Gå til innhold

Laste ned filmer


Gjest uri

Anbefalte innlegg

Vil prøve meg på det å laste ned filmer..

Men, det er vel ikke så enkelt som jeg trodde.. Tror jeg.. :forvirret:

For på noen fimer står det avi og noen wmv, Dvdrip.avi, mpeg, mpg..

Kan jeg bare velge å vrake, eller... :sjenert: ja.. Vet ikke helt hva jeg vil frem til her..

Hva skal jeg velge?

Og er der et av disse formatene som mener at filmen bare kan lastes ned og er klar til brenning??

:rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ihvertfall opplevd å fått best kvalitet med mpg og avi, en hel film i AVI format er på ca 1400 kb eller normalt sett så står det cd1 og cd2 med ca 700 kb på hver.

mpeg er som oftest bildefiler, du må nesten se på str på fila der

så fort filmen er nede på min maskin så har jeg bare brent de ut fortløpende uavhengig av format.

bruker forresten nero burningroom fullversjon hvis du lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil prøve meg på det å laste ned filmer..

Men, det er vel ikke så enkelt som jeg trodde.. Tror jeg..  :forvirret:

For på noen fimer står det avi  og noen wmv, Dvdrip.avi, mpeg, mpg..

Kan jeg bare velge å vrake, eller...  :sjenert:  ja.. Vet ikke helt hva jeg vil frem til her..

Hva skal jeg velge?

Og er der et av disse formatene som mener at filmen bare kan lastes ned og er klar til brenning??

:rodme:

Er du klar for et laaangt innlegg? :)

Navnet på filene sier noe om hva slags videokompresjon som er brukt.

Filendelsene .mpg og .mpeg forteller at det er brukt (tadaa!) en eller annen MPEG-kompresjon. Med unntak av MPEG4-standarden (som ikke lagres i filer som heter .mpg, se nedenfor), er ikke dette spesielt effektiv kompresjon. En times video med skapelig kvalitet resulterer i en fil på godt over 700 Mb, men slikt er ikke vanlig å finne. Snarere finner man filer som er rundt halvparten så store, og videokvaliteten er svært middelmådig (utydelig bilde med store "firkanter" så snart det blir litt bevegelse). Lar seg alltid rekomprimere og brenne til DVD, og av og til trengs ingen rekomprimering, da MPEG1 og MPEG2 er kompresjonssystemene som brukes på hhv. VCD og SVCD.

WMV er et proprietært format fra Microsoft. Gir mye bedre kompresjonsrate/kvalitet enn MPEG, men kan være utstyrt med kopibeskyttelse og annet rask (f.eks. linker som gjør at web-leseren din spretter opp når du vil spille filen), og kan være helt umulig å brenne i VCD-, SVCD- eller DVD-format. Bør nok unngås.

Hvis filen heter noe med "DVDrip", betyr det bare at videodataene er hentet fra en DVD. Filen heter neppe ".dvdrip" til etternavn, da det ikke finnes et registrert filformat som heter dette. Rådata i MPEG-format fra en DVD-plate kan ta inntil 9 gigabyte med plass, og egner seg ikke så godt til nedlasting, men av og til legges det ut 4,7 gigabyte-filer som er "krympede" DVD-data og kan brennes rett til en DVD-R-plate og spilles i DVD-spilleren. Disse filene distribueres enten som ISO-filer eller pakkede zip- eller rar-filer. Mer om dette helt på slutten.

Hvis filen heter ".divx" eller ".xvid", betyr det at videodataene er komprimert med en av disse to kodekene. De er begge varianter av MPEG4-standarden, og kan lett spilles av hvis man har en MPEG4-kodek installert (disse er gratis). De kan også lett omkodes til MPEG1 eller MPEG2 og brennes til VCD, SVCD eller DVD.

AVI er litt sært; det er nemlig ingen videotype som heter dette. AVI-formatet er derimot et såkalt "containerformat" som kan inneholde video- og lyddata av mange typer. Det er meget vanlig å distribuere MPEG4-filmer (DivX eller XviD) i dette formatet, med lyddataene i MP3- eller AC3-format.

Hvis du skal laste ned en film og ønsker at kvaliteten skal være god, er dette greie retningslinjer:

- Unngå .mpg eller .mpeg-filer, da disse uvegerlig vil ha vesentlig dårligere videokvalitet enn filer av tilsvarende størrelse i andre formater.

- Unngå .wmv, med mindre du bare skal spille av filmen på en Windows-PC.

- Hvis filen heter noe med "DVDrip", er sjansene gode for at kvaliteten er OK (ellers kan man i verste fall risikere at det er et opptak gjort i en kinosal med et videokamera).

- Filstørrelsen er vesentlig. Regn rundt 300-350 Mb pr. time med film hvis det er snakk om DixV/Xvid (vanligvis med filnavn som slutter på .avi).

- Hvis filmen er i VCD- eller SVCD-format, er det snakk om ISO-filer som brennes rett til CD'er. Disse formatene gir ca. 1 time video pr. plate, så de fleste filmer kommer som to eller tre ISO-filer pakket sammen i en zip- eller rar-fil. Da må man pakke ut disse filene først, og så brenne ISO-filene til CD'er.

- DVD-ISO'er er typisk rundt 4,7 Gb i størrelse, og brennes rett til en DVD-R. Disse kan selvsagt også være pakket i zip- eller rar-format, da vanligvis fordi det ligger med ekstra tekstfiler e.l, der de som la ut filen, får utløp for sin meddelelsestrang. :)

Til slutt litt om avspilling og brenning av filene.

Siden AVI kan inneholde så mange forskjellige typer data, er det ikke helt uvanlig at man plutselig opplever at en fil man har lastet ned, ikke lar seg spille av (manglende lyd og/eller bilde). Da er det greit om avspillerprogrammet har en eller annen form for hjelpefunksjon som kan identifisere den manglende video- eller audio-kodeken. For Windows er Media Player Classic er godt valg i så måte.

De fleste filer må omkodes hvis de skal brennes til DVD og spilles av på DVD-spillere som ikke støtter direkte avspilling av spesialformater. Dette krever et program med støtte for omkoding til det relevante MPEG-formatet, og er en langtekkelig prosess. Det kan fort ta 8-9 timer å omkode en film, mer hvis man har en eldre PC.

I tillegg er det mange brenneprogrammer som ikke støtter direkte omkoding til DVD. Nero er et eksempel. I sånne tilfeller må man kode om med et annet program først.

Det er heldigvis blitt svært vanlig med DVD-spillere som støtter data-CD'er med MPEG helt opp til MPEG4, direkte. Da kan man bare bare brenne AVI-filen rett ut på en CD, stappe den i DVD-spilleren, og se filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesten over sa det best, men her er kortversjonen:

Let etter filmer med dvdrip i navnet og etternavn = .AVI. Den har typisk en filstørrelse på 700mb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...