Gå til innhold

Hund på buss

Fremhevede innlegg

Skrevet
Busselskapene setter egne regler på dette. F.eks. NorWay bussekspress sier at det er opp til sjåføren å avgjøre om dyr skal befordres med buss. De kan også kreve at du går av dersom noen reagerer på dyret.

Her er hele regla til NorWay:

Busser i rute har ikke plikt til å ta med levende dyr (hund/katt). Sjåføren kan kreve at dyr blir satt av hvis de blir til plage for medpassasjerer, som f.eks. allergikere. (min uthevelse)

På Østerdalsekspressen er levende dyr ikke tillatt.

Førerhund for blind og polititjenestehund sammen med politi i uniform prioriteres, og befordres fritt. (igjen min uthevelse, og her må altså allergikerne gå av om de ikke klarer å være på bussen) Små hunder/katter (under 40 cm i "skulderhøyde" og plassert i kurv el.l.) som ikke opptar eget sete, tas med gratis.

Forøvrig betales barnetakst.

Hund skal holdes i bånd og plasseres slik at reisende ikke sjeneres.

På ruter som krysser riksgrense medtas ikke levende dyr.

Når man skal reise med fly må man selv si fra om man er allergiker. Ellers kan man bare bli igjen ved gaten når flyet går, der forlanges det ikke at dyret går av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bra innlegg! Hvis hunder skal ut av bussene så må også hyl-unger, barnehager, folk som stinker, narkomane og fylliker osv også ut av bussen fordi noen ikke liker de/tåler de. Hva med førerhunder? Skal en kaste blinde av bussen?  Dette med svevestøvet var også et godt argument. En stakkars liten hund er vel ikke så ille i forhold til sterkt forurenset luft.

Takk :)

Skrevet

Hva med å ta denne diskusjonen på generell debatt der det er en slik en fra før? :)

Gjest Isabellas
Skrevet

Sant, jeg har ikke førerkort og har så langt ikke turt å tatt han med på bussen pga at jeg er redd for åbli møtt med fordommer og stygge blikk...

Skrevet
Sant, jeg har ikke førerkort og har så langt ikke turt å tatt han med på bussen pga at jeg er redd for åbli møtt med fordommer og stygge blikk...

Ut i fra det jeg har lest i denne debatten og under den "generelle debatten" skjønner jeg nå hvor mange mennesker det finnes der ute som er så imot hunder. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med hunden min på bussen og ikke brydd meg om alle disse fordommene og stygge blikk ( vet det er vanskelig å ikke bry seg... ). Folk må da godta at samfunnet vi lever i faktisk inneholder hunder som kjæledyr også. Er man så imot hunder på bussen, eller som det ble nevnt i den "generelle debatten" " må sette sprøyter på seg selv fordi en hund er med på samme buss, sorry, men da synes jeg det er disse menneskene som kan kjøpe seg egen bil og være langt vekk fra alt som kan fremkalle deres allergier. Jeg har da mange venner som er allergiske mot hunder, noen reagerer på hunden min, andre ikke,( han er egentlig allergivennlig, men har en venninne som er veldig allergisk), men det er da ingen som er så hysteriske og drastiske at de kunne tenke seg at hunder skulle være forbudt på bussen bare fordi de skal ta bussen fra A til B. Som en venninne av meg sa da jeg fortalte om denne debatten: " blir det så ille at jeg ikke klarer å være i nærheten av noen går jeg jo bare av bussen. Det er jo tross alt jeg som er allergisk".

Skrevet

Var ikke spm i denne debatten egnetlig hvordan man tar med hund på buss? Mener den derfor er litt annerledes enn liknende tråd på generellforumet

Skrevet

Og her er regla til Nordtrafikk:

Levende dyr

For hunder i følge med passasjer betales barnetakst, maksimalt kr. 60,-Levende dyr tas kun med i godkjent transportkasse og anbringes i samråd med sjåføren.

Følgende tilfeller gir rett til fri befordring av hund:

- små hunder som sitter på passasjerens fang

- politihund sammen med polititjenestemann i uniform

- førerhund sammen med blind

Så det er forskjellige regler alt etter hvilket selskap du kjører med.

Skrevet
Og her er regla til Nordtrafikk:

Levende dyr

For hunder i følge med passasjer betales barnetakst, maksimalt kr. 60,-Levende dyr tas kun med i godkjent transportkasse og anbringes i samråd med sjåføren.

Følgende tilfeller gir rett til fri befordring av hund:

- små hunder som sitter på passasjerens fang

- politihund sammen med polititjenestemann i uniform

- førerhund sammen med blind

Så det er forskjellige regler alt etter hvilket selskap du kjører med.

Det du har uthevet vil jeg tro gjelder for smådyr og gnagere?

Skrevet

hmmm....jeg skrev først svar her i denne tråden og valgte å abonnere på den, nå ligger plutselig svarene mine i en annen tråd på generell debatt. hvorfor? skjønner ikke noe jeg.

Gjest Isabellas
Skrevet

Det er to tråder som ble startet nesten samtidig... Uten at jeg visste om det iallfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...