Gå til innhold

push press


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tatt noen timer med PT og han har instruert meg til å gjøre en ny øvelse jeg ikke har gjort før, som heter "push press". Dette for å inkorporere en øvelse med "eksplosiv styrke" inn i programmet. Jeg gjør den med manual, og bare med én hånd av gangen. Er det noen andre jenter som gjør denne øvelsen og evt kan jeg spørre med hvilken vekt? Min PT sa at man ofte tar mer i push press enn i vanilig skulderpress fordi man kan bruke sats/ mer av kroppen (stramme core osv), men jeg ligger omtrent på samme vekt.  Merker det krever god stabilitet . Synes det er en gøy øvelse.

Anonymkode: d134b...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri sjekket min 1RM, men trener med en 15 kg manual (en arm, gjerne fler på samme før jeg bytter) eller 35 kg stang (to armer) i push press. 

PTen din har helt rett, om man gjør en pushpress riktig bruker du momentet fra dipen til å skyte stanga/dumbellen over hodet. Du vil derfor få hjelp og slipper å kunne løfte vekta statisk over hodet, noe som selvsagt er tyngre. I en vanlig skulderpress ligger jeg lavere, usikker på hvor mye da vi bare bruker det til oppvarming (trener Crossfit). I en Push Jerk derimot kan jeg løfte mer (40 kr på stanga) da jeg både kan bruke momentet fra dipen, men også lande under stanga, på den måten sparer jeg skuldrene for mye av vekta. Alt dette kommer an på teknikk. I begynnelsen lå jeg likt på alle tre øvelsene, da jeg ikke helt klarte å bruke hjelpen jeg fikk fornuftig. Du vil antagelig ta mer i push press enn skulderpress når du har trent det mer :) 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (11 minutter siden):

Har aldri sjekket min 1RM, men trener med en 15 kg manual (en arm, gjerne fler på samme før jeg bytter) eller 35 kg stang (to armer) i push press. 

PTen din har helt rett, om man gjør en pushpress riktig bruker du momentet fra dipen til å skyte stanga/dumbellen over hodet. Du vil derfor få hjelp og slipper å kunne løfte vekta statisk over hodet, noe som selvsagt er tyngre. I en vanlig skulderpress ligger jeg lavere, usikker på hvor mye da vi bare bruker det til oppvarming (trener Crossfit). I en Push Jerk derimot kan jeg løfte mer (40 kr på stanga) da jeg både kan bruke momentet fra dipen, men også lande under stanga, på den måten sparer jeg skuldrene for mye av vekta. Alt dette kommer an på teknikk. I begynnelsen lå jeg likt på alle tre øvelsene, da jeg ikke helt klarte å bruke hjelpen jeg fikk fornuftig. Du vil antagelig ta mer i push press enn skulderpress når du har trent det mer :) 

 

Hei, ja takk. Jeg merker jeg vingler en del, så tar litt tid å finne den rette stabiliteten og "manualens rette bane", låse av riktig på toppen osv. Også prøver jeg jo å være så eksplosiv som mulig. 15kg høres sterkt ut, trener bare med 10kg foreløpig 🙂 

 

Anonymkode: d134b...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Hei, ja takk. Jeg merker jeg vingler en del, så tar litt tid å finne den rette stabiliteten og "manualens rette bane", låse av riktig på toppen osv. Også prøver jeg jo å være så eksplosiv som mulig. 15kg høres sterkt ut, trener bare med 10kg foreløpig 🙂 

 

Anonymkode: d134b...19c

Begynte på 10 kg jeg også, for litt over 1 år siden. Det går ganske fort oppover når man først har fått inn teknikken. Stabiliteten er det viktigste, du vil jo helst ikke løfte så mye med armen egentlig, da skuldrene fort blir det svakeste leddet i denne øvelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener push press ofte. Hvilken vekt jeg velger avhenger av om jeg bruker dumbbells, stang, kettlebells og hvor mange repetisjoner jeg skal gjøre. Tidligere i uka skulle jeg gjøre 5 sett på 10 reps. Kjørte da med 2 x 10, det var litt for lett, men det var det utstyret jeg hadde tilgjengelig så da ble det slik. Hadde nok valgt 2 x 12,5 hvis jeg hadde muligheten. Veldig sjelden jeg kjører med bare en.

Anonymkode: 5f664...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener noe lignende, jeg begynner nede i markløft stilling, for så å ta sats og løfte den over hodet . Jeg gjør dette raskt med 20 kg stang. 10-15x4, korte pauser. 

Anonymkode: 2307f...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg trener noe lignende, jeg begynner nede i markløft stilling, for så å ta sats og løfte den over hodet . Jeg gjør dette raskt med 20 kg stang. 10-15x4, korte pauser. 

Anonymkode: 2307f...e30

Som en snatch, eller som en clean and jerk?

Snatch er for de aller fleste tyngre enn en pushpress, mens på en clean and jerk tar du ofte ca det samme. Trener selv med 25 kg i snatch og 35 kg i clean and jerk begge med stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (På 17.10.2021 den 8.51):

Som en snatch, eller som en clean and jerk?

Snatch er for de aller fleste tyngre enn en pushpress, mens på en clean and jerk tar du ofte ca det samme. Trener selv med 25 kg i snatch og 35 kg i clean and jerk begge med stang.

 

Jeg har aldri prøvd snatch, men i pushpress med manual pleier jeg å ta 17,5kg. , håper snart å øke til 20kg. (idiotisk at man ikke har 19kg manuler, at man må øke 2,5kg hver gang)

Har vurdert å legge inn merr øvelser fra olympisk løft i mitt treningsprogram - snatch, clean, jerk. Høres gøy ut . Har litt svake håndledd, har tenkt det kunne være god håndleddstrening bl.a.

 

 

 

Anonymkode: d6f5c...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (På 17.10.2021 den 8.51):

Som en snatch, eller som en clean and jerk?

Snatch er for de aller fleste tyngre enn en pushpress, mens på en clean and jerk tar du ofte ca det samme. Trener selv med 25 kg i snatch og 35 kg i clean and jerk begge med stang.

Jeg måtte google for å finne ut hva du snakket om, jeg har aldri hørt de utrykkene før 🤭 

Men ingen av de lignet helt på det jeg gjør 🤔 men nesten 😊 jeg lærte øvelsen av typen som brukte å konkurrere i styrke, og han bruker aldri navn på ting, han kaller det bare "kaste stang" 🤣

Anonymkode: 2307f...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter som sagt bare én manual. Min PT sier at jeg må ikke skape ubalanse, derfor skal jeg løfte samme med begge armer, så da blir venstre mitt referansepunkt (siden jeg er svakest der). Jeg begynner med manualen hvilende på skulderen, deretter tar jeg sats, og "kaster" den så eksplosivt jeg klarer opp i været (låser av albuen). Det krever balanse, og core-aktivering. Føles egentlig som en helkroppsøvelse. Men det skal altså være eksplosivt.

Anonymkode: d134b...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...