Måneklokke Skrevet 12. oktober 2021 #21 Skrevet 12. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi løper jo ikke i fire timer. Går kun tur og hunden snuser også setter vi oss ned. Jeg har ikke noe annet fritid da jeg ikke har noen venner. Til dere som lurte på det. Anonymkode: fa9ba...860 Kanskje du kan finne venner via hunden? Det er sikkert noen i nærområdet ditt som vil bli med på tur 1
Arx Skrevet 12. oktober 2021 #22 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Majer skrev (1 time siden): Spørs på rase og alder. Mange sier 5 min x mnd+5min frem til de er utvokste. Det er raseavhengig når det skjer. Store hunder bruke gjerne lang tid. Fort gjort å påføre hunden hoftedysplasi når hen blir gammel dersom man tar de på for lange turer som valper. Det er flere dyrleger og andre som driver med hund eks hundemassører som anbefaler å ikke bruke den 5 min regelen, det er ingen forskning bak den. Faktisk viser forskning at "daglig mosjon i parkområder" er med på å forebygge HD. HD er forresten noe man røntger for ved 12 eller 18 mnds alder, ikke noe de får når de er gamle. Endret 12. oktober 2021 av Arx 1
Tanuki Skrevet 12. oktober 2021 #23 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg jobber hjemmefra, men har aldri hatt tid til 4 timer med tur. Men hunden er med oss på det meste da. Om morgnen blir det 45 min med tur, til og fra skolen til gutten min. Så peir han mest å sitte/ligge ved føttene mine mens jeg jobber. mellom kl. 12 og 13 blir det en ny tur, kombinert med å hente gutten på skolen. Hjemme pleier gutten og hunden og underholde hverandre, så blir en en ny tur ut ca kl 17, hvor jeg tusler rundt med hunden mens gutten leker med venner ute. på kvelden bestemmer været lengden på turene. Men føler hunden kommer seg nok ut selv om det ikke blir tur i fjellet hver dag. Viktigste er at han er med oss og ikke bare ligger å kjeder seg. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #24 Skrevet 13. oktober 2021 Tipper han har det midt i blinken, så lenge han ikke gir tegn til å bli sliten av det Vi går ofte 2, noen ganger 3 timer med vår hund i skogen. Da er han sliten, men langt ifra kaputt. De gangene vi bare går 1-1,5 time er han full av energi når vi er ferdige (går løs i skogen så han får løpe, snuse osv. som han vil). Tipper han hadde syntes det var helt perfekt å være så mye ute Anonymkode: e6a85...ebf 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #25 Skrevet 13. oktober 2021 Går ikke 4 timer hver dag nei. Noen dager går jeg bare 40 minutter tur. Andre dager 3-4 timer. En sjelden gang opp mot 6 timer. Hundene skal kunne slå seg til ro med at ingen dag er lik. Nå har jeg godt voksne gjeterhunder da, så de blir ikke slitne av å gå 4 timer uansett. De er helt like når vi kommer hjem etter 4 timer som 40 min. Anonymkode: 8dfa0...373 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #26 Skrevet 16. oktober 2021 Kommer selvfølgelig an på hunden, du merker jo om den liker det eller subber beina med seg. Jeg har to hunder, en som knapt beveger seg og en som går timesvis i skogen + trener lydighet/rally/triks/agility hver dag. Den har mye motor og er neste utømmelig for energi. Man legger jo litt løpet selv også, om du trives med 4 timers tur hver dag blir hunden vant til dette, men vil da etterhvert også kreve det. Anonymkode: 93af2...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #27 Skrevet 16. oktober 2021 On 10/12/2021 at 9:54 PM, Måneklokke said: Kanskje du kan finne venner via hunden? Det er sikkert noen i nærområdet ditt som vil bli med på tur Det er ikke alle som vil ha venner, en hund holder lenge for f.eks meg. Jeg går i skog og mark for å unngå folk. Anonymkode: 93af2...3f8 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #28 Skrevet 16. oktober 2021 Nå sier du ikke noe om rase eller størrelse, men for en medium/stor hund er det ikke noe problem med slike turer TS beskriver. Og det skal mye til å klare å slite ut en hund fysisk, med mindre den er fullstendig ute av form. Mental trening er det hunder blir mest slitne av. Jeg har en liten blandingshund, og den klarer fint å være med på lange fjellturer på 7-8 timer, og er ikke spesielt sliten etterpå. Den går jo 2-3 timer tur til sammen på hverdager også, så den er i god form. Men den blir sliten av mye mental trening. Anonymkode: 27c33...2f3 3
MissPierce Skrevet 16. oktober 2021 #29 Skrevet 16. oktober 2021 I sommer gikk vi en 3timers tur hver dag i skogen. Da gikk vi skogsvei/sti rundt ett vann, utenom en 15min til og fra skogen. Det var varm ute, så vi trakk til skogs. Å Gud så deilig det var å vandre i skogen, han fikk bade og surre rundt i 5 meters bånd. Har vel aldri hatt lykkeligere hund eller meg 😊❤️ Ble en 20 min tidlig om morgenen, og 30 min på kvelden også. Rase og hva hunden er vandt til fra før har jo en del å si selvfølgelig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå