Gå til innhold

Cøliaki utredning som voksen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 28 år og har fått svar på blodprøver som viser høy sannsynlighet for cøliaki. Gliadin på 88 og transglutanminase på 1680. Har ikke vært hos lege enda da prøvene ble tatt ifb en svangerskapsrelatert test, så det var jordmor som rekvirerte på bakgrunn av min mage-historikk og at datter 2 år fikk diagnosen i januar. Det er i grunn liten tvil om at jeg har cøliaki, men forstår at det må utredes skikkelig. Noen som kan dele erfaring med forløp i tid etc? Har forstått at hvis jeg ønsker å ta gastroskopi før fødsel må den mest sannsynlig gjøres uten bedøvelse. Noen som har gjort det? Hvor ekkelt er det? Jeg brekker meg lett 😅 Men har også lest at ved bruk av medikamenter så må man ofte avstå fra amming i 24 timer, så det er i grunn ikke aktuelt å vente til etter fødsel heller, da det er snakk om typ 1 år++ fra nå. 

Datter fikk diagnosen uten gastroskopi pga svært høye verdier, av barnelege. Dette er vel ikke mulig for oss voksne? 😬 

Anonymkode: bb7f0...521

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de over 12 (?) må gjennom gastroskopi. Alle voksne må. 

Den eneste bedøvelsen jeg fikk da jeg var igjennom det, var en spray i halsen som var fullstendig frivillig og som jeg selv etterspurte da jeg hadde lest at det var lurt (brekker med svært lett). 

Anonymkode: 278da...f76

Skrevet

Voksne må ha gastroskopi, ja. Ubehagelig, men det er relativt fort overstått. 

Jeg fikk diagnosen som 30-åring. Har tatt gastroskopi to ganger, en gang med bedøvelsesspray i halsen og en gang uten noe. For meg utgjorde ikke den sprayen særlig mye, så var like greit uten, egentlig. Men selvfølgelig ikke det gøyeste jeg har gjort, brekker meg lett🙈

Dette går fint! Jeg gruet meg så mye, og ble positivt overrasket over hvor kort tid det tok. 

Anonymkode: dbc02...4fe

Skrevet

Bedøvelse på gastroskopi er lokalbedøvelse på spray i svelget,(for øvrig den samme som brukes når man sys etter fødsel) og går helt fint å bruke under graviditet. Det er kun for å minske ubehaget akkurat når slangen går ned. Alle brekker seg under gastroskopi, det gjør ingenting, du har fastet på forhånd så det kommer ikke noe opp. Undersøkelsen med prøvetakinger er over på 4-5 min, så raskt gjort. Har gjort det flere ganger, er ubehagelig men ikke smertefullt. Voksne skal ha gastroskopi med biposi for å fastslå diagnosen, men det er ingenting å grue seg til, går mye bedre enn du tror :)

Anonymkode: b69f7...54b

Skrevet

Bare pass på at du ikke slutter med gluten før du har fått tatt gastroskopi.

Anonymkode: 827a0...9d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare pass på at du ikke slutter med gluten før du har fått tatt gastroskopi.

Anonymkode: 827a0...9d4

Dette er så viktig! Du må ikke kutte ut gluten for da vil du potensielt få negativt svar på prøven. Du må fortsette å spise glutenholdigmat og heller spise en bollepose dagen før for å være sikker på at tarmen er irritert.

Anonymkode: 83d19...3a4

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Godt å høre at bedøvelsesalternativ finnes i hvertfall 🙏 Jeg skal naturligvis ikke slutte med gluten før, problemet er bare at jeg fra før spiser relativt lite som inneholder gluten. Er ikke glad i brød, og middagene vi spiser er allerede glutenfrie, og steker vi vafler er også de glutenfrie. Men jeg har jo fått positive blodprøver tross alt, så så lenge jeg ikke spiser _enda mindre_ glutenholdig mat bør vel gastroskopien bli korrekt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for gode svar! Godt å høre at bedøvelsesalternativ finnes i hvertfall 🙏 Jeg skal naturligvis ikke slutte med gluten før, problemet er bare at jeg fra før spiser relativt lite som inneholder gluten. Er ikke glad i brød, og middagene vi spiser er allerede glutenfrie, og steker vi vafler er også de glutenfrie. Men jeg har jo fått positive blodprøver tross alt, så så lenge jeg ikke spiser _enda mindre_ glutenholdig mat bør vel gastroskopien bli korrekt? 

Jeg fikk beskjed om å spise et par brødmåltider hver dag før gastro, minst i 2-3 uker. Jeg måtte øke litt, for spiste bare ett brødmåltid til dagen.

Hør med legen din, siden du allerede har utslag kan det jo hende du kan holde deg der du er nå.

Anonymkode: 620b1...399

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk beskjed om å spise et par brødmåltider hver dag før gastro, minst i 2-3 uker. Jeg måtte øke litt, for spiste bare ett brødmåltid til dagen.

Hør med legen din, siden du allerede har utslag kan det jo hende du kan holde deg der du er nå.

Anonymkode: 620b1...399

Jeg fikk beskjed om minst 4 skiver brød eller knekkebrød hver dag i minst 4 -5 uker før gastroskopi.

Men jeg er enig i at dette er noe TS må snakke med lege om.
Hun har utslag på blodprøver, men det betyr ikke at tarmtottene er avflatet.  Hvis ikke tarmtottene er avflatet blir det vanskelig å stille diagnosen riktig.

Anonymkode: 45a51...865

Skrevet

Jeg ble sendt til utredning med mistanke om cøliaki. Er vel 2 år siden nå, samme alder som deg. Fikk positiv på gentest, men negativ biopsi. 

I mitt tilfelle siden jeg hadde skikkelig angst, fikk jeg kraftig beroligende så de kunne gjennomføre gastroskopien. Ble veldig døsig, huska ingenting, og sov 1.5 time der etter de var ferdig 😅

Anonymkode: 4a91c...439

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...