Gå til innhold

Hvordan overvinne treningssenterangst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en voksen kvinne med «treningssenterangst». Jeg ønsker å komme i gang, og har fått en PT til å lage et fint opplegg til meg. Likevel er dørstokkmila for lang til at jeg kommer meg på trening.

Av tingene jeg er redd for så handler det mye om frykten for å bli sett og vurdert av andre. Jeg er redd for å bli gjenkjent av folk jeg vet om, eller oppsøkt av innpåslitne menn. Jeg er redd for å se dum ut. Jeg føler meg ekstremt dum og «utsatt» på treningssenter. 

Min verste frykt er at noen - hvem som helst - av de jeg gikk på skole med som barn skal være på treningssenteret. Barneskolen var ekstremt traumatiserende for meg, og jeg er redd for de jeg gikk med og deres kritiske, hånlige blikk selv i voksen alder. Å bli sett i en sårbar situasjon av hvem som helst av disse klarer jeg bare ikke. Det å ikke vite om noen er der og ser selv om jeg ikke ser dem er også veldig skummel. Jeg regner ikke med at folk som ikke har opplevd dette selv vil forstå.

Min nest verste frykt er at innpåslitne menn skal ta kontakt med meg og prøve å snakke med meg. Dette har skjedd på treningssenter før. Da blir jeg så «var» på om den personen er der eller ser på meg at jeg aldri får til å konsentrere meg om treningen på det senteret igjen, fordi jeg alltid er i «alert»-mode. 

Er generelt veldig «var» når jeg er på treningssenter, både på hvordan jeg ser ut når jeg tar øvelsene og hvem som er der, og det gjør at jeg ikke får konsentrere meg om det jeg skal gjøre. Det blir for mentalt slitsomt.

Er det noen som har noen gode tips?

Anonymkode: a12db...39b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å tro at verden sirkulerer rundt deg. Du er faktisk ikke så unik at alle ser på deg hvor enn du velger å bevege deg. Kom deg ut av ditt eget hodet, og ikke sett sånne tullete begrensninger på noe som er bra for deg.

Sånn. Det er mitt litt brutale tips. Men seriøst, sånne "jeg er redd for å trene fordi jeg er redd for hva folk syns om meg" er det mest idiotiske jeg hører. Ingen bryr seg! 

Anonymkode: 1895d...867

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Slutt å tro at verden sirkulerer rundt deg. Du er faktisk ikke så unik at alle ser på deg hvor enn du velger å bevege deg. Kom deg ut av ditt eget hodet, og ikke sett sånne tullete begrensninger på noe som er bra for deg.

Sånn. Det er mitt litt brutale tips. Men seriøst, sånne "jeg er redd for å trene fordi jeg er redd for hva folk syns om meg" er det mest idiotiske jeg hører. Ingen bryr seg! 

Anonymkode: 1895d...867

Enig! Jeg har også sosial angst og kan være som TS når det kommer til folk som ser på meg, eller tanken om at de kanskje gjør det.

Men tenker man litt rasjonelt så blåser jo folk i meg, bortsett fra 0,5-2 sekunder hvor de ser på meg (og forhåpentligvis beundrer meg litt haha). Hvor mye tid bruker jeg på å tenke på en tilfeldig person på treningssenteret eller andre steder liksom, ikke mye!

Anonymkode: fa945...774

• Liker 1
Skrevet

Fikset det med å kjøpe åtte PT-timer, . Trente en dag med PT, og så fikk jeg «hjemmelekse» om å trene to dager alene samme uke. Var flauere å ikke gjøre «leksen» min enn å møte opp på senteret og trene alene. Gjorde dette i åtte uker, og nå tørr jeg dra alene.

Anonymkode: b15fe...a56

• Liker 2
Skrevet

Har du noen du kan dra sammen med? Det høres ut som du har noen traumer, kanskje lurt å snakke med en psykolog?

Anonymkode: 15c1d...d26

Skrevet

Tror ikke det er angsten for treningssenter du må jobbe med. Men hodet ditt. Jeg tror nok du legger for mye i andres tanker og meninger som mest sannsynligvis ikke eksisterer. De fleste har nok med seg selv egentlig. 

Så du må dra på treningssenter for din egen del. Gruppetrening er egelig ok, og der kan du stelle deg bakerst. Men tror du må øve opp å ikke bry deg om hva andre mener. Alle som går på treningssenter er der av samme årsak, å bli bedre form. Noen er nye og andre har vært der en stund. Så kanskje en tanke om at mange av de som er gitte, også engang var utrente. 

Du må ikke snakke med de du ikke vil snakke med. Si hei med et smil, og gå videre. Hvis noen reagerer på deg, så er det oftest at du ikke oppfattes positiv. Skjelden iht hvordan du ser ut osv. Men kan være god øvelse det også å bare lære seg å si hei med et smil. 

Anonymkode: 7d656...d28

• Liker 1
Skrevet

Må du trene på treningssenter? Kanskje det ikke er noe for deg?

Anonymkode: 61553...9eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikset det med å kjøpe åtte PT-timer, . Trente en dag med PT, og så fikk jeg «hjemmelekse» om å trene to dager alene samme uke. Var flauere å ikke gjøre «leksen» min enn å møte opp på senteret og trene alene. Gjorde dette i åtte uker, og nå tørr jeg dra alene.

Anonymkode: b15fe...a56

Så bra!😀

• Liker 1
Skrevet

Du må lese: https://bokelskere.no/bok/det-er-ikke-mer-synd-paa-deg-enn-andre-en-bok-om-ansvar-og-frigjoering/495330/

En ting som beskrives her er jo fin:

"Hvor viktig skal det være for meg hva andre tenker og mener om meg? . Saken er jo nesten alltid at folk faktisk ikke er så opptatt av meg eller deg. De er opptatt av seg selv og hva vi tenker om dem"

Anonymkode: e35bb...1f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...