor høy pris, og det gjelder blandinger/raser som er veldig populære. Alle Doodler og blandinger av små raser, men også rasehunder. Det høres ikke ut som dere er blant de. Betaler man en altfor høy pris for en blandingshund/rasehund i forhold til hva de ulike rasene har som vanlig pris, så vet man vel at man bidrar til avl for profitt. Jeg betalte 17 000 kr for min Labrador i fjor. Han er etter godt premierte foreldre på utstilling, de er også jaktpremiert, og oppdretter var godkjent som det i Retrieverklubben. Så finnes det også Labradorvalper som koster mye mer, men som ikke har hverken stamtavle eller annet å vise til. Det finnes også "valpefabrikker" på Labrador. Våre Labradorer hadde heller ikke god helse, til tross for gode oppdrettere som var på lista hos Retrieverklubben. Begge våre med AD og operasjoner. Den forrige var en helt spesiell hund, men han døde dessverre da han var 8 år, av andre årsaker. Unghunden vi har nå er nettopp operert for AD på begge sider. Han blir nok ikke gammel, men vi håper han blir her lenge. Jeg skulle helst ha sluppet sykdom, for det verste er å vite at den herlige hunden du har ikke kommer til å bli gammel. Nå tror jeg ikke dere er av de som har betalt for mye for en populær blanding, dere virker seriøse, og har tatt et gjennomtenkt valg. Jeg har også en i nær familie som har en goldendoodle, og han er helt herlig, og de er også flotte folk. Jeg sitter i styret i en hundeklubb, og er aktiv selv. Vi har mange kurs, og også faste treninger utenom, men vi bryr oss absolutt ikke om hunden er en blandingshund. Det er IKKE viktig! Det de vil se på hos dere er kjemien mellom deg og hunden, og bistå med hjelp om du har problemer. Vi har hatt mange hunder med atferdsproblemer i vår klubb, og da hjelper vi så godt vi kan, enten det er blanding eller rasehund. Vi vil være en aktiv og inkluderende klubb, der folk trygt kan komme og bli tatt godt i mot, uansett hund og folk. Og det opplever vi hele tiden, det at folk finner seg til rette i klubben, møter opp, er sosiale, uansett rase eller blanding, men særlig de som har problemer med sine hunder, de finner oss som et møtested. 1
Majott Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 Troyamin skrev (16 timer siden): Sorry, men det jeg har uthevet er akkurat dét som er problemet! Useriøst kjøkkenoppdrett som blander "pene" hunder. Og da reagerer både jeg og flere som ønsker at all avl skal foregå på en seriøs måte. Jepp! 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 On 10/15/2021 at 5:59 PM, AnonymBruker said: Jeg tror forøvrig jeg vet hvem du skal gå kurs hos (Er det på sørlandet?) og den ene av hundetrenerene der har en voksen, blanding som ble omplassert selv. Men det er forskjell på et uhell og noen som har hatt 5 kull på hunden som aldri burde hatt kull. Anonymkode: 36b95...2b9 Er Hundelykke i Grimstad. Anonymkode: b8a4a...839
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå