AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #21 Skrevet 13. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Angrer meg for å flytte inn i blokk. Man hører mye man ikke ønsker å høre. Anonymkode: 7d6ea...b7e 2 hours ago, AnonymBruker said: Æsj ja, det er ikke veldig hyggelig.. Anonymkode: 5798f...9fc Kan fort høre like mye i rekkehus, hvis man ikke vil høre noe fra naboen så er enebolig tingen Anonymkode: 04fd4...07d 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #22 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan fort høre like mye i rekkehus, hvis man ikke vil høre noe fra naboen så er enebolig tingen Anonymkode: 04fd4...07d Jo, det er jo ønskedrømmen det, men har ikke råd til det så lenge man er enslig. Anonymkode: 7d6ea...b7e
cerruti Skrevet 13. oktober 2021 #23 Skrevet 13. oktober 2021 Ja, hvordan finner man ut av om det er lytt eller ikke?😞
Daria Skrevet 13. oktober 2021 #24 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg kunne ikke tenke meg noe annet enn min lille, lettstelte og tilnærmet vedlikeholdsfrie blokkleilighet, min like single og enslige venninne foretrekker sitt rekkehus med mer plass både inne og ute men også mer som må gjøres. Det er jo et spørsmål om hva den enkelte foretrekker, hva som er viktig og hva man prioriterer - og hvilke alternativer man faktisk har den dagen man skal kjøpe. Det er fordeler og ulemper ved det aller meste. 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #25 Skrevet 13. oktober 2021 Hadde jeg hatt økonomi til det, så hadde jeg aldri valgt leilighet. Jeg liker ikke naboer og vil ha dem på avstand og ikke i samme bygg. Lavblokk/rekkehus er det eneste jeg godtar med et nødskrik. Høyblokk eller blokker med flere enn 6 enheter i samme bygg. Over mitt lik! Anonymkode: 5a567...e0b
GammelKaktus Skrevet 13. oktober 2021 #26 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg skjønner det, men når det gjelder voksne mennesker, forventer man en viss grad til hensyn. Har ikke råd til egen bolig siden jeg er singel. Anonymkode: 7d6ea...b7e Alle skal jo teorien ta hensyn men det betyr jo ikke at alle gjør det og igjen man har ingen garanti uansett hva man bor i. En venninne valgte å bosette seg i landlige strøk for hun liker verken folk eller lyd og plutselig så er det blitt bygging i nærheten og det skal visst pågå en stund for det skal bli flere hus. I tillegg så har visst bonden ungdommer som kjører rundt på traktor og sånn ATV på nattestid. Mer bråk hos henne enn hos meg, så nå ønsker hun å flytte tilbake til området vårt igjen. cerruti skrev (20 minutter siden): Ja, hvordan finner man ut av om det er lytt eller ikke?😞 Var nettopp med en venninne på visning i en blokk vi ikke kjenner til, da gikk vi en tur på dagtid før visning og traff noen som var ute med hund tur og spurte de om de visste. 😄 Da fikk vi høre om både det ene og det andre så det kan jeg anbefale. Er selv og blitt spurt flere ganger om hvordan ting er her hos oss og ellers i området. En venninne banket på hos en nabo av leiligheten når hun var på visning og han hadde vært veldig hjelpsom. 1
Snedig Skrevet 14. oktober 2021 #27 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg skal bo alene. Jeg også tror leilighet er tingen. Økonomisk sett så er det vel like dyrt/billig? Anonymkode: 5798f...9fc Med mindre rekkehuset er veldig lite så tror jeg nok det er billigere med leilighet. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på kjøpssum, for der varierer det jo litt. Men kostnader som kommunale avgifter, oppvarming, vedlikehold osv vil nok være dyrere for et rekkehus kontra leilighet.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #28 Skrevet 14. oktober 2021 cerruti skrev (18 timer siden): Ja, hvordan finner man ut av om det er lytt eller ikke?😞 Jeg spurte den tidligere eieren, men hun løy selvfølgelig. Anonymkode: 7d6ea...b7e
AprilLudgate Skrevet 14. oktober 2021 #29 Skrevet 14. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Min blokk ble bygd i 2014, og er temmelig nytt men likevel hører man for mye av diverse naboer. Anonymkode: 7d6ea...b7e Jeg og, her hører vi og naboer ikke et kvekk av hverandre. I klassisk Obosblokk fra 70-tallet hørte jeg middels mye, men ingen over/under hadde småbarn eller festet mye/var tunghørte med TV’ en høyt på osv. I rekkehus var det LYTT. Ikke fra de voksne, men større barn/tenåringer. Jeg hadde valgt leilighet i din situasjon, eller enderekkehus. Enebolig synes jeg faktisk er mest masete fordi det ofte er naboer som skal vedlikeholde mye ute, noen har kanskje hobby i hagen/skal bare ditt og datt og føler at enebolig = trenger ikke ta hensyn sålenge man står på egen tomt. Synes det generelt er mer støy i eneboligområdene på fridager/helligdager osv. Endret 14. oktober 2021 av Fløff 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #30 Skrevet 15. oktober 2021 Husker at jeg var veldig mot å bo i blokk før jeg kjøpte min første leilighet nettopp i blokk. Kan si med en gang at jeg ikke angrer et sekund. Å høre med borettslaget hvem som bor der, om de har regler er viktig for å få en forståelse om det er mye bråk der. Her har de ganske strenge regler på når det skal være stille. Hører så klart noe til naboene, men det er lite. Hører kanskje når vaskemaskinen til den over står på full guffe, og det er toppen 2 ganger i uken med 10 minutter hver gang. Hører dog bare naboene om de snakker høylytt på balkongen, noe som er sjeldent. Om det er bråkete kommer det an på nabolaget, her vi bor bor det mange pensjonister, det er regler på når en kan bråke. Det aller verste bråket hører vi faktisk bare fra mennesker som har fest i eneboliger i nærheten oftest på fredagskveld/lørdager, og stammer ikke fra selve blokken. I en typisk hverdag så hører vi ikke noe fra naboene våre i det hele tatt. Evt. bare når en passerer de i trappene utenfor, evt. en sjelden vaskemaskin som står på full sentrifugering i noen minutter. Det kan være mer bråk ved rekkehus/2/3 mannsboliger, det er utrolig avhengig av hvilke mennesker som bor der. Anonymkode: f9b1f...32b 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. oktober 2021 #31 Skrevet 15. oktober 2021 I litt eldre rekkehus er det veldig lytt. Jeg bodde i rekkehusleilighet fra 60-tallet før, og hørte masse bråk fra naboene. Da de hadde baby, hørte vi det hver gang han grein Lyden var jo dempa, men godt hørbar. Jeg tror derfor ikke hvorvidt det er lytt eller ikke handler om type leilighet, men om alder og kvalitet på bygget. Vil man se minst mulig naboer, tror jeg blokk kan være vel så bra som rekkehus, i rekkehus kommer man veldig nært naboene, siden man er så få (er vel vanligvis 4-6 leiligheter i en rekke). I blokk blir man mer anonym. Du må jo finne ut hva som er viktigst for deg. I rekkehus vil det være mer vedlikehold, litt avhengig av om det er borettslag eller selveier. Er du selveier har du nesten like mye vedlikehold som i enebolig. Hvis du ikke ønsker å bruke tid på å male hus, måke snø, klippe plen osv., velger du blokk.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #32 Skrevet 15. oktober 2021 Fordelen med rekkehus er at du slipper å forholde deg til mange naboer, det blir stort sett de du har på sidene. I en blokk må du forholde deg til de i oppgangen++. Det kan og være mindre støy, du deler vegg mot to enheter og ikke mot mange enheter. Anonymkode: 5ac9e...91d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #33 Skrevet 16. oktober 2021 Jeg har akkurat kjøpt min første leilighet - i blokk. Blokka har 3. etasjer og jeg skal bo i endeleiligheten i 2. etasje. Eier fortalte meg at det var lytt, men bare hyggelige lyder. Kan høre barna i etasjen over om de løper/hopper, men det tåler jeg fint. Er ikke noe festbråk i hvert fall. Anonymkode: e251d...cce
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #34 Skrevet 16. oktober 2021 vi valgte tilslutt leilighet som førstegangskjøpere, men vurderte også på rekkehus. vi ønsket langsiktig å kjøpe enebolig. i ettertid er vi veldig fornøyde med beslutningen. så at vi i vårt sted av livet ikke hadde behov for rekkehus (ikke barn og nyutdannede), mindre å vaske, mindre vedlikehold etc. kjøpte med oo soverom slik at hvis vi fikk et barn var det plass inntil vi kunne kjøpe enebolig. neste år skal vi kjøpe enebolig. bodd i leiligheten 5år og har allerede betalt ned slik at all egenkapital til enebolig ligger ved salg av leiligheten. brukte litt mindre penger på leilighet, som har gjort at vi kan spare mye mer månedlig, også grunnet lavere månedlige utgifter. leiligheten kostet ca 500.000mindre enn rekkehus, samt at den har økt mer verdi enn rekkehus ville ha gjort. Anonymkode: 921e8...bd3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #35 Skrevet 16. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har akkurat kjøpt min første leilighet - i blokk. Blokka har 3. etasjer og jeg skal bo i endeleiligheten i 2. etasje. Eier fortalte meg at det var lytt, men bare hyggelige lyder. Kan høre barna i etasjen over om de løper/hopper, men det tåler jeg fint. Er ikke noe festbråk i hvert fall. Anonymkode: e251d...cce Ikke for å være gledesdreper- men om eier sier det er lytt… ja, da vil du garantert høre mye, tipper jeg. Anonymkode: 1ef46...ce0
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2021 #36 Skrevet 17. oktober 2021 Anonymus Notarius skrev (På 15.10.2021 den 14.13): I litt eldre rekkehus er det veldig lytt. Jeg bodde i rekkehusleilighet fra 60-tallet før, og hørte masse bråk fra naboene. Da de hadde baby, hørte vi det hver gang han grein Lyden var jo dempa, men godt hørbar. Jeg tror derfor ikke hvorvidt det er lytt eller ikke handler om type leilighet, men om alder og kvalitet på bygget. Vil man se minst mulig naboer, tror jeg blokk kan være vel så bra som rekkehus, i rekkehus kommer man veldig nært naboene, siden man er så få (er vel vanligvis 4-6 leiligheter i en rekke). I blokk blir man mer anonym. Du må jo finne ut hva som er viktigst for deg. I rekkehus vil det være mer vedlikehold, litt avhengig av om det er borettslag eller selveier. Er du selveier har du nesten like mye vedlikehold som i enebolig. Hvis du ikke ønsker å bruke tid på å male hus, måke snø, klippe plen osv., velger du blokk. Dette! Har verdens verste drittunger og drittforeldre på den ene siden av min enebolig i rekke (det er trangt mellom husene). Dette gjør at jeg nå er på utkikk etter et nytt sted å bo, til tross for at jeg egentlig elsker både huset og beliggenheten der jeg bor nå! Med rekkehus ville jeg kommet enda nærmere disse idiotene - grøss! Da jeg bodde i leilighet i blokk mens jeg studerte, hadde jeg ingen anelse om hvem som var naboene mine. Møtte sjelden noen i gangen, og hørte lite lyder. Drømmeboligen for meg har nå blitt en enebolig med stor og skjermet tomt. Vurderer faktisk også å flytte i leilighet. Her jeg bor er det imidlertid (mye) dyrere for en leilighet enn enebolig, i alle fall hvis man skal ha leilighet av en viss størrelse (100+ kvadratmeter). Én ting som bremser meg litt fra å kjøpe leilighet er at jeg vil ha tredemølle hjemme, og det er jo et potensielt problem i leilighet mtp. støy. Anonymkode: 01306...953
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå