Gå til innhold

Hvorfor har jeg samtale med 2 psykologer samtidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg søkte psykisk helsehjelp via kommunen, og fikk innvilget psykologsamtaler annenhver uke. Når jeg drar til timene er det alltid 2 damer som har samtale med meg samtidig. Skjønner ingenting. Er de psykologer, psykiatere eller hva? og hvorfor er det 2 stk der?

Anonymkode: fd8f0...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det en gang også.
 

Begge var dårlig kvalifiserte.

Hadde den gang mye angst og depresjoner pga ble misbrukt og mishandlet av en samboer i voksen alder og en barndom med like mye vold og ettervirkningene var store søvnproblemer og angst. 
 

De: når legger du deg om kveldene da? Jeg: nei,  blir jo så jeg legger meg litt sent, siden det ikke nytter å få til å sove med sterk angst og minner, man blir bare liggende og vente… De: når står du opp da? Jeg: nei, siden jeg ofte ikke får til å sovne før sola står opp, så hender det at jeg ikke våkner før klokka er tolv. De: ja men da er det ikke noe rart du ikke får til å sove til riktig tid da, når du ikke legger deg til riktig tid! 🙄

Udugelige. 
 

Spør de rett ut, hvorfor de er to. Merkelig opplegg.

Anonymkode: 7d413...946

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det en gang også.
 

Begge var dårlig kvalifiserte.

Hadde den gang mye angst og depresjoner pga ble misbrukt og mishandlet av en samboer i voksen alder og en barndom med like mye vold og ettervirkningene var store søvnproblemer og angst. 
 

De: når legger du deg om kveldene da? Jeg: nei,  blir jo så jeg legger meg litt sent, siden det ikke nytter å få til å sove med sterk angst og minner, man blir bare liggende og vente… De: når står du opp da? Jeg: nei, siden jeg ofte ikke får til å sovne før sola står opp, så hender det at jeg ikke våkner før klokka er tolv. De: ja men da er det ikke noe rart du ikke får til å sove til riktig tid da, når du ikke legger deg til riktig tid! 🙄

Udugelige. 
 

Spør de rett ut, hvorfor de er to. Merkelig opplegg.

Anonymkode: 7d413...946

HAHAH, unnskyld for at jeg ler, men de jeg har er like udugelige!!! hun ene dama virker som at hun kjeder seg i hjel og dagdrømmer om hva hun skal ha til middag. Stiller såvidt spørsmål. Hun andre virker mer interessert og sier litt mer. Men er helt udugelige råd. Er mye "jah.." "mhm", "det kan ikke være lett for deg nei". 

Anonymkode: fd8f0...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hadde det en gang også.
 

Begge var dårlig kvalifiserte.

Hadde den gang mye angst og depresjoner pga ble misbrukt og mishandlet av en samboer i voksen alder og en barndom med like mye vold og ettervirkningene var store søvnproblemer og angst. 
 

De: når legger du deg om kveldene da? Jeg: nei,  blir jo så jeg legger meg litt sent, siden det ikke nytter å få til å sove med sterk angst og minner, man blir bare liggende og vente… De: når står du opp da? Jeg: nei, siden jeg ofte ikke får til å sovne før sola står opp, så hender det at jeg ikke våkner før klokka er tolv. De: ja men da er det ikke noe rart du ikke får til å sove til riktig tid da, når du ikke legger deg til riktig tid! 🙄

Udugelige. 
 

Spør de rett ut, hvorfor de er to. Merkelig opplegg.

Anonymkode: 7d413...946

Du som meg skulle jo vært på traumeavdeling for å få snakket med folk som forstår seg på traumer og mennesker med personlighetsforstyrrelser som narsissisme/psykopati m.m. Men, det er visst lang ventetid rundt om i landet. Jeg trodde jeg skulle bli innlagt på traume nå, men kom på vanlig avdeling, hvor noe av det første de sier er at de ikke har kunnskap om det jeg har behov for terapihjelp til. Men, jeg skal gi de en sjans og de skal heldigvis forsøke å henvise meg videre. 

Jeg er faktisk litt enig i at det er behov for stabilisering av søvn og døgnrytme. Jeg har de samme utfordringene som deg mht. søvn, har tankekjør og lever fortsatt i en slags overlevelsesmodus. Men måten de snakket om dette på viser jo at de ikke akkurat hadde spesielt mye kunnskap om hverken traumereaksjon/ptsd. eller forståelse av hvordan slike mennesker som er som de spm har skadet deg, fungerer. 

Er ganske så skuffet over det norske velferdssystemet når det gjelder mental helse egentlig, spesielt i forhold til basiskunnskap om personlighetsforstyrrelser som narssissime og psykopati. Mitt liv hadde vært helt annerledes i dag om jeg fikk traumebehandling med en gang. Endte opp med det veldig spesielt liv med langtidsvarende posttraume og enda flere opplevelser, fordi jeg ikke fikk hjelp til å komme bort fra det den gangen det skjedde. Forbanna trist, for meg, og som jeg hører og ser, for mange andre også. 

Anonymkode: a7ea3...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

jeg søkte psykisk helsehjelp via kommunen, og fikk innvilget psykologsamtaler annenhver uke. Når jeg drar til timene er det alltid 2 damer som har samtale med meg samtidig. Skjønner ingenting. Er de psykologer, psykiatere eller hva? og hvorfor er det 2 stk der?

Anonymkode: fd8f0...78b

Det er ganske standard for psykisk helsehjelp i kommunen, grunnen er at du skal kunne bære trygg på begge, slik at de bytter på i perioder hvor det er ferie eller sykdom, slik at du alltid har en du kjenner og stoler på å forholde deg til. 

Det var hvertfall forklaringen jeg fikk. Etter at jeg hadde hatt en del samtaler med begge til stedet, så ble det bare en, med den andre i "bakhånd" 😊

Anonymkode: e65a0...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det egentlig veldig misbruk av ressurser? Iom at det er så lange køer for å få hjelp tenker jeg. Dersom det faktisk er to psykologer så kunne de jo brukt tiden med en pasient hver. Man har jo ikke to fastleger samtidig liksom. Og dette med trygghet dersom en er borte, jeg hadde hatt lettere for å åpne med på tomannshånd og hadde heller foretrukket det. 
Det kan jo tenkes at den ene er student? Da skal de egentlig informere om det og spørre om det er greit. Av erfaring så er de ikke så flinke til å spørre om det i helsevesenet. Studentene er bare der..

Anonymkode: 60241...311

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke spørre de? Jeg har selv hatt samtaler med to samtidig, men da var det hovedbehandleren min og psykiateren min (som hadde ansvar for medisiner). Vil tro det er en god årsak til det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er ikke det egentlig veldig misbruk av ressurser? Iom at det er så lange køer for å få hjelp tenker jeg. Dersom det faktisk er to psykologer så kunne de jo brukt tiden med en pasient hver. Man har jo ikke to fastleger samtidig liksom. Og dette med trygghet dersom en er borte, jeg hadde hatt lettere for å åpne med på tomannshånd og hadde heller foretrukket det. 
Det kan jo tenkes at den ene er student? Da skal de egentlig informere om det og spørre om det er greit. Av erfaring så er de ikke så flinke til å spørre om det i helsevesenet. Studentene er bare der..

Anonymkode: 60241...311

De er ofte ikke psykologer i kommunen. Stort sett er det sosionomer med videreutdanning innenfor psykologi og rus. De er ikke der for behandling, men som en støtte i hverdagen utifra hva du trenger. 

Jeg trenger en å snakke med jevnlig, hjelp til å sortere tanker og følelser og å kjenne igjen symptomer sånn at jeg får behandling fra riktig instans når behovet dukker opp. Andre kan ha behov for hjelp til å stå opp om morgenen, komme seg ut eller dra på aktiviteter. Dette er ting som de kan bidra med. De skal være der utifra ditt behov, men de er ikke behandlere sånn som en psykolog på dps er. 

Anonymkode: e65a0...7de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at en av dem er student som observerer. Men det vet du ikke før du spør. Jeg hadde bare sagt noe som «Det gikk litt fort da vi introduserte oss, så jeg husker ikke helt hvem som er hvem. Kan dere kjapt introdusere dere på nytt så jeg får en oppfriskning?»

 

Jeg hadde forresten også to behandlere i en periode. Hun ene var psykiater, hun andre var mer en støttekontakt. Begge deltok i timene, frem til jeg sa at jeg ikke hadde behov for støttekontakten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hadde det en gang også.
 

Begge var dårlig kvalifiserte.

Hadde den gang mye angst og depresjoner pga ble misbrukt og mishandlet av en samboer i voksen alder og en barndom med like mye vold og ettervirkningene var store søvnproblemer og angst. 
 

De: når legger du deg om kveldene da? Jeg: nei,  blir jo så jeg legger meg litt sent, siden det ikke nytter å få til å sove med sterk angst og minner, man blir bare liggende og vente… De: når står du opp da? Jeg: nei, siden jeg ofte ikke får til å sovne før sola står opp, så hender det at jeg ikke våkner før klokka er tolv. De: ja men da er det ikke noe rart du ikke får til å sove til riktig tid da, når du ikke legger deg til riktig tid! 🙄

Udugelige. 
 

Spør de rett ut, hvorfor de er to. Merkelig opplegg.

Anonymkode: 7d413...946

Det er jo ikke spesielt sunt å sove til kl 12 uansett grunn, så at de spurte om det og forsøkte å hjelpe deg til å snu problemet var nok bare positivt ment. 

Anonymkode: de856...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneklokke skrev (2 timer siden):

Kan være at en av dem er student som observerer. Men det vet du ikke før du spør. Jeg hadde bare sagt noe som «Det gikk litt fort da vi introduserte oss, så jeg husker ikke helt hvem som er hvem. Kan dere kjapt introdusere dere på nytt så jeg får en oppfriskning?»

 

Jeg hadde forresten også to behandlere i en periode. Hun ene var psykiater, hun andre var mer en støttekontakt. Begge deltok i timene, frem til jeg sa at jeg ikke hadde behov for støttekontakten. 

Nei, det er ikke studenter. Begge er damer over 45 år.

Anonymkode: fd8f0...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er ofte ikke psykologer i kommunen. Stort sett er det sosionomer med videreutdanning innenfor psykologi og rus. De er ikke der for behandling, men som en støtte i hverdagen utifra hva du trenger. 

Jeg trenger en å snakke med jevnlig, hjelp til å sortere tanker og følelser og å kjenne igjen symptomer sånn at jeg får behandling fra riktig instans når behovet dukker opp. Andre kan ha behov for hjelp til å stå opp om morgenen, komme seg ut eller dra på aktiviteter. Dette er ting som de kan bidra med. De skal være der utifra ditt behov, men de er ikke behandlere sånn som en psykolog på dps er. 

Anonymkode: e65a0...7de

Hææ? Har jeg misforstått hele greia? Er jeg ikke der for samtaleterapi? Eller hva er det spesifikt man drar dit for? Jeg fikk forslag av DPS om å søke der, så da søkte jeg.

Anonymkode: fd8f0...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kommunen er det ofte sykepleiere med videreutdanning og sosionomer. De behandler ikke, men de kan være en støtte, og ha støttesamtaler. 
De er jo godt bemannet da om de er to på hver pasient. 
Spør de? Hvorfor er dere to? 
mulig den ene er under utdanning/ student eller noe. 
 

Anonymkode: e1921...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hææ? Har jeg misforstått hele greia? Er jeg ikke der for samtaleterapi? Eller hva er det spesifikt man drar dit for? Jeg fikk forslag av DPS om å søke der, så da søkte jeg.

Anonymkode: fd8f0...78b

Du får best svar om du spør dem direkte hva slags behandling det er de tilbyr og hvilken utdannelse eller yrkestittel de har. Det vil nok variere mye fra kommune til kommune. Vanskelig for oss å si helt sikkert og fint for deg å få et ordentlig, klart svar.

Som regel vil de prøve å gi deg noen som er gode på din situasjon eller problemstilling. Ofte handler det om personlig kjemi. Da må det ikke alltid nødt til å være en psykolog for at man skal ha nytte av samtalene.

I min kommune gikk jeg til samtale med psykiatrisk sykepleier og jeg fikk inntrykk av at de hadde flere sykepleiere der. Hun var veldig flink og jeg lærte masse som jeg tok med meg og har nytte av daglig.

Anonymkode: c90a5...85b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneklokke skrev (På 14.10.2021 den 20.19):

Kan være at en av dem er student som observerer. Men det vet du ikke før du spør. Jeg hadde bare sagt noe som «Det gikk litt fort da vi introduserte oss, så jeg husker ikke helt hvem som er hvem. Kan dere kjapt introdusere dere på nytt så jeg får en oppfriskning?»

 

Jeg hadde forresten også to behandlere i en periode. Hun ene var psykiater, hun andre var mer en støttekontakt. Begge deltok i timene, frem til jeg sa at jeg ikke hadde behov for støttekontakten. 

Ikke meg som er ts. Og jeg har selv ingen erfaring med å gå til psykolog. Men var med som en støtteperson i familievernkontor, og der møtte to veiledere opp. Og jeg husker hun ene presenterte begge og fortalt hvorfor de var 2 personer.

Var også en gang hos fastlegen som hadde meg en student. Han opplyste om det og spurte først om det var greit for meg. Så jeg syns dem burde fortalt deg automatisk hvem dem er og hvorfor det er to personer med på behandlingen 

Anonymkode: 15bf9...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...