Gå til innhold

Hund på buss

Anbefalte innlegg

Gjest Isabellas
Skrevet (endret)

I morgen må jeg ta med den nye hunden vår på buss, og siden den er bare valp enda, så er den ikke vant, og jeg selv er ikke så vant med hund selv enda, da alt dette er nytt... Lurer på praktiske ting som:

Koster det å ta med hund på buss?

hva gjør dere, har dere noen gode råd?

(vil ikke nevne rasen her, men den er en stor og sterk hund!)

Endret av Isabellas
Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Ny diskusjon om hund på buss

Av råd vil jeg si spør bussjåføren om du skal betale. Det er forskjellig for hvert busselskap.

Ikke ha hunden på et sete.

Vær forberedt på at du kan bli bedt om å forlate bussen dersom en allergiker ber om det.

Ta ellers normalt hensyn til folk så går det greit er min erfaring.

Skrevet

I sporveisbussene så betaler man en barnebillett for hund. Vet at noen sjåfører er sløve med å spørre om billett til hunder, men billettkontrollører gir bot for det..

Skrevet

Hvorfor ikke nevne rase?

Billetten er barnepris. Er ikke noe spesielle råd å komme med, men ikke trøst hunden eller noe da den sitter/ligger på gulvet. Da sier du til den at det er greit å være redd på bussen.

Bare gå inn og oppfør dere som normalt.

Skrevet

1. Spør bussjåføren hva han skal ha for hunden. Jeg pleier bare å bli vinket videre. Ved billettkontroll kan du evt bare henvise til sjåføren.

2. Ettersom hunden din ikke har gjort dette før ville jeg latt som ingenting. Best å være uaffektet, ellers vil hunden plukke opp din nervøsitet.

3. Lykke til! Det gikk supert med min, og han var rundt 9 uker.

Gjest Isabellas
Skrevet (endret)
Hvorfor ikke nevne rase?

Fordi jeg ville prøve å spørre generelt egentlig, men det er jo selvsagt forskjell på en schjæfer og en liten dachs. Min er en amstaff.

Og dette er snakk om bybuss så bussturen tar ca 10 - 15 minutter. (tok den ikke med på bussen idag, men må gjøre det fremover daglig stort sett - tenker på om det plager andre og sånn)

Endret av Isabellas
Skrevet

Heisann!

Har amstaff selv, skjønner du. Og har møtt noen fordommer av bussjåfører som nekter å la meg ta med hunden på bussen pga. rasen, selvom han logrer halve rumpa si vekk. Mange fordommer ute og går.

Gjest Isabellas
Skrevet

Har de nekta deg å ta den med på bussen? Ja huff, det er altfor mange fordommer ute og går... Min er snill som bare det, og har så langt fått bare positive tilbakemeldinger fra folk ute mens jeg har gått tur med den ("så fin en hund osv osv") men jeg kvier meg skikkelig for å ta den med på bussen, særlig nå hvis folk er så fordomsfulle...

Skrevet

Har blitt nektet på et par busser de gangene jeg virkelig måtte ta med han. Nyttet ikke å si hvor snill han var, så jeg måtte bare vente på neste buss.

Skrevet

Jeg synes ikke noe særlig om hunder eller katter på buss/tog jeg - av respekt for de som er allergiske.

Greit nok at det ikke er noen allergiske som sitter på bussen sammen med deg, men når du har gått av kan det komme en som er allergisk og sette seg der hvor du satt - og det er ikke morro for en allergiker. (har en allergisk venn som har hatt dette problemet på buss)

Hvorfor må du ha med deg hunden på bussen stortsett hver dag da?

Skrevet

Men Chiquita..hvis det er noen som er så allergiske at de reagerer på at en hund har vært på bussen tidligere vil de også reagere på klærne hundeeieren har på seg. Er man hyperallergisk tar man sine forhåndsregler med medisin. Det gjør ihverfall de jeg kjenner.. noen ganger må man tilpasse seg resten av verden, og ikke forlange at det skal være omvendt. Det finnes knapt noen gruppe mennesker som tar mer hensyn enn hundeeiere :)

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk busselskaper som nekter å frakte dyr på buss. Hva med å bare godta det i stedet for å lese fordommer og konspirasjoner i hver krok og krik.

Skrevet

jeg synes ikke hund har noe å gjøre på en buss i det hele tatt. hunden kan være aldri så grei, men det kan fort snu. og ikke bare at folk er allergikere, men mange som er redd hund.

Skrevet
jeg synes ikke hund har noe å gjøre på en buss i det hele tatt. hunden kan være aldri så grei, men det kan fort snu. og ikke bare at folk er allergikere, men mange som er redd hund.

dette var meg, glemte å logge meg inn.

Gjest Violetta
Skrevet

Det er jo derfor man tar hensyn når man har hund med på buss. Og alle andre steder når man har hunden med. Du skulle bare visst du, hvor mye jeg og mange med meg legger i det å ta hensyn til folk som er redde hundene våre.

Skrevet
Det er jo derfor man tar hensyn når man har hund med på buss. Og alle andre steder når man har hunden med. Du skulle bare visst du, hvor mye jeg og mange med meg legger i det å ta hensyn til folk som er redde hundene våre.

jeg vet da vel det, har 2 hunder selv jeg. men jeg mener fortsatt at bikkjer ikke har noe på en buss å gjøre. har man hund får man ha sitt eget framkomstmiddel.

Skrevet

Det er jammen drøyt :overrasket:

Da krever jeg at hylende unger og barnehager også skal holde eget fremkomstmiddel, de liker nemlig ikke jeg.

De som ikke kan ta førerkort pga dårlig syn eller en sykdom da? Og er det bedre at alle hundeeiere kjører egen bil og skaper enda mer svevestøv, slik at allergikerne blir verre? :roll:

Lurer også fælt på hvilke busselskaper som nekter å ta med dyr, det har jeg aldri hørt om.

Skrevet

Lurer også fælt på hvilke busselskaper som nekter å ta med dyr, det har jeg aldri hørt om.

Busselskapene setter egne regler på dette. F.eks. NorWay bussekspress sier at det er opp til sjåføren å avgjøre om dyr skal befordres med buss. De kan også kreve at du går av dersom noen reagerer på dyret.

Gjest rabrabara
Skrevet

I Trondheim betaler man barnebillett for hund. Jeg har tatt en del buss med Tassen og heldigvis ikke opplevd folk som har hatt fordommer etter hatt noe imot at han er med. Man må vel kunne få reise selv om man har hund, eller skal jeg og ungene sitte hjemme fordi vi ikke har råd til egen bil og av og til må ha med Tassen? Det får da være grenser på lite hundevennlig samfunn! Jeg holder ham i midtgangen utenfor rekkevidde for andre mennesker og det går veldig fint.

Skrevet
Det er jammen drøyt  :overrasket:

Da krever jeg at hylende unger og barnehager også skal holde eget fremkomstmiddel, de liker nemlig ikke jeg.

De som ikke kan ta førerkort pga dårlig syn eller en sykdom da? Og er det bedre at alle hundeeiere kjører egen bil og skaper enda mer svevestøv, slik at allergikerne blir verre?  :roll:

Bra innlegg! Hvis hunder skal ut av bussene så må også hyl-unger, barnehager, folk som stinker, narkomane og fylliker osv også ut av bussen fordi noen ikke liker de/tåler de. Hva med førerhunder? Skal en kaste blinde av bussen? Dette med svevestøvet var også et godt argument. En stakkars liten hund er vel ikke så ille i forhold til sterkt forurenset luft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...