Gå til innhold

IBS - hva må dere unngå?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke matvarer må dere som har ibs unngå? Hvilke plager har dere? Når oppstår symptomene hos dere? 

Anonymkode: 18af1...5d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har et barn med ulcerøs kolitt. Jeg unngår det samme som barnet, slik at alt av mat i huset også mat barnet kan spise. Vi unngår tilsetningsstoffene E-407, E-433, E-466 og E-471. Spiser for det meste mat laget fra bunnen.

Da barnet ble plutselig dårlig, var det meget hyppig dogåing. Det var slim og blod som malte doen. Det såg ut som krigssti!

Var heldig og fikk diagnose tidlig, og startet på medisiner. Betennelsen gikk noe ned med medisiner, men da vi kutta ut disse tilsetningsstoffene har det gått raskt til det bedre. Har vært i remisjon i over 6 mnd nå. Stress reagerer også barnet på.

Mat som inneholder disse stoffene er blant annet mesteparten av is (inkludert milkshake), ferdiglagd mat, brødprodukter, posteier, melkeprodukter med tilsatt smak, iskaffer osv osv

https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var

https://bramat.no/kosthold/3325-dette-bor-du-vite-om-karragenan

Anonymkode: c7338...744

Skrevet

Løk og hvitløk.  Jeg blir svært oppblåst med sterke smerter, noen ganger kvalme. Det har kommet til punktet hvor vi ikke kan skjære opp løk på samme skjærebrett, eller bruke samme kniv. Fordi mannen elsker løk må den bli skjært opp sist. 

Har laktoseintoleranse, så kumelk unngår vi uansett. Kaffe er en big no no. 

Skrevet

Det varierer. På det mest akutte når jeg fikk diagnosen endte jeg med å spise lav fodmap i noen år. Prøvde å gjenintrodusere, funka ikke.

Nå er det kun gluten jeg unngår, og laktose iblant. Kan ta laktrase for det. 

For meg kommer det an på helse ellers og stressnivå rett og slett.

Anonymkode: 817d4...bda

Skrevet

Løk, laktose, tungfordøylig fiber og generelt tungfordøylig mat og minst mulig fiber. I verre perioder holder jeg meg til måltidserstattere, yoghurt (skyr, gresk yoghurt, Biola, cottage cheese), proteinpudding, proteinshake, trygge supper, babygrøt/ velling.

ellers riskaker med pålegg, havremelsgrøt, egg og prøver meg litt frem for å håpe jeg er heldig i bedre perioder, men da lav fodmap. 

Anonymkode: 4d12c...b8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det varierer. På det mest akutte når jeg fikk diagnosen endte jeg med å spise lav fodmap i noen år. Prøvde å gjenintrodusere, funka ikke.

Nå er det kun gluten jeg unngår, og laktose iblant. Kan ta laktrase for det. 

For meg kommer det an på helse ellers og stressnivå rett og slett.

Du merker sammenheng mellom stress og hva du tåler å spise? Kan du spise matvarer i gode perioder du ellers ikke tåler? Hvilke symptomer har du?

Skrevet

Jeg har hatt diagnosen IBS i nå 15 år, og må si at jeg ikke alltid blir like klok på den magen min. Skal sies at jeg har cøliaki også, så noen ganger kan det være vanskelig å vite om jeg har fått i meg et nanopartikkel med gluten eller om det er noe annet. Generelt sett opplever jeg at jeg har en slags dagsdose med fiber jeg kan spise, så jeg bør for eksempel ikke spise havregrøt til frokost og så mange grønnsaker til middagen, for da blir det for mye fiber tilsammen og da blir jeg løs i magen. Jeg tåler ikke brokkoli så veldig godt, og tåler absolutt ikke bønner og linser og kikerter.

Anonymkode: 5f4da...41a

• Liker 2
Skrevet

Alt av løk (det grønne på vårløk går «greit», men det fises), laktose, en del lett-produkter spesielt saft uten sukker, godteri er ikke bra for meg. 

Reagerer på såååå mye, og noen ganger tåler jeg det… 

Anonymkode: 2a033...adf

Skrevet

Løk er verstingen. Det er smertefull diaré med 100% sikkerhet.

Anonymkode: 9e82d...71d

Skrevet

For mye fiber generelt er krise for meg. Rosenkål og kål. 

Reagerer veldig positivt på surnede melkeproduktor generelt. 

Anonymkode: 02541...7a0

Skrevet

Jeg har IBS, eggeallergi, laktoseintoleranse og glutenintoleranse, så det blir mange ting jeg ikke kan spise. Får jeg i meg noe jeg ikke tåler merkes det først og fremst i fordøyelsessystemet med smerter, kvalme, brekninger, oppblåsthet, diaré.

Det kan variere hvor raskt jeg kjenner symptomene, alt etter allmenntilstand og hva jeg ellers har spist/drukket.

Anonymkode: ec3e3...c78

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For mye fiber generelt er krise for meg. Rosenkål og kål. 

Reagerer veldig positivt på surnede melkeproduktor generelt. 

Anonymkode: 02541...7a0

Samme her! Syrnet melkeprodukter virker som det beste for meg. Og dessverre tåler magen dårlig fiber, dumt da jeg Eksker rosenkål, erter, kokte gulrøtter, havregryn, kikerter og det er jo så mye det er løk i. 

Er igrunn begrenset hva jeg kan spise, men det er absolutt verd det!! Så det får bare være. 

Anonymkode: 4d12c...b8d

Skrevet

Spiser kun lav fodmap. Gjort det i fire måneder men ikke blitt stabil nok til å reintrodusere på en god måte. 

Stress er min største trigger. Går nå med konstante magesmerter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du merker sammenheng mellom stress og hva du tåler å spise? Kan du spise matvarer i gode perioder du ellers ikke tåler? Hvilke symptomer har du?

Stress er en veldig vanlig trigger og faktor ja.

Når jeg fikk IBS var jeg i et forhold som ikke var bra. Jeg var sengeliggende på det verste og kunne ikke handle mat selv. Litt etter litt over flere år ble magen mer stabil og jeg kunne gjenintrodusere matvarer.

I dag merker jeg det mest når resten av kroppen ikke har det bra. I forhold til andre helseproblemer jeg har er IBS'en så lite plagsom at jeg nesten ikke merker det. Den gikk fra å være mitt eneste problem til å være mitt minste, kan jeg si. Mye fordi symptomene er mildere nå, men også fordi jeg har mer alvorlige diagnoser nå. Jeg sier ikke at ibs er uproblematisk, for jeg vet hvor ille det kan være, men for meg ble det bedre og andre ting mye verre. Håper det gir mening :) i gode perioder spiser jeg gluten, i dårlige ikke for eksempel.

Anbefaler å fjerne alt du kan av stress i livet, og spise så rent du kan i starten. Lav fodmap hjelper for 2 av 3 tror jeg det er, og er verd et forsøk om du ikke allerede har prøvd. 

Skrevet

Når jeg spiser streng lav fodmap så har jeg ingen plager. Men det er vanskelig! Det er styrete og begrensende sosialt å leve sånn. Prøver stadig vekk å reintrodusere enkelte matvarer, men de eneste jeg har lykkes med er brunost og erter. 

Anonymkode: ab255...d6e

Skrevet

Jeg kan ikke spise noe med laktose, gluten, løk, eple, mais og paprika.

Anonymkode: a1444...ff0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...