Gå til innhold

Gave til kreftpasient, som nettopp har startet cellegift?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er til min ex, far til barnet. Det er snart farsdag og han må bli på sykehuset i cirka fem uker. 

Har et bilde av sønnen i ramme, men tenkte å legge ved noe mer. Vet dog ikke hva? 

Han er jo inneliggende på sykehuset så både mat og toalettsaker får han der. 

Men kanskje en bedre dusjsåpe? Tøfler? Ullsokker? 

Har dere noen tips?

Anonymkode: f401b...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tøfler og ullsokker høres bra ut ja. Hva med en god bok eller abonnement på lydbokapp, noe god snacks? 

Anonymkode: bf303...c06

• Liker 2
Skrevet

kanskje en bok eller noe tidsfordriv? 

Anonymkode: b2467...6f5

Skrevet

En geigerteller.

Anonymkode: d9b99...525

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

kanskje en bok eller noe tidsfordriv? 

Anonymkode: b2467...6f5

Han klarer ikke lese så mye, er ganske utslitt av blodmangel, som gir dårlig konsentrasjon, samt at han sliter med synet pga tidligere hjernetumor. 

Men han har fått med seg nettbrettet mitt med innlogging på diverse streaming-tjenester, så han ser serier og filmer. 

Fant ei som solgte hjemmestrikka ullsokker her i byen, så kjøpte de, men skal gå en tur med sønnen i morgen å se etter tøfler ja. 

Angående snacks er jeg usikker på hva? Matlysten kan bli dårlig, og kvalme. Da er jeg redd for å kjøpe noe som kan trigge lukt og dermed også kvalme? Men noen gode tips om hva i såfall? Må jo være kjedelig med en pose potetgull, så må nesten være noe innbydende?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er til min ex, far til barnet. Det er snart farsdag og han må bli på sykehuset i cirka fem uker. 

Har et bilde av sønnen i ramme, men tenkte å legge ved noe mer. Vet dog ikke hva? 

Har dere noen tips?

JA! Har selv hatt kreft og gjennomgått cellegiftkurer.... Huden min ble VELDIG tørr og sår, så ut fra mine erfaringer må den beste gaven være en knallgod fuktighetskrem.

Anonymkode: 6799a...4c9

Skrevet

Ikke kjøp favorittmaten hans i alle fall, da kvalme kan gjøre at han senere forbinder den maten med sykehus og kvalme. Veldig snilt av deg å ordne ting til ham. Det setter han nok stor pris på! Synes tøfler var et godt forslag! 

• Liker 5
Skrevet

Druer funker bra når man er kvalm og brus i all slags varianter, alt ettersom. En venninne taklet den ene smaken en dag og noe helt annet en annen dag når hun fikk cellegift så det kan jo variere det og.

Så kjekt å se at du ønsker å ordne noe til eksen din, det setter han nok pris på. :) 

Skrevet

Noe som gjør at han holder varmen, vet hvertfall noen kreftpasienter blir ganske frosne. Noe til beina eller et ullpledd. En myk lue som ikke klør dersom han mister håret? Ellers prøve salt snacks, mange syns det er bedre enn noe søtt. Og en god krem. Huden blir fort tørr i sykehusluft, og i tillegg kan den bli det pga behandlingen. Høretelefoner hvis han deler rom med noen?

Skrevet

Han ligger på isolat pga cellegiften han får. Så usikker på om han kan få inn pledd? 

Vi har fått beskjed at når vi skal på besøk må vi gjennom en trykk-sluse (?) før vi kan gå inn, og må ha på smittefrakk, munnbind, dekke hår/hode samt hansker. 

Men mulig de kan dekontaminere et pledd der og? Aner ikke. 

Og det er for meg en selvfølge å både støtte og gi en oppmerksomhet, uavhengig om han er en ex. Vi passet ikke sammen, men han betyr jo fortsatt mye. Og er pappaen til sønnen min. Vil strekke meg ganske langt for mine nærmeste❤

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere noen tips?

Kanskje varmepute eller noe slikt som kan lindre vondter? 

Anonymkode: 161c5...8d3

Skrevet

Gode kosebukser. 

Anonymkode: 161c5...8d3

Skrevet

Da jeg gikk på cellegift hadde jeg behov for å spise litt og litt. Mange blir kvalme, selv om dagens medisiner mot kvalme er veldig effektive for mange. Jeg hadde ingen kvalme, men støtter Pragmatikeren 100% i å unngå favorittene hans. Det er best å være forsiktig.

Pledd kan være en fin gave til han kommer hjem. På sykehuset får han ekstra tepper hvis han trenger det. 

Av snack synes jeg saltede mandler var godt å knaske litt på da jeg gikk på cellegift. For noen år siden hadde Maarud poser med dette, men de tror jeg ikke finnes lenger. Derimot finnes det salte, røstede mandler i de små posene med nøttesnack fra Rema 1000. (se lenke) Veldig kjekk og grei størrelse på disse posene, er det også. 

Andre ting som kan være godt å ha på sykehuset er leppepomade, da lufta kan kjennes tørr. Jeg ville dessuten satt stor pris på et lydbokabonnement. Ofte er det slitsomt å se på ting, men det kan være godt å ligge med øynene lukket og lytte til en lydbok. Det fungerer også godt for å roe seg ned og sovne til på kvelden for mange av oss. Øretelefoner eller -propper har han forhåpentligvis? 

Jeg synes du er veldig snill og omtenksom! Håper du har fått noen tips som kan passe for ham i denne tråden. :) 

Anonymkode: 20269...f15

Skrevet

PS: meg over her igjen. Jeg ser nå at han ligger på isolat. Da er det ikke like sentralt med øretelefoner eller ørepropper til å høre ting med, for da har han forhåpentlig enerom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

PS: meg over her igjen. Jeg ser nå at han ligger på isolat. Da er det ikke like sentralt med øretelefoner eller ørepropper til å høre ting med, for da har han forhåpentlig enerom. 

Men da kan han kanskje få låne en minihøytaler jeg har? Telefon gir jo gjerne litt ekkel lyd uten øretelefoner. 

Ja, da har vi bestemt oss for 

Bilde av sønnen i ramme, hjemmestrikka ullsokker, gode tøfler, salte mandler og en minihøytaler. Han har også nettbrettet mitt og tilgjengelige streamingtjenester. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det jeg satte mest pris på (utenom all omtanke og varme) var myke kløfrie luer som moren min strikket, et veldig godt pledd fra Lanullva som jeg fikk av faren min og varme ulltøfler. Jeg mistet alt hår på kroppen, i tillegg stort vekttap, så jeg frøs og frøs. Alt som var laget av ull ble godt brukt, jeg bodde i det hele fjor vinter og vår. I tillegg fikk jeg en fet og parfymefri bodylotion (fikk veldig sår og sensitiv hud av cellegift) som jeg brukte mye. 

Magasiner satte jeg også pris på å få. Vanligvis leser jeg mye bøker, men under den verste cellegiftperioden så hadde jeg ikke overskudd til å lese noe særlig, men å bla i magasiner var et fint tidsfordriv som ikke krevde mye

Ser du skriver salte mandler…..det ville jeg ha avventet litt med. Jeg fikk fullt av såre blemmer i munnhule og svelg. Kunne ikke spise noe som var salt, det brant og svei noe innmari. Blemmer og såre slimhinner er ei ganske vanlig bivirkning 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...