Gjest SnooHamsters3080 Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg kjenner at depresjonen tar helt overhånd over livet mitt. Går på antidepressiva, men merker at det har lite effekt nå. Kommer meg så vidt opp av senga og leiligheten min har blitt en hule. Jeg orker ikke vaske klær, bytte på sengen, ta oppvasken. Går rundt i min egen dritt og gir egentlig litt faen. I dag pusset jeg tennene for første gang på 4 dager. Bryr meg ikke om å spise. Hva kan jeg gjøre her og nå for å få litt tak på det?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Har du noen å snakke med? Psykolog? Lege? Anonymkode: a1388...838 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Åpne vinduer og luft ut skikkelig. Ta en plastpose og putt søppel i den. Det er nok. Da har du fått frisk luft og fått unna det som kan bli helsefarlig. Klarer du mer? Puss tennene og drikk vann. Det gir en frisk følelse i munnen og setter systemet i sving. Klarer du mer? Lag deg litt mat. Trenger ikke være stort, et eple, en skive brød, to skiver ost. Næring er en fin ting. Klarer du mer? Ta en dusj og skift klær. Det gjør underverker for meg, i hvert fall. Og ja, jeg har vært dypt deprimert selv, og vet litt om hvordan det er. Små steg er viktig, og det du gjør skal være bra for deg. Lykke til! Anonymkode: 72eaa...005 6
Gjest SnooHamsters3080 Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du noen å snakke med? Psykolog? Lege? Anonymkode: a1388...838 Ja, begge deler, men tar fler uker å få time hos noen av de..
Gjest SnooHamsters3080 Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åpne vinduer og luft ut skikkelig. Ta en plastpose og putt søppel i den. Det er nok. Da har du fått frisk luft og fått unna det som kan bli helsefarlig. Klarer du mer? Puss tennene og drikk vann. Det gir en frisk følelse i munnen og setter systemet i sving. Klarer du mer? Lag deg litt mat. Trenger ikke være stort, et eple, en skive brød, to skiver ost. Næring er en fin ting. Klarer du mer? Ta en dusj og skift klær. Det gjør underverker for meg, i hvert fall. Og ja, jeg har vært dypt deprimert selv, og vet litt om hvordan det er. Små steg er viktig, og det du gjør skal være bra for deg. Lykke til! Anonymkode: 72eaa...005 Tusen takk! Dette er jo egentlig ting man vet selv, men det å faktisk gjøre det føles så overveldende. Men å åpne vinduet skal jeg nå alltid klare, også får jeg bare presse meg selv
Lava Anne Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Du kan starte med å likevel gjøre det du ikke bryr deg om å gjøre. Med mindre du er motorisk retardert, er det faktisk alltid i det minste litt hjelp i å ikke bli helt sugg. Ikke regn med at medisiner kommer til å fikse alt. Du blir tolerant overfor dem, må kanskje av, på igjen, på de samme eller på noen nye. Og søk hjelp, terapi. Medisiner er en quick "fix" - dessuten ønsker jo ikke folk flest gå på dem resten av livet. Man får jo hemoroider, sover hele dagen av dem, gnisser tenner i søvne så du må begynne med gom, svetter om natta og what not! Alltid en eller annen ræv bivirkning. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 SnooHamsters3080 skrev (Akkurat nå): Ja, begge deler, men tar fler uker å få time hos noen av de.. Ring mental helse sin telefon. Åpent 24 timer i døgnet. ❤️Tlf 116 123 Anonymkode: d476b...eaf
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Kjenner meg igjen i dette fra da jeg var deprimert. Gikk dager mellom hver gang jeg pusset tenner og uker mellom hver gang jeg vasket meg. Isolerte meg og stengte ute alle (de få) jeg hadde i livet mitt fordi jeg ikke så noe vits i noen ting. Anonymkode: 7fc4d...ce9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Det hjelper å ha det ryddig rundt deg og at du føler deg litt velstelt. Begynn med det som er enklest og vises fortest. Ta deg en dusj og vask håret. Lag deg litt mat som gir deg energi. Rydd huset. Ta det etappevis og hvil litt inni mellom. Kom deg ut en tur og få luft og dagslys. Dette klarer du! Jeg skal tenke på deg! ❤️😊👍 Anonymkode: fd223...322 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 Vet du hva, det holder med å starte å gjøre én ting per dag. Klarer du den ene tingen er det lov å være fornøyd og etter hvert så utvikler det seg til å bli flere ting. Ikke start for høyt, men finn mestring i dagens lille gjennomførelse ❤️ Den ene tingen kan være klesvask, gåtur, kafé med en venn, tannpuss o.l. Det er opp til deg, og så bare varierer du litt fra dag til dag. Anonymkode: 0e6bc...4ab
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 14 minutter siden, SnooHamsters3080 said: Ja, begge deler, men tar fler uker å få time hos noen av de.. Hvis du ringer og beskriver hvordan du har det så tror jeg ikke legen vil la deg vente i flere uker. Sånn er det med alle sykdommer vi får behandling for, at hvis medisinene slutter å virke eller vi blir verre så må vi ta kontakt og fortelle det. Ikke legg noe i mellom, vær helt ærlig om hvor ille det er. Si at du har sluttet å spise og ikke greier personlig hygiene osv. Anonymkode: 95a18...6b5
Gjest Margo Skrevet 11. oktober 2021 #12 Skrevet 11. oktober 2021 Depresjon er et helvete! Bokstavelig talt et levende helvete. Ingen er større krigere enn et menneske som går gjennom eller har gått gjennom en depresjon. Og ingen har forutsetning til å kunne forstå hvilket helvete det er å gjennomgå en depresjon - før de har gjennomgått det selv. Det føles ganske banalt når menneskene rundt oss ber oss om å gå en tur, eller teste ut mindfullness..når man står midt i et helvete. Det føles ganske banalt at menneskene rundt tror at man er i stand til å putte på seg klær, og motivere seg for tur - eller klare å ta inn over seg øvelsene som kreves for å gjennomføre feks mindfullness - når man ikke engang har krefter til å pusse tennene eller stå opp av senga. Javisst hjelper det med tur og fysisk aktivitet - men man trenger hjelp til å komme der hvor man faktisk er i stand til å ta på seg de jævla klærne og få beina til å bære seg. Jeg syns Jim Carey har en bra forklaring: https://vm.tiktok.com/ZM88FBnFn/ Og så syns jeg at du skal ta kontakt med legevakten, om det er slik at du ikke får time før om noen uker hos fastlege/psykolog. Hvor lenge siden er det du startet med antidepressiva? Har du folk rundt deg?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 Lava Anne skrev (1 time siden): Du kan starte med å likevel gjøre det du ikke bryr deg om å gjøre. Med mindre du er motorisk retardert, er det faktisk alltid i det minste litt hjelp i å ikke bli helt sugg. Ikke regn med at medisiner kommer til å fikse alt. Du blir tolerant overfor dem, må kanskje av, på igjen, på de samme eller på noen nye. Og søk hjelp, terapi. Medisiner er en quick "fix" - dessuten ønsker jo ikke folk flest gå på dem resten av livet. Man får jo hemoroider, sover hele dagen av dem, gnisser tenner i søvne så du må begynne med gom, svetter om natta og what not! Alltid en eller annen ræv bivirkning. Det er absolutt ikke sant i alle tilfeller. For noen er medisiner det som er nyttig og samtaleterapi feks har ingen effekt. Anonymkode: eaa1d...20b 1
Gjest SnooHamsters3080 Skrevet 11. oktober 2021 #14 Skrevet 11. oktober 2021 Tusen takk for så mye positive tilbakemeldinger. Tok meg faktisk en dusj istad, var deilig. Får vente litt med rydding, men litt fremskritt er fortsatt fremskritt!
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #15 Skrevet 11. oktober 2021 Føler meg deg. Sitter midt oppi det selv nå, og det er beintøft😔 Ta en ting av gangen er mitt tips. Litt og litt når du klarer. Jeg har motsatt problem, jeg holder på å vaske meg ihjel, alt føles skittent😔 Og jeg klarer ikke stoppe😳 Anonymkode: 5d1d0...e04
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 SnooHamsters3080 skrev (4 timer siden): Ja, begge deler, men tar fler uker å få time hos noen av de.. Ring å høre om kommunen har time hos psyk sykepleier Anonymkode: 5bfb0...500
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 SnooHamsters3080 skrev (37 minutter siden): Tusen takk for så mye positive tilbakemeldinger. Tok meg faktisk en dusj istad, var deilig. Får vente litt med rydding, men litt fremskritt er fortsatt fremskritt! Å, nå ble jeg glad! Så fint å høre! I morgen klarer du kanskje litt til! ❤️👍😊 Anonymkode: fd223...322
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #18 Skrevet 11. oktober 2021 Denne tråden er det beste ved internett❤️ Ble rørt av å lese hvor fine folk kan være med hverandre. Det er håp. Anonymkode: 34d5a...923 1
Lava Anne Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er absolutt ikke sant i alle tilfeller. For noen er medisiner det som er nyttig og samtaleterapi feks har ingen effekt. Anonymkode: eaa1d...20b Statistisk sett har medisiner alene lite effekt. Nesten ingenting er sant i alle tilfeller. Jeg kunne ha skrevet ofte, men glemte det.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #20 Skrevet 11. oktober 2021 Lava Anne skrev (54 minutter siden): Statistisk sett har medisiner alene lite effekt. Nesten ingenting er sant i alle tilfeller. Jeg kunne ha skrevet ofte, men glemte det. Det kommer jo an på årsaken, men når den utelukkende er kjemisk ubalanse er oftest medisiner det som fungerer aller best og samtaleterapi ol. har liten nytte. Anonymkode: eaa1d...20b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå