Gå til innhold

Jod tilskudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom til å lese om jod og at fertile kvinner og unge jenter burde passe på å få det i seg, man får en del jod gjennom mat, spesielt melkeprodukter og hvit fisk som torsk. Jeg er allergisk mot melk så spiser ingenting av melkeprodukter, og dessverre ikke fisk så ofte som jeg burde, stoffskiftet har ofte nært nedre sjiktet men stabilisert seg. Så nå har jeg kjøpt jod på apoteket for å prøve.

Noen her som har erfaringer? 

Anonymkode: 91fc2...436

Videoannonse
Annonse
Gjest Sirisiri10
Skrevet

Jeg hadde snakket med legen om det eller tatt noen sjappe Google søk. Mener at man skal ta selene i tillegg, ellers har det liten effekt. 

Jeg kjøpte jod dråper med selene i på helsekost. 

Skrevet

Jeg skal ta jod på høydose, kjøper den reneste, dyreste jod, men er helt nødvendig da jeg har alvorlig mangel. Jeg ville ikke stappet i meg jod dersom du ikke vet at du har mangel. Du kan sikkert ta det du får i deg via multivitamin, men ikke kjør ditt eget løp. Det er ikke bra med for mye heller. 

Jod dråpene med selen er veldig ok. Og bra å få i seg noe, men igjen: ta kun dagsanbefaling inntil legen evt tester deg for mangel....

Anonymkode: 9cef9...63e

Skrevet
Sirisiri10 skrev (3 timer siden):

Jeg hadde snakket med legen om det eller tatt noen sjappe Google søk. Mener at man skal ta selene i tillegg, ellers har det liten effekt. 

Jeg kjøpte jod dråper med selene i på helsekost. 

Paranøtter (Brasil nøtter) har 20x daglig anbefalt dose selen per 100g, du trenger bare ta en eller to for å dekke dagsbehovet. 

Anonymkode: 0da09...84b

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke så mye jod i kosten hvis man ikke spiser mye hvit fisk eller drikker veldig mye melk. Jeg drikker ca 2 dl melk om dagen og spiser hvit fisk et par ganger i mnd. Jeg prøver å ta en jodtablett på 225 mcg 3 ganger i uka. 

Anonymkode: 65de2...11b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...