Gå til innhold

For mye jern

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min tok blodprøver og fikk svar av lege at Ferritin er på 498 og B12 på 876 og ta pause med tilskudd om han tar det. Han tar ikke noe tilskudd, ingenting. Spiser helt vanlig mat og skjønner ikke at han har for mye.

Hvordan få ned både jern og b12? 

Anonymkode: f8b6d...8d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han donere blod?

Anonymkode: 22f1d...e25

Skrevet

Jeg har hatt for høye verdier av B12 og da fikk jeg beskjed om å spise litt mindre kjøtt.

Anonymkode: aaf43...14e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan han donere blod?

Er det som er veien å gå for å få ned verdier? Spør fordi jeg ikke vet. Bør han kontakte med lege ig forhøre?

Skrevet

Han må utredes for hemokromatose, så høyt ferritinnivå er ikke normalt. 

Anonymkode: a1480...ba5

• Liker 1
Skrevet

For å få ned ferritinnivå så tapper man blod jevnlig på sykehus, men det vil stige opp igjen i lengden. 

han må selvfølgelig henvises til hematolog, har ikke legen hans gjort dette, med så høye novåer?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det som er veien å gå for å få ned verdier? Spør fordi jeg ikke vet. Bør han kontakte med lege ig forhøre?

Jeg har en eks som har litt for høye verdier av jern. Han ble anbefalt å donere blod jevnlig. Men ville absolutt sjekket med en hematolog. Hvis han har altfor høye verdier er det ikke sikkert de vil ta imot blodet på blodbanken heller.

Skrevet

Regner med han skal tilbake å ta ny blodprøve om noen uker? Han får snakke med legen da. 

Anonymkode: 4a59c...6d6

Skrevet

Ferritin er et akuttfaseprotein som kan stige ved betennelser og infeksjoner, har han vært syk på noen måte slik at dette kan være årsaken?

Anonymkode: eb737...1c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For å få ned ferritinnivå så tapper man blod jevnlig på sykehus, men det vil stige opp igjen i lengden. 

han må selvfølgelig henvises til hematolog, har ikke legen hans gjort dette, med så høye novåer?

Nei, legen skrev bare om han tar tilskudd så må han ta pause i 3 mnd, ikke noe mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ferritin er et akuttfaseprotein som kan stige ved betennelser og infeksjoner, har han vært syk på noen måte slik at dette kan være årsaken?

Anonymkode: eb737...1c1

Nei, ikke vært syk eller noe. 

Skrevet (endret)

Det er noen jernmutasjoner som er vanlige hos oss nordmenn (C282Y og H63D. Det er genetisk betinget. En annen mutasjon i kombinasjon med en av de vil føre til fortykning og lagring i vev. Det er det som kan være særlig skummelt

Endret av Majer
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 21.21):

Nei, legen skrev bare om han tar tilskudd så må han ta pause i 3 mnd, ikke noe mer. 

Da ville jeg forhørt meg hos en annen lege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 21.21):

Hva sa legen da samboeren din fortalte at han ikke tar tilskudd? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...