Gå til innhold

Utrolig krevende småbarn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men:

Nope. Forhandling gjør barn mer selvstendige. Les forskningen.

Anonymkode: 8b299...51c

Da har du ikke lest forskningen. Det er ulike meninger om dette, men alle er enige om at det er mange tilfeller der det ikke skal være diskusjon.

Det blir en utrolig slitsom hverdag for både voksne og barn dersom alt skal diskuteres.

Anonymkode: ac27a...80e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe å gjøre med det? Vi har tre barn. Et av barna er veldig krevende, de to andre ikke. Jeg er temmelig sikker på at det er personligheten til barnet, ikke oppdragelsen og oss. Vi er tross alt de to samme foreldrene med tre barn født innenfor noen få år.

Anonymkode: 7f80d...8f7

• Liker 1
Skrevet

Høres helt normalt ut. Men ungene har nok ikke vondt av at dere leker litt med dem heller vettu;) 

Anonymkode: a9c17...d29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har du ikke lest forskningen. Det er ulike meninger om dette, men alle er enige om at det er mange tilfeller der det ikke skal være diskusjon.

Det blir en utrolig slitsom hverdag for både voksne og barn dersom alt skal diskuteres.

Anonymkode: ac27a...80e

Nå skriver du at det skaper usikre barn etc. helt grunnlagsløst

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det noe å gjøre med det? Vi har tre barn. Et av barna er veldig krevende, de to andre ikke. Jeg er temmelig sikker på at det er personligheten til barnet, ikke oppdragelsen og oss. Vi er tross alt de to samme foreldrene med tre barn født innenfor noen få år.

Haha, hvilket nummer i rekken er det krevende barnet da?

Skrevet
Grisen85 skrev (På 12.10.2021 den 10.36):
Det er jo også ofte slik at tradisjonelle oppdragelsesstrategier ikke fungerer så godt på mange evnerike barn- de trenger en litt annen tilnærming.

Har du tips til litteratur? Eller andre tips? 

Anonymkode: ca3a1...36a

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Haha, hvilket nummer i rekken er det krevende barnet da?

2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 9.37):

Hvordan snur man om på det? Ungen er enn så lenge enebarn. VI har vært veldig "på'n" og nå tar ungen det for gitt  at han skal sjefe oss rundt omtrent. Er vanskelig å få gjort noe med ungen tilstedet fordi han forventer at det er noen der for å under holde han. Enten eldre barn i slekta eller  oss foreldre. Vi øver og øver på å sette grenser, vi passer på å ha "fyllt opp koppen" hans med oppmerksomhet og kjærlighet hele tida før vi setter grenser, men det sitter visst  ikke. HOlder på å bli spist opp og å være enormt bekymra for hva slags bortskjemt barn han skal bli.... Han er 4 år nå. Er det noen sjans for at dette kan snus eller er bare noen født helt utrolig krevende (han har vært krevende siden fødselen...)

Anonymkode: 53af9...86c

Det som er vanskelig er at nå for tiden skal alle barna ha full oppmerksomhet og lek med voksne. Husker da jeg var liten var voksne veldig «voksne», og vi barn fikk stadig beskjed om at «vi har godt av å kjede oss litt» - og det har faktisk barn, slik at de tvinges til å bruke fantasien litt :) 

Sliter forøvrig med samme som deg, for jeg ga all oppmerksomhet og energi til mine. Har en i trass som HYLER når han ikke får eplejusen som vi IKKE har i kjøleskapet 🤣 osv osv. Jeg tenker, du må stå i det. Nei er nei. Sett grenser og stå på det du sier, ikke rikk deg what so ever. Men, viktig… Anerkjenn følelsene. «Jeg forstår at du er sint men….» . Det er vanskelig. Men jeg tror både du og jeg har en viss skyld i at det er blitt sånn, mye er alderen , men mye er nok dessverre skapt av oss selv 😂

Anonymkode: 2b4e9...2fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det som er vanskelig er at nå for tiden skal alle barna ha full oppmerksomhet og lek med voksne. Husker da jeg var liten var voksne veldig «voksne», og vi barn fikk stadig beskjed om at «vi har godt av å kjede oss litt» - og det har faktisk barn, slik at de tvinges til å bruke fantasien litt :) 

Sliter forøvrig med samme som deg, for jeg ga all oppmerksomhet og energi til mine. Har en i trass som HYLER når han ikke får eplejusen som vi IKKE har i kjøleskapet 🤣 osv osv. Jeg tenker, du må stå i det. Nei er nei. Sett grenser og stå på det du sier, ikke rikk deg what so ever. Men, viktig… Anerkjenn følelsene. «Jeg forstår at du er sint men….» . Det er vanskelig. Men jeg tror både du og jeg har en viss skyld i at det er blitt sånn, mye er alderen , men mye er nok dessverre skapt av oss selv 😂

Man må jo ikke si at man forstår at et barn blir sint på grunn av en eplejuice! For det er jo helt uforståelig! 

Jeg SER at du blir sint er mye mer rimelig, enkelt å anerkjenne, men barnet MÅ veiledes ut av følelsen om det skal ha noe nytte. Ellers oppdrar du bare en som tror at hele verden skjønner man blir sint når eplejuicen er tom.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man må jo ikke si at man forstår at et barn blir sint på grunn av en eplejuice! For det er jo helt uforståelig! 

Jeg SER at du blir sint er mye mer rimelig, enkelt å anerkjenne, men barnet MÅ veiledes ut av følelsen om det skal ha noe nytte. Ellers oppdrar du bare en som tror at hele verden skjønner man blir sint når eplejuicen er tom.

Skjønner du ikke at små ting som eplejus kan få verden til å rase sammen for en 3åring? Etter en lang og slitsom dag på jobb, så ønsker jeg også noe digg. Er jeg ekstra sliten og tingen ikke finnes i hus, kjenner jeg også på mengder av følelser om jeg er urasjonell. 3åringen var sliten etter en lang dag, 3åringen er ikke helt der at han klarer å regulere følelsene alltid. «Jeg forstår at du er lei deg fordi det ikke er noe eplejus…» er riktig her, og selvsagt prøve å veilede han til ro. I mitt tilfelle fortsatte dette raseriet i en god halvtime, og der vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre, annet enn å vente til barnet er klar for å prate. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...