AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Forbereder du deg på at fosteret kanskje ikke lever når du skal på ul? Jeg er på mitt 3. svangerskap, de 2 tidligere har vært relativt problemfri, og barna har vært helt friske. Jeg var denne gangen på ul i uke 6 og skal tilbake i uke 13, det er 2 1/2 uke til, og jeg tenker en del på det at jeg kanskje har hatt en MA, dette til tross for at det ikke finnes noen grunn til det. Jeg har aldri hatt en SA eller MA tidligere. Det er ikke slik at disse tankene opptar all min tid, men tenker på det flere ganger daglig, veldig trist å gå 3 uker til nå hvis det viser seg at hjertet har sluttet å slå 😢 samtidig som at da jeg var på ul og så det lille hjertet så sa gynekologen at sjansen for at det skulle dø når vi har sett hjertet kun er 2-3%. Flere med disse tankene? Hvordan forholder dere dere til det? Bør jeg snakke med legen? Om 2 1/2 uker får jeg jo vite uansett. Og jeg vet jo at sannsynligheten er svært liten for at det ikke skulle leve. Hadde disse tankene de 2 forrige svangerskapene også. Dere som har opplevd en MA, hvordan og når har dere funnet ut av det? Anonymkode: 3887b...d36
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg mistet i uke 12 (11+6). Sannsynligvis hadde fosteret dødd noen uker tidligere og kroppen satte igang prosessen selv. Neste gang jeg var gravid klarte jeg ikke helt forholde meg til det før jeg var forbi 12 uker og hadde sett ett levende, normalt foster på ultralyd. Er gravid igjen nå med det som forhåpentligvis blir nummer to, og føler det litt på samme måte. Samtidig så stiger jo sjansen for at det går bra for hver dag som går, og det skal mye uflaks til for å miste såpass sent. Liker å tro at jeg har brukt opp uflaksen min nå. Tenker også at det ikke fins noen garantier i et svangerskap - jeg kjenner også to som har mistet babyen i magen rett før termin. Så jeg prøver egentlig bare å tenke at per nå er jeg gravid, og det mest sannsynlige utfallet er at det går bra. Og at om det ikke går bra, så vet jeg av erfaring at jeg overlever det også. Anonymkode: 4bf25...b6e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg mistet i uke 12 (11+6). Sannsynligvis hadde fosteret dødd noen uker tidligere og kroppen satte igang prosessen selv. Neste gang jeg var gravid klarte jeg ikke helt forholde meg til det før jeg var forbi 12 uker og hadde sett ett levende, normalt foster på ultralyd. Er gravid igjen nå med det som forhåpentligvis blir nummer to, og føler det litt på samme måte. Samtidig så stiger jo sjansen for at det går bra for hver dag som går, og det skal mye uflaks til for å miste såpass sent. Liker å tro at jeg har brukt opp uflaksen min nå. Tenker også at det ikke fins noen garantier i et svangerskap - jeg kjenner også to som har mistet babyen i magen rett før termin. Så jeg prøver egentlig bare å tenke at per nå er jeg gravid, og det mest sannsynlige utfallet er at det går bra. Og at om det ikke går bra, så vet jeg av erfaring at jeg overlever det også. Anonymkode: 4bf25...b6e Takk for svar, det var trist lesing, virker som du har en god tilnærming til det da, krysser fingrene for deg ❤️ Anonymkode: 3887b...d36
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Mistet da jeg ble gravid første gang. Var på ul i uke 8+5 og alt så fint ut, var tilbake 11+3 for ville sjekke en gang til før vi fortalte venner og familie (skulle i et bryllup noen dager senere) Da ble det oppdaget MA, fosteret hadde dødd ca 1 ukes tid før beregnet de det til. Syns det var helt grusomt, følte jo at jeg hadde vært gravid i en evighet og at dagene hadde sneglet seg av gårde til jeg var over «12-ukersgrensen» selv om jeg visste det kunne skje, så følte jeg meg ganske «safe» fordi jeg hadde sett hjerte slå 3 uker tidligere. Ble gravid 3 mnd etterpå, men på første UL i uke 7+5 ble det oppdaget tom fostersekk. Da jeg ble gravid for 3.gang så fikk jeg UL hver uke fra uke 7 til 11. Og det hjalp veldig. Stresset veeeldig de 12 første ukene. Etter UL i uke 13 og 16 så slappet jeg av og hun er nå 2 år Er nå gravid igjen med nr. 2 i uke 11+3. var på UL i uke 9+2 og skal igjen 13+0. Selv om jeg har opplevd å miste før så har jeg ikke stresset så mye denne gangen heldigvis og tenkt at nå har jeg brukt opp uflaksen min. Tenker jo selvfølgelig på «hva hvis» men det opptar heldigvis ikke for mye av tankene mine. Hjelper med en 2-åring som gjør at dagene går i ett og mye å gjøre på jobb men puster nok ikke helt ut før etter neste UL og ca 1 1/2 uke. Man kan jo være uheldig etter det og selvfølgelig. Men prøver å ikke bli oppslukt av det (selv om det til tider er lettere sagt enn gjort) Lykke til ❤️ mest sannsynlig er alt helt fint med baby i magen! Anonymkode: a9205...592
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mistet da jeg ble gravid første gang. Var på ul i uke 8+5 og alt så fint ut, var tilbake 11+3 for ville sjekke en gang til før vi fortalte venner og familie (skulle i et bryllup noen dager senere) Da ble det oppdaget MA, fosteret hadde dødd ca 1 ukes tid før beregnet de det til. Syns det var helt grusomt, følte jo at jeg hadde vært gravid i en evighet og at dagene hadde sneglet seg av gårde til jeg var over «12-ukersgrensen» selv om jeg visste det kunne skje, så følte jeg meg ganske «safe» fordi jeg hadde sett hjerte slå 3 uker tidligere. Ble gravid 3 mnd etterpå, men på første UL i uke 7+5 ble det oppdaget tom fostersekk. Da jeg ble gravid for 3.gang så fikk jeg UL hver uke fra uke 7 til 11. Og det hjalp veldig. Stresset veeeldig de 12 første ukene. Etter UL i uke 13 og 16 så slappet jeg av og hun er nå 2 år Er nå gravid igjen med nr. 2 i uke 11+3. var på UL i uke 9+2 og skal igjen 13+0. Selv om jeg har opplevd å miste før så har jeg ikke stresset så mye denne gangen heldigvis og tenkt at nå har jeg brukt opp uflaksen min. Tenker jo selvfølgelig på «hva hvis» men det opptar heldigvis ikke for mye av tankene mine. Hjelper med en 2-åring som gjør at dagene går i ett og mye å gjøre på jobb men puster nok ikke helt ut før etter neste UL og ca 1 1/2 uke. Man kan jo være uheldig etter det og selvfølgelig. Men prøver å ikke bli oppslukt av det (selv om det til tider er lettere sagt enn gjort) Lykke til ❤️ mest sannsynlig er alt helt fint med baby i magen! Anonymkode: a9205...592 Hva er tom fostersekk? Hvor ble det av barnet? Eller var det aldri noe barn? Anonymkode: d05bf...74e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mistet da jeg ble gravid første gang. Var på ul i uke 8+5 og alt så fint ut, var tilbake 11+3 for ville sjekke en gang til før vi fortalte venner og familie (skulle i et bryllup noen dager senere) Da ble det oppdaget MA, fosteret hadde dødd ca 1 ukes tid før beregnet de det til. Syns det var helt grusomt, følte jo at jeg hadde vært gravid i en evighet og at dagene hadde sneglet seg av gårde til jeg var over «12-ukersgrensen» selv om jeg visste det kunne skje, så følte jeg meg ganske «safe» fordi jeg hadde sett hjerte slå 3 uker tidligere. Ble gravid 3 mnd etterpå, men på første UL i uke 7+5 ble det oppdaget tom fostersekk. Da jeg ble gravid for 3.gang så fikk jeg UL hver uke fra uke 7 til 11. Og det hjalp veldig. Stresset veeeldig de 12 første ukene. Etter UL i uke 13 og 16 så slappet jeg av og hun er nå 2 år Er nå gravid igjen med nr. 2 i uke 11+3. var på UL i uke 9+2 og skal igjen 13+0. Selv om jeg har opplevd å miste før så har jeg ikke stresset så mye denne gangen heldigvis og tenkt at nå har jeg brukt opp uflaksen min. Tenker jo selvfølgelig på «hva hvis» men det opptar heldigvis ikke for mye av tankene mine. Hjelper med en 2-åring som gjør at dagene går i ett og mye å gjøre på jobb men puster nok ikke helt ut før etter neste UL og ca 1 1/2 uke. Man kan jo være uheldig etter det og selvfølgelig. Men prøver å ikke bli oppslukt av det (selv om det til tider er lettere sagt enn gjort) Lykke til ❤️ mest sannsynlig er alt helt fint med baby i magen! Anonymkode: a9205...592 Åh, så vondt å høre 😢 jeg må nok bare vente å se, men det er litt vanskelig, har «måttet» fortelle på jobb, så veldig mange vet det der allerede, og jeg føler også som du sier at jeg har vært gravid i en liten evighet, prøver å nyte, men denne usikkerheten er vond å ha med Anonymkode: 3887b...d36
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 Er 10+3 og finnes ikke bekymret. Førstegangsgravid. Så et bankende hjerte 6+2 og 8+2. Skal på ny ultralyd 12+2. Jeg tenker at dersom det skjer en abort så blir jeg jo trist, men tenker at jeg uansett ikke kan påvirke om dette skjer. Jeg synes også det er greit med flere TUL så jeg slipper å oppdage en MA feks. Anonymkode: ab626...cfb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #8 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er 10+3 og finnes ikke bekymret. Førstegangsgravid. Så et bankende hjerte 6+2 og 8+2. Skal på ny ultralyd 12+2. Jeg tenker at dersom det skjer en abort så blir jeg jo trist, men tenker at jeg uansett ikke kan påvirke om dette skjer. Jeg synes også det er greit med flere TUL så jeg slipper å oppdage en MA feks. Anonymkode: ab626...cfb Ja, men hva er grunnen til at du får flere tul? Anonymkode: 3887b...d36
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #9 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men hva er grunnen til at du får flere tul? Anonymkode: 3887b...d36 Helt sikkert privat Jeg var (og er, selv om jeg er 18 uker på vei) veldig nervøs for MA. Hadde ingen symptomer eller følelse på at jeg var gravid, så hadde veldig vanskelig å tro på det. Var derfor på TUL i uke 7 (for å sjekke om hjertet slo og at embryoet var riktig plasser), 10 (var helt sikker på MA - hadde mistet de allerede få symptomene jeg hadde, som ømme bryster og tretthet) og 13 (for å sjekke liv og det som sjekkes kan av avvik osv. på dette tidspunktet). Nå skal jeg snart på OUL og er veldig nervøs, selv om alt var veldig fint på forrige undersøkelse. Anonymkode: 66495...f3b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #10 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Helt sikkert privat Jeg var (og er, selv om jeg er 18 uker på vei) veldig nervøs for MA. Hadde ingen symptomer eller følelse på at jeg var gravid, så hadde veldig vanskelig å tro på det. Var derfor på TUL i uke 7 (for å sjekke om hjertet slo og at embryoet var riktig plasser), 10 (var helt sikker på MA - hadde mistet de allerede få symptomene jeg hadde, som ømme bryster og tretthet) og 13 (for å sjekke liv og det som sjekkes kan av avvik osv. på dette tidspunktet). Nå skal jeg snart på OUL og er veldig nervøs, selv om alt var veldig fint på forrige undersøkelse. Anonymkode: 66495...f3b Alle private klinikker omkring her må en ha henvisning fra lege, jeg kan ikke selv bestille på grunn av uro 🤔 Anonymkode: 3887b...d36
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #11 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva er tom fostersekk? Hvor ble det av barnet? Eller var det aldri noe barn? Anonymkode: d05bf...74e Anonymkode: a9205...592 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Alle private klinikker omkring her må en ha henvisning fra lege, jeg kan ikke selv bestille på grunn av uro 🤔 Anonymkode: 3887b...d36 Oi, det høres jo veldig rart ut - sikker på at det er privat da? Her i området er det bare å booke en time på nettet, trenger ikke å oppgi noen grunn for timen (er standard undersøkelser) Jeg har gått til en privat jordmor to ganger og til Aleris en gang. Anonymkode: 66495...f3b 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg går i grunnen ikke rundt å tenker på det. Men har et realistisk bilde av at det kan være en mulighet. Er glad over graviditeten, men lar de fleste følelsene ligge litt på vent frem til ultralyd. Anonymkode: 775d4...acf
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, det høres jo veldig rart ut - sikker på at det er privat da? Her i området er det bare å booke en time på nettet, trenger ikke å oppgi noen grunn for timen (er standard undersøkelser) Jeg har gått til en privat jordmor to ganger og til Aleris en gang. Anonymkode: 66495...f3b Kommer jo helt an på kapasiteten der man bor. Jeg var på ul i uke 7 og fikk da beskjed om at jeg skulle tilbake i uke 13 OG at jeg måtte være forberedt på at ett av fosterene eller begge kunne være borte uten at jeg nødvendigvis ville merke det med smerter, blødninger etc. Var spennende uker men ikke slik at jeg gikk og tenkte på det. Glemte det fort på vei hjem når jeg slo på nyhetene. Det var 11 september 2001. Anonymkode: c1eb3...082
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #15 Skrevet 14. oktober 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Forbereder du deg på at fosteret kanskje ikke lever når du skal på ul? Jeg er på mitt 3. svangerskap, de 2 tidligere har vært relativt problemfri, og barna har vært helt friske. Jeg var denne gangen på ul i uke 6 og skal tilbake i uke 13, det er 2 1/2 uke til, og jeg tenker en del på det at jeg kanskje har hatt en MA, dette til tross for at det ikke finnes noen grunn til det. Jeg har aldri hatt en SA eller MA tidligere. Det er ikke slik at disse tankene opptar all min tid, men tenker på det flere ganger daglig, veldig trist å gå 3 uker til nå hvis det viser seg at hjertet har sluttet å slå 😢 samtidig som at da jeg var på ul og så det lille hjertet så sa gynekologen at sjansen for at det skulle dø når vi har sett hjertet kun er 2-3%. Flere med disse tankene? Hvordan forholder dere dere til det? Bør jeg snakke med legen? Om 2 1/2 uker får jeg jo vite uansett. Og jeg vet jo at sannsynligheten er svært liten for at det ikke skulle leve. Hadde disse tankene de 2 forrige svangerskapene også. Dere som har opplevd en MA, hvordan og når har dere funnet ut av det? Anonymkode: 3887b...d36 Jeg er sånn som antar det verste til det motsatte er bevist. Jeg har gått inn til alle ultralyder og dopplerundersøkelserbmed en forventning om at her er det ikke liv. Jeg har heldigvis to barn så har stort sett blitt positivt overrasket og veldig lettet, men jeg har også opplevd en MA, da på tidlig ultralyd i uke 9. Var veldig forberedt på at det kunne ha gått galt, men hadde et lite håp fordi jeg hadde masse symptomer og det var ingen grunn til å tro at det ikke gikk bra. Men det var kanskje litt lettere å takle det når jeg var innstilt på at det kunne skje. Hadde jeg ikke hørt om MA eller vært forberedt på at det kunne skje tror jeg at jeg hadde slitt mer med å få den beskjeden. Anonymkode: 83cb5...5b4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #16 Skrevet 14. oktober 2021 jeg var på ul i uke 11 og 19 fikk høre at alt var så bra som det kunne. I uke 22 var der over. Det er ingen "sikker" uke. Jeg har etterhvert lært meg å leve med at livet er usikkert, det eneste du kan ta utgangspunkt i er hvordan ting er akkurat nå. Akkurat nå er du gravid og alt går bra Anonymkode: f8c48...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 22.26): Er 10+3 og finnes ikke bekymret. Førstegangsgravid. Så et bankende hjerte 6+2 og 8+2. Skal på ny ultralyd 12+2. Jeg tenker at dersom det skjer en abort så blir jeg jo trist, men tenker at jeg uansett ikke kan påvirke om dette skjer. Jeg synes også det er greit med flere TUL så jeg slipper å oppdage en MA feks. Anonymkode: ab626...cfb Finnes ikke bekymret, men skal på tusen ultralyder.....?? Anonymkode: 87aa4...4b3 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg var gravid tidligere i år. Var på ultralyd uke 11+5 hvor det ble oppdaget en MA der fosteret sluttet å utvikle seg i uke 8. Jeg hadde en litt rar følelse og følte at det at jeg var gravid var for godt til å være sant, følte at noe var galt og i tillegg fikk jeg litt brunlig utflod dagen før ultralyd. Nå har vi prøvd i flere mnd etter dette, og jeg tror jeg kommer til å være livredd når jeg blir gravid igjen. Anonymkode: 18719...574
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #19 Skrevet 15. oktober 2021 Ja jeg har forberedt meg selv på det alle 3 ul jeg har hatt i svangerskapet hittil. De første 12 ukene valgte jeg også å se på dette som et kanskje ikke et ja-vi-får-baby. Og jeg ville ikke kjøpe inn noe eller bestemme navn (selv om vi pratet om det da siden mannen ville det) før etter OUL. Jeg har angstdiagnose da så dette er jo min "holdning" til/problem med mange ting, det å bekymre seg, og gjerne unødig bekymring. Det hjelper jo ikke for noe å forberede seg på det verste sånn egentlig, selv om man tror det selv. Men jeg tenkte også at det ville bli litt lettere å takle om det gikk galt hvis jeg ikke lot meg glede meg før det var mer sikkert, men vet heller ikke om det stemmer eller om man lurer seg selv litt. Jeg forsøkte å bruke en del av teknikkene jeg bruker mot annen angst for å ikke tenke så mye på det og for å bekymre meg mindre, men det var vanskelig for var jo ganske dårlig så ble stadig minnet på graviditeten og det var jo veldig ønsket. Ser ikke helt hvorfor du skal snakke med legen om det da, du må bare forsøke det du klarer å ikke bekymre deg og vente og se. Anonymkode: e1067...06b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #20 Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 20.13): Forbereder du deg på at fosteret kanskje ikke lever når du skal på ul? Jeg er på mitt 3. svangerskap, de 2 tidligere har vært relativt problemfri, og barna har vært helt friske. Jeg var denne gangen på ul i uke 6 og skal tilbake i uke 13, det er 2 1/2 uke til, og jeg tenker en del på det at jeg kanskje har hatt en MA, dette til tross for at det ikke finnes noen grunn til det. Jeg har aldri hatt en SA eller MA tidligere. Det er ikke slik at disse tankene opptar all min tid, men tenker på det flere ganger daglig, veldig trist å gå 3 uker til nå hvis det viser seg at hjertet har sluttet å slå 😢 samtidig som at da jeg var på ul og så det lille hjertet så sa gynekologen at sjansen for at det skulle dø når vi har sett hjertet kun er 2-3%. Flere med disse tankene? Hvordan forholder dere dere til det? Bør jeg snakke med legen? Om 2 1/2 uker får jeg jo vite uansett. Og jeg vet jo at sannsynligheten er svært liten for at det ikke skulle leve. Hadde disse tankene de 2 forrige svangerskapene også. Dere som har opplevd en MA, hvordan og når har dere funnet ut av det? Anonymkode: 3887b...d36 Jepp jeg hadde det slik som du. I tillegg null symptomer på at jeg var gravid. Så var slitsomt bekymret en stund. Nå går jeg bare å venter på at fødsel skal starte. Anonymkode: e7dd0...e9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå