AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg har overtatt to katter, søsken via dyrebeskyttelsen. Kattene er steriliserte hunkatter på ca 7 år. De skal være innekatter en periode for å venne seg til det nye hjemmet, har vært hos meg i ca 2 mnd. Hvor lenge bør jeg vente før de får gå ut? Det som er utfordrende er at den ene katten er svært lite sosial. Hun oppsøker meg så godt som aldri og ligger mye og sover. Jeg pleier å oppsøke henne et par ganger om dagen og da koser hun en liten stund før hun går og legger seg igjen. Det virker nesten som om hun kun ønsker å forholde seg til søsteren. Den andre katten er som en "normal" katt og vi har allerede fått et godt forhold. Kattene er veldig aktive om natten. Da raser de rundt i hele huset, det er nesten som jeg hører at de ler 😅 Jeg regner med det er derfor de sover mye om dagen, men den ene så mye mer enn den andre. Jeg har hatt flere katter før, men aldri overtatt katter i den alderen. Det var svært lite info om hvordan de har hatt det tidligere, men begge er litt sky, så de har kanskje en historie. Er det noen som har tanker om den reserverte katten? Er det normalt at noen er slik etter omplassering? Anonymkode: 136f8...c06 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Ikke slipp de ut før de bor i huset og har god kontakt med deg. Lær de lyden av mat i en boks. Blir de borte på første tur ut, så lokkes de ofte av matboks lyd Anonymkode: 74a09...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Det er normalt at katter har ulik personlighet. Noen katter er ikke så interessert i mennesker. Anonymkode: f855c...967 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Noen katter er veldig reserverte, så les høyt for den f.eks slik at den blir vant til stemmen din. Det er fint at du får kose litt på den, og den vil nok etterhvert komme til deg når den er klar for det Vi har selv en omplasseringskatt bl.a på den alderen. Den er veldig skvetten av seg til tider. Men vi vet at den ikke har hatt noe godt hjem tidligere. Den har blitt omplassert flere ganger. Vi er det fjerde hjemmet. Anonymkode: f04bb...36d 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg har også overtatt en reservert katt. Jeg var forberedt på det, hun ble omplassert til meg fra en familie fordi hun ikke trivdes sammen med masse folk og andre kjæledyr. Hun ville ikke ha noe med meg å gjøre i det hele tatt de første ukene. Det første halvåret ville hun bare kose litt noen ganger om dagen og bare på badet eller hvis jeg satt på en helt bestemt måte og plass i sofaen. Etter 8-9 måneder begynte hun å oppsøke meg for kos, og etter et år var hun en skikkelig kosekatt. Jeg leste masse om sky katter da jeg fikk min. Det virker som det er ganske normalt. Jeg kjenner også noen som hadde en "normal" katt og en usosial som bare ville være ute. Da den normale katten døde, ble den usosiale katten veldig kosete og ville være inne og være vanlig kosekatt. De tror det var et slags hierarki mellom kattene som gjorde at de var sånn. Anonymkode: bfb76...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har overtatt to katter, søsken via dyrebeskyttelsen. Kattene er steriliserte hunkatter på ca 7 år. De skal være innekatter en periode for å venne seg til det nye hjemmet, har vært hos meg i ca 2 mnd. Hvor lenge bør jeg vente før de får gå ut? Det som er utfordrende er at den ene katten er svært lite sosial. Hun oppsøker meg så godt som aldri og ligger mye og sover. Jeg pleier å oppsøke henne et par ganger om dagen og da koser hun en liten stund før hun går og legger seg igjen. Det virker nesten som om hun kun ønsker å forholde seg til søsteren. Den andre katten er som en "normal" katt og vi har allerede fått et godt forhold. Kattene er veldig aktive om natten. Da raser de rundt i hele huset, det er nesten som jeg hører at de ler 😅 Jeg regner med det er derfor de sover mye om dagen, men den ene så mye mer enn den andre. Jeg har hatt flere katter før, men aldri overtatt katter i den alderen. Det var svært lite info om hvordan de har hatt det tidligere, men begge er litt sky, så de har kanskje en historie. Er det noen som har tanker om den reserverte katten? Er det normalt at noen er slik etter omplassering? Anonymkode: 136f8...c06 Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er "utfordrende"? Det er mange katter som ikke vil ha så fryktelig mye med mennesker å gjøre og når den andre katten er "vanlig", som du kaller det, så er det vel greit? De har jo selskap i hverandre og det er viktig. Det er nok ikke deg det er noe galt med. Katten bare er sånn. Anonymkode: 56b78...372
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er "utfordrende"? Det er mange katter som ikke vil ha så fryktelig mye med mennesker å gjøre og når den andre katten er "vanlig", som du kaller det, så er det vel greit? De har jo selskap i hverandre og det er viktig. Det er nok ikke deg det er noe galt med. Katten bare er sånn. Anonymkode: 56b78...372 Det er "utfordrende" når man ikke vet hvorfor katten er sånn. Har den alltid vært sånn, eller er det fordi den ikke trives og hva kan i så fall gjøres for at den skal få det bedre? Høres ikke ut som TS var forberedt på det, og da er det vel ikke så rart at han/hun lurer. Anonymkode: bfb76...5b0 2
Tanuki Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Prøv med godbiter, gi fra hånden din. Kan også bruke leker til å få bedre kontakt med pusen. Min erfaring er at godbiter fungerer best, prøv forskjellige typer godbiter og se hva pusen liker. På den måten for du mer kontakt med pusen, samtidig som det er en positiv situasjon for katten. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg har en mor&datter som er helt lik(forvert). Mammapus er sosial og elsker å være med oss. Lilleungen(1 år) vil egentlig kun være med moren sin, og er litt redd oss ennå. Vi kan gå bort og kose, men det tar ikke lang tid før hun løper bort til mamma. Vi har bestemt oss for å ta tiden til hjelp, hun vil nok begynne å oppsøke oss etterhvert, har aldri opplevd noe annet. Bare gi de litt tid, de har kun vært hos dere i 2 mnd, det er ikke så mye. Gi godbiter fra hånd, vær den som mater, snakk mye med henne i skikkelig baby-stemme, gi henne tid og rom😊 Og; kjempebra at du adopterte to eldre via DB❤️ De blir veldig ofte oversett! Anonymkode: 38f82...51a 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Hvor ofte har de løpetid da? Anonymkode: 07796...94d
Troyamin Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvor ofte har de løpetid da? Anonymkode: 07796...94d TS skriver at kattene er steriliserte. Tipper de er kastrerte og dermed slipper løpetid. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 Min omplasseringskatt var en handicappet og mishandlet katt. Likevel sosial og glad i mennesker. Katter har veldig forskjellige personligheter, så det er nok en del av grunnen. Men det kan også hende at det bare tar litt tid, og at katten vil nærme seg deg mer etterhvert. Anonymkode: c6e86...924 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #13 Skrevet 16. oktober 2021 Helt vanlig, alle katter er ulike. Noe kan være temperament og noe kan skyldes dårlig opplevelser, manglende kontakt med mennesker ol. Er det det sist nevnte så kan det bli bedre med tid. Lykke til! Anonymkode: 5d371...5c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå