Gå til innhold

Hunden til samboer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten flyttet sammen for en liten stund siden. Han har en stor hund som han har hatt i noen år. Jeg visste at det kom til å bli annerledes å bo med en hund når vi flyttet sammen og jeg har aldri vært vant med hund.

Jeg er en sånn person som vil ha fred om morgenen, fordi jeg er så trett og vil lage frokost og ønsker ikke å ha kontakt de første timene(morgengretten). Hver gang jeg lager frokost står hunden og henger rundt meg, jeg vil bare ha fred, spise frokosten min, drikke opp kaffen og våkne til. Hunden prøver å tigge etter mat. Noen ganger har jeg nesten snublet over hunden for den kan plutselig stå rett bak meg..  De gangene samboeren tar med hunden sin inn på det andre rommet der han sitter og gamer er en drøm for meg for da kan jeg spise frokost i fred og ro.

Hvis samboer er i samme rom som meg når jeg lager mat så tørr ikke hunden nærme seg mens jeg spiser, men med en gang han forsvinner ut av rommet prøver hunden seg igjen. Hvordan lærer jeg hunden å holde seg unna når jeg lager mat/spiser? Skal jeg være streng i tonen eller bare prøve å dytte den bort hver gang? Har prøvd i flere måneder nå men ingenting fungerer.

En gang samboer var ute ville jeg bare spise maten min i fred, så jeg gikk på et annet rom og lukket døren etter meg. En liten stund etterpå begynte hunden å ule for den liker ikke å være alene, den har separasjons angst. Lurer på hvordan det er for naboene hvis hunden står og uler de gangene vi er borte.

Noe annet jeg lurer på er hvor ofte vasker dere hunden deres? Samboer vasket hunden for et par uker siden og den begynner å lukte veldig vondt nå. Jeg er veldig sensitiv for lukt og samboer sin hun gir ifra seg en veldig stram og vondt lukt hvis den ikke har blitt vasket på en stund. På de verste dagene har den luktet så vondt at jeg har vært nødt å holde pusten hvis hunden er i nærheten.

Den røyter også veldig mye. Jeg har kjøpt en robotstøvuger og må fjerne hår fra den hver dag for den blir så raskt full. Hver gang jeg tømmer den er det så mye hår at det ser ut som et dødt dyr. I tillegg hvis hunden lukter vondt så har det luktet fra robotstøvsugeren også, er det normalt? Hårene har også satt seg fast i ting og tang i robotstøvsugeren så jeg er nødt å få skiftet det ut. 

Sofaen er også ødelagt. Den er full av hår, er skitten og lukter dritt. Har tenkt å få renset den snart og legge et laken over etterpå, for jeg føler det er en ren bakteriebombe å sette seg i den. Brekker meg nesten når jeg sitter i den. Noen som har noen råd å komme med før jeg får renset den? Og hvordan får jeg hunden til å slutte å slikke seg i rumpa når den ligger i sofaen? Er redd det kommer avføring i sofaen pga det... 

Anonymkode: cff27...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er som om jeg skulle skrevet det selv 😅😭 Flyttet også sammen med en mann med hund, trodde det skulle gå greit, angrer som bare det. Har ikke noen gode svar på alle spørsmålene dine, ville kanskje bare si at du er ikke alene... 

Anonymkode: eaff5...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes merkelig ut.

1) Sett grenser. Be hunden gå og legge seg. Du har valgt å bo med hunden, og da må du nesten ta ansvar og forholde deg til den også. Den syns jo det er ekstra gøy å være til bry for deg hvis du ikke liker det. Tar nok litt tid for den å skjønne, men gjør det til en rutine.

Du kan gjerne sette grenser for han samboeren din også. Gamer han ved frokosttider? 
 

2) Vasker hundene sjelden. Kanskje en gang i året med hundeshampoo. Mine har mye pels, men den er selvrensende og røyter ikke. 

Men jeg skyller dem i dusjen om de har fått mye jord på seg eller har fått noe annet ekkelt i pelsen. 
Ville vasket hunden og sjekker helsa på den. Kanskje byttet fôr og sjekker tannhelse/innvollsorm. Og analkjertler! Jeg er over gjennomsnittlig renslig av meg i hus og hjem, så jeg har ikke vendt meg til det dersom hundene mine hadde luktet. 
 

3) Vet ikke med robotstøvsugeren, men ja det vil jeg tro at er naturlig at skjer. 
 

4) Ikke ha hunden i sofaen?? Dere må jo ha felles regler når dere bor sammen. 
 

Lykke til😊

 

Anonymkode: 53555...ca7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt dette forholdet varer når du takker hunden hans (som han sikkert elsker), så lite.

Anonymkode: 09762...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du sikkert beskjed om at du har valgt en mann med hund, og da må du bare finne deg i at det er sånn. Men dårlig hundehold er faktisk helt forferdelig å leve med, og det hjelper ikke at du prøver å oppdra bikkja om samboeren ikke er på din side. Du må ta en skikkelig alvorsprat med samboeren din før du blir sint og bitter på hunden, for det er strengt tatt ikke dens feil at den er dårlig oppdratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett grenser for både hund og gaming om dette skal kunne funke. Be hunden om å gå å legge seg om han tigger. Om han røyter mye så invester i en blåser og blås han utendørs etter tur, og ikke ha han i sofaen. 

Anonymkode: 6eeda...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha jeg er mannen din i denne historien og det der en min hund 😂

(min er veldig veloppdragen, men han er fryktelig sosial)

Heldigvis har jeg funnet en mann som digger bikkja og koser seg plenty med han 😍

Du får trøste deg med at de ikke lever evig... 

Evt prøve å finne på noe med hunden så dere kan bli bedre kjent. Kanskje den er en hyggelig hund sånn i bunn og grunn ❤️

Endret av Firtina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder lukter. Folk med hund blir vandt til lukten og merker den ikke. Men vi andre merker det med en gang. Lukten setter seg i klær og hår, jeg kan faktisk lukte hvem av mine kolleger som har hund. Det er ikke nødvendigvis en vond lukt, men den er distinkt. Gjelder også dem som vasker bikkja regelmessig.

Anonymkode: d1029...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til tigging, dette kan fikses veldig lett. 

Når hunden kommer for å tigge, reis deg opp, stå veldig rett opp (ikke bøy deg over), stå litt bredt med bena og gå inntil hunden. Du bruker kroppen til å få hunden til å rygge unna. Si 'bak' mens du rygger hunden unna. Er du på kjøkkenet, rygg den ut av kjøkkenet, også gå tilbake til matlagingen når alle fire ben er utenfor kjøkkenet. Hunden vil prøve å gå inn etter deg. Si 'nei' eller 'eh!', og rygg den ut igjen. Er du konsekvent, så vil den forstå etter kort tid at når du er på kjøkkenet, så har den ikke lov til å være der. 

Gjør det samme med frokostbordet. Rygg den bort til stuematta eller plassen sin. Det er en enkel og fin måte å kreve plass på som hunden vil forstå, men du må repetere litt i starten. 

 

Annet enn det, om du vil få det til å fungere med samboeren din, så kan det være lurt å få et bedre forhold med hunden. Gå tur med den. Tren den i lydighet. Lær den et triks eller to. Og ja, du kan kreve at samboeren vasker den litt oftere og børster den så det blir mindre røyting. Det er også fint mulig å lære hunden at den ikke har lov til å opp i sofaen. 

Separasjonsangst er forferdelige greier, men det kan trenes vekk med tid og innsats

Anonymkode: 7a538...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere bør bli særboere? 
Hunden er nok viktig for samboeren din, og du liker tydeligvis ikke hunder. For ja, hunder røyter og lukter (men er veldig all righte sånn ellers da :fnise: )

Først og fremst så ville jeg ha begrenset hundens tilgang til sofaen dersom du ser den som en «stinkende bakteriebombe». Hunden behøver ikke få lov til å ligge i sofaen, den kan fint ligge i en kurv på gulvet. Evt. går det an å kun la hunden få ligge på fanget når den får kos, og ikke direkte i sofaen. 
Du bør også lære deg litt mer om hund og hvordan man trener en hund, i og med at den tigger mat av deg og ikke av samboeren din. Kanskje du og hunden kunne ha deltatt på hundekurs sammen? 

Anonymkode: 74b29...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få hunden til å slutte å tigge ved å belønne å ikke tigge. Mao lede hunden til å gå på plassen sin, gi godbit og si bra. (Må lære inn å gå dit først, kaste godbiter på plassen og si bra når poten går borti og bygge det opp, hvis ikke hunden kan det). Til slutt er da målet at hunden skal forbinde at du spiser med å gå på plassen sin, for der vanker det belønning.

Anonymkode: 5a4ce...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...