Gå til innhold

Har du klart rusfrihet uten avrusning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil bli rusfri, men jeg vet at når neste utfordring byr seg på så tyr jeg til rusen som en utvei. Hvordan unngå det? Unngå fristelser? Kutte med miljøet som er mine eneste venner? Vil ikke inn på avrusning. Har vært på psykiatrisk sykehus tidligere og det var svært negativt for meg. Jeg trenger familien min og trygge/kjente omgivelser. Detox vil ikke være et problem, har lite/ingen fysiske avhengigheter. Men impulsivitet, fristelser, negative følelser.. Hvordan håndtere dette på en sunn måte? Er psykisk syk i tillegg, dårlig kombinasjon. 

Anonymkode: 81e6c...893

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt relevant å nevne hva du er avhengig av. 

Anonymkode: 5dc62...4a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Unngå fristelser? Kutte med miljøet som er mine eneste venner?

Ja

Anonymkode: 402c4...bea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er litt relevant å nevne hva du er avhengig av. 

Anonymkode: 5dc62...4a7

Som sagt ingen fysiske avhengigheter tror jeg. Muligens subutex men de abstinensene vil gå over innen 1-2 uker så stresser ikke med det egentlig. Hiver i meg alt jeg får tak i. I det siste har det gått mest i Mdma, amfetamin, alkohol, lsd/sopp også bytter jeg på heroin og subutex, mest subutex. Ingen nåler. Sliter med å gå en dag edru, de psykiske vanskene mine er for vonde å håndtere på egenhånd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som sagt ingen fysiske avhengigheter tror jeg. Muligens subutex men de abstinensene vil gå over innen 1-2 uker så stresser ikke med det egentlig. Hiver i meg alt jeg får tak i. I det siste har det gått mest i Mdma, amfetamin, alkohol, lsd/sopp også bytter jeg på heroin og subutex, mest subutex. Ingen nåler. Sliter med å gå en dag edru, de psykiske vanskene mine er for vonde å håndtere på egenhånd.

Ingen egen erfaring, men på grunn av opiater som subutex tror jeg du trenger av avrusning. Der vil du trappes ned og få midler for diare og kramper.

Anonymkode: d6f11...405

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ingen egen erfaring, men på grunn av opiater som subutex tror jeg du trenger av avrusning. Der vil du trappes ned og få midler for diare og kramper.

Neida, har kommet meg av det uten hjelp før. Tar lite. Det var ubehagelig men ikke noe jeg trenger medisinsk hjelp til. Det er den psykiske avhengigheten jeg stresser mest med. Er jo den som gjør at folk sprekker etter avrusning. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å bare slutte sånn helt uten videre. Rusmiljøet er alt jeg har. 

Skrevet

Fikk hjelp til det underliggende på viken seter i Bardufoss. Har ikke tatt noe på 6 år nå. 

For å ikke takle problemer med rus må du finne andre måter å takle det på. Dette kan du finne ut i terapi. 

Anonymkode: f957e...99a

Skrevet

Hei du 😀 

Har du hjelpeapparat rundt deg? Ruspoliklinikk og kontakt i kommunen?

Tenker polikliniske samtaler (inkl psykiatrisk utredning), jevnlige urinprøver og støtte fra familie (eller andre som oppriktig bryr seg om deg) er de viktigste faktorene til å begynne med. Tenker også at neste steg er arbeid noen timer/dager i uken kan motivere, det å bidra, mestre og å få egen lønn. Etterhvert kan du finne deg en hobby og få nye venner på den måten. 

Vet det er vanskelig, men ikke umulig!

Masse lykke til ❤️

Hilsen psykiatrisk sykepleier som jobber i rusfeltet.

Anonymkode: 84dd9...e55

Skrevet

Du kan få hjelp på TSB, som er rusavdelingen tilsvarende DPS. Det er samtaleterapi, kan få både alene og i gruppe. Ofte ligger det noe under rusavhengigheten som man trenger hjelp til å håndtere. Også hjelper det å ha noen å snakke med ang, russuget som kommer. 

Jeg fikk i hvert fall god hjelp på TSB. Jeg sleit med russug også etter behandlingen var over ( som varte i ett år), men det klarte jeg å takle på egenhånd. 

Anonymkode: 73438...94b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei du 😀 

Har du hjelpeapparat rundt deg? Ruspoliklinikk og kontakt i kommunen?

Tenker polikliniske samtaler (inkl psykiatrisk utredning), jevnlige urinprøver og støtte fra familie (eller andre som oppriktig bryr seg om deg) er de viktigste faktorene til å begynne med. Tenker også at neste steg er arbeid noen timer/dager i uken kan motivere, det å bidra, mestre og å få egen lønn. Etterhvert kan du finne deg en hobby og få nye venner på den måten. 

Vet det er vanskelig, men ikke umulig!

Masse lykke til ❤️

Hilsen psykiatrisk sykepleier som jobber i rusfeltet.

Tusen takk. Jeg har nettopp begynt å gå til ruspoliklinikk men føler behandleren min presser veldig på innleggelse noe jeg absolutt ikke har lyst til.. Jeg har norsktimer (tar opp fag) ukentlig så det hjelper på motivasjonen også skal jeg begynne å trene. Håper jeg kan få et nettverk via det. Har ingen venner som ikke er i rusmiljøet. 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tusen takk. Jeg har nettopp begynt å gå til ruspoliklinikk men føler behandleren min presser veldig på innleggelse noe jeg absolutt ikke har lyst til.. Jeg har norsktimer (tar opp fag) ukentlig så det hjelper på motivasjonen også skal jeg begynne å trene. Håper jeg kan få et nettverk via det. Har ingen venner som ikke er i rusmiljøet. 😕 

Så bra! Det høres ut som om du har staket ut en god kurs. 

Husk at det er VIKTIG at du møter opp på de timene du har på Ruspoliklinikken. Det er vanskelig å hjelpe noen som ikke møter....

Si klart fra til behandler at du ikke ønsker innleggelse nå, men at du heller ber om det dersom du kjenner at avrusningprosessen hjemme blir vanskelig. Lag en klar avtale på det! Videre be om psykiatrisk utredning, da et rusproblem kan være/ofte er et resultat av underliggende psykisk sykdom (og du skrev jo også at du har problemer)

Som nevnt vil jeg også anbefale regelmessige (ukentlige) urinprøver, mtp ev førerkort er det viktig å ha denne dokumentasjonen. Jeg har erfart at førerkort er en stor motivasjon hos "mine" pasienter. 

Ekte venner kommer etterhvert 😀

Igjen; MASSE LYKKE TIL!

Jeg heier på deg!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Julie Winge.

Gjest Skogsalv
Skrevet

Hei. Jeg tror du er litt utenfor A-4 boksen som person og menneske. Jeg tror du kjenner deg selv. Jeg tror du trenger å være eremitt en stund fremover ,- uten systemet og fristelsene.  Alt er larm. Derfor sliter du og sjelen finner ikke seg selv igjen I alt   For mye støy! 

Riktig? 

Du kjenner ditt inneste menneske.  Du har sikkert mange evner og ressurser som er slitne,men i dvale og på vent til kroppen og tanken igjen er i vater.  

Sov mye. Spis og ta vitaminer . Sov mer   .. Øv på å gi deg selv gode tilbakemeldinger hver dag,- hvorenn små de er. 🙂 Det er styggen på ryggen som nå er I speilet...ta ett oppgjør med han hver dag ❤  Møt han med en god tilbakemelding i speilet om dagen ! 

Du har sikkert uro og angst om natta.  Legg deg på sofaen med tv'en på lavt volum i stedet. Glem døgnklokka.  Prøv å gå tur hvertfall annenhver dag. Ikke langt.  Kun 20 minutter. Det blir bra 🌷

Du skal ikke prestere nå. Kun hvile,sove ,gå og én god feed back til deg selv i speilet hver dag. Speilet kl.13 i morgen ❤

Skrevet

Så bra du vil forandre livet 😀

Det går fint å gjøre det uten avrusning, men det er lurt å ha noen med kunnskap å prate med i prosessen. 

Det er lurt å kjenne på følelsene om hvorfor du vil ruse deg når du kjenner trangen. Hva vil bli bedre av at du gjør det? Hva vil bli værre? Kan du gjøre noe annet i stedet?

Mål, både langsiktige, og kortsiktige og gjennomførbare er lurt. Skriv ned så kan du se på det når du går lyst til å sprekke. Det er også lurt å planlegge hva du kan gjøre når du får lyst. Hvilke tider eller situasjoner trigger? Kan de unngås? Vær snill med deg selv og ta små steg ❤️

I planen du legger må du også planlegge hva du gjør hvis det blir en sprekk. Det er ikke verdt å la en dårlig dag ødelegge det du jobber for. Men det er viktig å huske når du er i situasjonen. En sprekk gjør ingenting. 

Liker du å lese? Mye bra litteratur på biblioteket om emnet. 

Anbefaler å lese litt om motivasjon, mestring og salutogenisk menneskesyn. Søk etter Antonowsky og Bandura på nett/ bibliotek. Mye smart 😀 

Det er lurt å kutte miljøet helt. Si ifra på forhånd hvis du føler behov for det. Tenk etter hva du har lyst til å utforske. Venner kan man finne overalt 🙂 liker du å gå tur? Turistforeningen har flere foreninger. Dans? Frivillig arbeid? Dyr? Lese? Det er mye kurs man kan melde seg på. Se kommunen din sin nettside. Det pleier å være info der. Eller bare søk etter hva du er/kan bli interessert i 🙂 

Dette er skikkelig spennende for deg, tenk et helt nytt liv, med alle muligheter åpne. 

Dette klarer du 😀🤩 klem ❤️

Anonymkode: 66e3e...bc0

• Liker 2
Skrevet

Du må kutte ut rusvenner. Det er j kjipt men sant. Det får ikke å henge med folk som ruser seg. Dessverre. 

Du må begynne på nytt på ett vis.

samtidig: tror det lureste er å få oppfølging med samtaler minst ukentlig 

Gjort dette selv. Men alle er ikke like. Men ingen innleggelse

Likevel: kutte ut rusvenner og ett snev av terapi er minimum. Serlig når du vet du ruser deg fordi det er for tungt å være til stede. Da trenger du nok hjelp med hvorfor du ikke kan være til stede. Eller så blir det som å kaste noen ut av rullestolen med brekte bein.

jeg lærte mye om å lese og lese og lese: om avhengighet og rus og depresjon og angst og skam. Biblioteket var min nye venn.

Så fant jeg ett par foreninger. Friluftsliv. Samla bergarter he he .

Og du… ikke gi opp. Du kommer til p gå på snørra noen ganger. Og da skal du tilgi deg selv og prøve igjen. Telle dager, telle rusfrie timer og minutter om nødvendig.  Det blir lettere når du har lært litt mer om deg selv og rus

ja og ikke møter rusfolk. Du må velge: nytt liv = din tid med de du kjenner er over. Og du har ikke lenger noe på utesteder å gjøre. 

lykke til 🌷

10 år gått her nå. Savner ingenting av det. Andre venner og ett annet liv.

Anonymkode: f82a2...512

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fikk hjelp til det underliggende på viken seter i Bardufoss. Har ikke tatt noe på 6 år nå. 

For å ikke takle problemer med rus må du finne andre måter å takle det på. Dette kan du finne ut i terapi. 

Anonymkode: f957e...99a

Dette. Det går ikke an å bli rusfri med ren viljestyrke, man er nødt til å gjøre noe med det underliggende. Det skader ikke å forsøke å gjøre det alene, men det er vanskelig uten all kunnskapen og erfaringen en behandler sitter med.

Anonymkode: b4efa...84e

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke ville klare å bli rusfri med ren viljestyrke. 

Jeg var alkoholiker i mange år, drakk 1-1.5l vodka hver dag i flere år helt til jeg kollapset og ble innlagt på sykehuset i flere uker med leversvikt. 

Ikke rørt en dråpe siden jeg slapp ut av sykehuset, for 4år siden. Aldri vært hos psykolog eller noe sånt tull. Er du vrang nok går alt.

Anonymkode: be592...197

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke ville klare å bli rusfri med ren viljestyrke. 

Jeg var alkoholiker i mange år, drakk 1-1.5l vodka hver dag i flere år helt til jeg kollapset og ble innlagt på sykehuset i flere uker med leversvikt. 

Ikke rørt en dråpe siden jeg slapp ut av sykehuset, for 4år siden. Aldri vært hos psykolog eller noe sånt tull. Er du vrang nok går alt.

Anonymkode: be592...197

Og noe sånt tull ? Det er ingen skam å søke hjelp. 

Anonymkode: f82a2...512

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er dette du må få hjelp til å håndtere. Gå til fastlegen og fortell om dette, be om henvisning til terapeut, enten innen psykiatri eller rus.

Det er kun når du får hjelp til å løse opp dette at du kan ta tak i rusproblematikken.

Skrevet

Det kan være du ikke ønsker å legges inn, men det kan også være at det er det som må til. Rusbehandling handler jo om mye mer enn avrusning. Man er ikke på avrusning i ett år. Der er man i behandling. 

Du sier selv du har prøvd allerede på egenhånd. Da er det kanskje på tide å gjøre noe annet? 

Det finnes mye rusbehandling som ikke er typisk sykehus. Fek Fossum-kollektivet. Der var jeg i ett år. Ingenting med det som minnet om sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...