Gå til innhold

Grunner for at du har dumpet venner/venninner

Anbefalte innlegg

Gjest På druen
Skrevet

Vi har vel alle sett oss nødt til å dumpe noen såkalte venner/venninner. "Venner/venninner" jeg har brutt kontakt med har: Gitt faen i om en i gjengen dør, så lenge de fortsatt har noen de kan drikke med. Forventet at jeg er tilgjengelig når det passer dem, men er selv utilgjengelige når jeg tar kontakt. Forventet tilgivelse for noe utilgivelig. Folk som er narsissister og avhengig av drama. 

Hva er dine grunner for å ha dumpet venner/venninner? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumper ikke venner direkte, men vi glir heller fra hverandre. Feks folk flytter til andre byer, eller jeg flytter. Pga avstand treffes man kanskje ikke noe mer, eller så sjeldent at vennskapet blir mer som et bekjentskap. Eller så blir det venner man feks kun har i hjembyen, som man prøver å hilse på når man er der, ellers er kontakten er sporadisk. Jeg er nok av sånne vennskap i hjembyen min, og jeg har venner her jeg bor nå. 

En annen grunn til at vennskap har glidd ut for min del er at man har fått veldig ulike interesser etterhvert.  Enn vokser fra hverandre på en måte. 

Ellers har jeg droppet et par venner opp gjennom årene fordi de var så negative. Alt dreide seg om dem og deres syn på hvor elendig livet var. De dro begge to energien ut av meg, og det orket jeg ikke.

• Liker 8
Gjest På druen
Skrevet
tussi84 skrev (2 minutter siden):

Dumper ikke venner direkte, men vi glir heller fra hverandre. Feks folk flytter til andre byer, eller jeg flytter. Pga avstand treffes man kanskje ikke noe mer, eller så sjeldent at vennskapet blir mer som et bekjentskap. Eller så blir det venner man feks kun har i hjembyen, som man prøver å hilse på når man er der, ellers er kontakten er sporadisk. Jeg er nok av sånne vennskap i hjembyen min, og jeg har venner her jeg bor nå. 

En annen grunn til at vennskap har glidd ut for min del er at man har fått veldig ulike interesser etterhvert.  Enn vokser fra hverandre på en måte. 

Ellers har jeg droppet et par venner opp gjennom årene fordi de var så negative. Alt dreide seg om dem og deres syn på hvor elendig livet var. De dro begge to energien ut av meg, og det orket jeg ikke.

Ja det er slitsomt når noen sliter deg ut med sitt slit, og drar energien ut av deg. De bruker deg rett og slett, fordi de ikke gidder å bruke penger på psykolog. 

Skrevet
På druen skrev (1 minutt siden):

Ja det er slitsomt når noen sliter deg ut med sitt slit, og drar energien ut av deg. De bruker deg rett og slett, fordi de ikke gidder å bruke penger på psykolog. 

Ja dette. Jeg har ikke noe i mot at folk prater om problemer, og ikke er like positive hele tiden, for livet går jo opp og ned for alle, men om det kun blir negativt snakk over en lang periode, så blir folk rundt dem slitne.

Jeg kan være din venn, og støtte deg, men noe mer kan jeg ikke gjøre. 

• Liker 1
Gjest På druen
Skrevet
tussi84 skrev (Akkurat nå):

Ja dette. Jeg har ikke noe i mot at folk prater om problemer, og ikke er like positive hele tiden, for livet går jo opp og ned for alle, men om det kun blir negativt snakk over en lang periode, så blir folk rundt dem slitne.

Jeg kan være din venn, og støtte deg, men noe mer kan jeg ikke gjøre. 

Man skjønner ganske fort hvem som bruker deg. Når de ringer hele tiden for å klage over livet sitt og sjelden spør hvordan du har det. Og hvis de for en gangs skyld spør og du svarer, så merker man fort om de ikke hører etter. 

Skrevet

Dumpa en del kompiser (venner i typ 10+ år) som plutselig prøvde å ligge med meg. Neitakk. 

Anonymkode: a0ba6...87d

• Liker 2
Skrevet

Aldri dumpet, men vokst fra hverandre. 

Min eks venninne så det vel på som dumping siden jeg la all skyld over meg fordi jeg ikke ønsket å kritisere henne. 

Fikk en krass melding tilbake. For all del verdens beste. Men hennes syn på livet, at hun ikke kunne sette grenser for seg selv  og at alle turer eller sammenkomster endte med drama fordi hun blei for full eller ikke fikk oppmerksomhet 🙄

Blei lei til slutt.

Anonymkode: 2b0b9...14e

• Liker 2
Skrevet

Dumpet et par som ikke "tålte" at jeg ikke var "ferdig med" voldtekten jeg hadde opplevd, ett år etter det skjedde. De syns jeg burde vært langt på vei mot ekteskap og alt det der allerede. Null forståelse.

Dumpet ei som suger energien ut av meg. Snakker kun om seg og sitt og sier de samme tingene flere ganger i samme samtale.

Dumpet ei som gang på gang bestilte billetter hit og dit, booket en hytte, hotell, osv og sendte så en mld og skrev "jeg har bestilt billetter til oss på xxxxx-konsert. Koster 500 kr, er på konserthuset (feks) kl 20 da og da....dette blir gøy. bare vipps meg!" Hun tok det for gitt at jeg alltid ville være med og "glemte" å spørre om jeg hadde en egen mening. Det gadd jeg ikke mer. 

Dumpet ei som er altfor positiv. Gift og sier hun aldri har kranglet med mannen gjennom tjue år, alt er perfekt, har alt på stell, perfekt jobb, mye penger, perfekte barn osv. Slike nytter det ikke snakke med når man selv har det vanskelig. Alt blir overfladisk og "stakkars deg", lite dybde. 

Noen ganger er det viktig å rydde litt opp i vennegjengen. Ikke alle bør få lov til å være vennen din. 

Anonymkode: f3040...fc5

• Liker 9
Skrevet

Jeg har dumpet noen fordi de rett og slett tok altfor mye energi fra meg uten å gi noe tilbake. Å være hobbypsykolog til noen ser jeg på som en tillitserklæring for at noen stoler på meg og at jeg kommer med gode råd. Men med noen av de venninne burde jeg tatt betalt. De brukte meg, jeg droppet de. 

Ellers har jeg sklidd fra mange, ofte hvis noen får barn (jeg har ikke barn), men det dukker også opp nye fine vennskap. 

Anonymkode: 44ea6...a9d

• Liker 4
Skrevet

Jeg "dumper" venner når tilliten er brutt. Klarer jeg ikke stole på noen, klarer jeg ikke å være venn med de.

Anonymkode: d68ff...b67

• Liker 13
Skrevet

Når noen maser gjennom hele døgnet. Vil dele hver lille tanke med meg; snu hver sten sammen. Og prate prate prate.

Du sovner til mld og du våkner til mld.

Og hver ting ved deg selv brukes for igjen å kommunisere. Har prøvd skilsmisse, neste blir venneterapi🙈

Anonymkode: c9f5c...fe3

• Liker 2
Skrevet

Da kompisen gjennom flere år ba om å få låne harddisken min en helg. Så han kunne gå gjennom alle bildene og slette de av ham fra fester o.l som den nye kjæresten ikke ville like. Da fikk jeg en følelse av hva som kom til å skje. 

Etter det ble han mer og mer lik henne og droppet flere av tingene som gjorde ham til ham. Feks fra å dra ut å spise på en fast restaurant for å feire diverse anledninger, kunne han kun dra på vegetar - steder. Fra å dra på bilmesse, syntes han biler var Harry. Fra å dra på hyttetur med kompisgjengen, ville han heller sove på hotell i nærheten i tilfelle det dukket opp jenter på hytta før vi dro ut. Og masse masse mer. 

Han ble så forandret at vi ikke hadde noe felles lenger. Gled nok fra hverandre, men flere av oss sluttet å invitere han siden han alltid hadde innsigelser. 

Han bor med samme dama fortsatt og er velkommen tilbake om han ønsker å være en del av gjengen igjen. 

Anonymkode: 12743...005

• Liker 5
Skrevet

Dropper venner som dolker meg i ryggen for å prøve å gjøre seg mer populær. Som regel kommer de krypende tilbake, når det ikke gikk som de tenkte. Men da møter de låst dør. Trenger ikke sånne. Ellers har jeg lett for å bli dumpet selv, etter å ha vært til stede for folk over lang tid i vanskelig periode. Når det går bra med dem, så dumper de meg. Mulig jeg minner dem om vanskelige tider. Vet forøvrig ikke helt hvordan jeg skal unngå å havne i slike situasjoner, da jeg virker som en magnet på folk som har det kjipt. Greit nok det at de ikke bil ha kontakt lengre. Men de trenger ikke å takke for hjelpen med å være stygg heller. 

Har en barndonsveninde som har slitt mye de siste 8 årene pga en hendelse. Og hun har vært veldig ustabil. Hun er en fantastisk person ellers. Men hun prøver å gå videre. Så istedenfor å du hun vil ha litt pause eller avstand, så fikk jeg en skyllebøtte for ting som ikke er sant. Og har ikke snakket med meg siden. Bare noen mnd før, takket hun meg for at jeg har vært der hele tiden. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre når gode venner sliter. Da jeg føler det blir begynnelsen på slutten for vennskapet. Og har ikke lyst til å være noen søppelbøtte

Dropper også venner som ikke respekterer mine grenser og som klikker når du setter dem. Feks iht å si ifra når ting passer eller ikke. Hadde ei som ringte kl 07 på lør og søn. Jeg sa klart ifra at jeg trengte å sove ut litt på helg, så hun kunne ringe etter kl 11. Men hun fortsatte. Så pga mangel på søvn og jævlig sliten klikka jeg på hu kl 07 en lørdags morgen og ba henne dra en viss plass om hun ikke kunne holde seg til kl 11. Siste kommentaren hennes var at hun ville begynne dagen tidlig og da måtte hun vite hva vi skulle den dagen 

Anonymkode: 2ae4b...aa2

• Liker 3
Skrevet

Kuttet ut en venninne etter at hun dro fra bryllupet mitt kl 23.00 for å møte en fyr. (Han hun hadde fått nei til å ta med i bryllupet da hun bl.a spurte ikke mange ukene før. Jeg har ikke møtt han en gang, og mest sannsynlig blir det ikke seriøst med denne fyren denne gangen heller. Hun har gjort flere dårlige valg som venn tidligere, men dette var dråpen. 

Anonymkode: 615c4...439

• Liker 1
Skrevet

Jeg har måttet dumpe noen venninner, har vært i flere vennskap hvor jeg har gitt mye mer enn hva jeg har fått tilbake og det tok alt for mye av både selvtillit og energi. Vært litt nikkedukke opp igjennom dessverre, men tok grep etterhvert. Slitsomt å være den som alltid tar kontakt og være den som alltid lytter og gir råd, men aldri blir spurt om noe tilbake. Veldig ensidig og det handlet bare om disse personene, jeg ble som en mor for disse. Relasjonene har alltid endt i krangel når jeg har prøvd å formidle saken, og de har prøvd å snudd det over til å være min feil - de har aldri gjort noe galt så klart. Manipulajon, rett og slett - ikke sunt. Angrer ikke på valgene mine.

Anonymkode: 77025...27f

• Liker 4
Gjest padawan
Skrevet (endret)

Hadde en kompis som var en fin fyr når man hadde han på tomannshånd men ble en drittsekk når man var i en gruppe med han. Hvis noen fortalte noe var det kort vei til at han avbrøt og kom med noen kommentarer for å sette seg selv i fokus. 

Han fortalte også ting videre som jeg fortalte i konfidensialitet til den jeg hadde snakket om.

Endret av padawan
Skrevet

Falskhet og tillitsbrudd.

Om jeg fortalte noe i fortrolighet til ei bestevenninne så kunne hun gå og si det til helt random bekjente. Samme venninne lå også med en opptatt dude vel vitende om at han hadde dame. Klikket selvsagt når hun opplevde det samme selv. Mye baksnakking av andre, så når hun traff disse personene så lekte hun bestevenn med de :kvalm: 

Sånne folk altså

Anonymkode: 8e728...677

• Liker 2
Skrevet

Dumpe eller bryte med for meg er en dialog på en måte der man informerer om at man går videre uten dem, og form jeg er det helt uaktuelt med venner eller bekjente, da bare fases det bort av seg selv.. 

Anonymkode: 8c183...dc0

Skrevet

En i venninnegjengen som er fryktelig hårsår og overfølsom, og som forventer å bli håndtert med silkehansker og at alle skal justere seg etter henne. Samtidig er hun overhodet ikke vàr på andre sine følelser og behov. Jeg orker bare ikke sånne.

Anonymkode: cf9c8...08c

• Liker 1
Skrevet

De gangene jeg har dumpet venner har det vært fordi jeg ikke har strukket til.

Vennene har hatt forventninger til meg som jeg ikke har klart å oppfylle,  og da har jeg heller trukket meg tilbake fremfor å slite med dårlig samvittighet for at jeg er en dårlig venn. 

Anonymkode: 67c7a...b60

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...