jaeols Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg tar skjermbilde og problemet er at da blir begge skjermene med. Hvordan unngår jeg at den store skjermen ikke blir med, ikke noe knapp for å mørklegge. Det som skjer er at skjermsparer på den andre skjermen bli med. (Bildet av barna mine) og det er jo ikke så veldig bra. Tar imot tips.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Muspekeren må være på den skjermen eller vinduet du vil ta bilde av, så trykker du Ctrl + Alt + Print Screen. Lim inn bildet i et bildeprogram som f.eks. Paint.Net eller Windows Paint. Anonymkode: 45067...94e
jaeols Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Muspekeren må være på den skjermen eller vinduet du vil ta bilde av, så trykker du Ctrl + Alt + Print Screen. Lim inn bildet i et bildeprogram som f.eks. Paint.Net eller Windows Paint. Anonymkode: 45067...94e Men hvordan finner jeg igjen bildet? Hvor legger det seg?
ekkoet Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Det legger seg på utklipstavlen - du bruker "lim inn"/paste/ctrl+v for å lime det inn i et tomt bilde/en amil/et worddokument Vil ellers anbefale snippingtool/utklippsverktøy, kommer installert med windows Trykk windowstasten og begynn å skrive "snip" og velg den øverste. Da kan du markere akkurat området du vil ha. Du kan også lagre det til fil. Endret 12. oktober 2021 av ekkoet
jaeols Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter #5 Skrevet 12. oktober 2021 ekkoet skrev (4 timer siden): Det legger seg på utklipstavlen - du bruker "lim inn"/paste/ctrl+v for å lime det inn i et tomt bilde/en amil/et worddokument Vil ellers anbefale snippingtool/utklippsverktøy, kommer installert med windows Trykk windowstasten og begynn å skrive "snip" og velg den øverste. Da kan du markere akkurat området du vil ha. Du kan også lagre det til fil. Jeg finner ikke utklipstavlen, selv etter et søk. Og begge skjermer blir med når jeg tar et skjermbilde. Hvor ligger utklipstavlen?
ekkoet Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) jaeols skrev (2 timer siden): Jeg finner ikke utklipstavlen, selv etter et søk. Og begge skjermer blir med når jeg tar et skjermbilde. Hvor ligger utklipstavlen? Du trenger ikke finne utklippstavlen. Se for deg utklippstavlen som en hylle - hver gang du kopierer en ting legges det på hyllen (og erstatter det som lå der fra før). Hver gang du velger "lim inn" (paste) kopieres det som ligger på utklippstavlen inn i dokumentet/tegningen din. Har du prøvd utklippverktøyet jeg nevnte? Enten gjør som jeg skrev over eller naviger i startmenyen til windows accessories/windows tilbehør for å finne denne Se feks denne videoen for eksempel Endret 12. oktober 2021 av ekkoet
jaeols Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter #7 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) ekkoet skrev (12 minutter siden): Du trenger ikke finne utklippstavlen. Se for deg utklippstavlen som en hylle - hver gang du kopierer en ting legges det på hyllen (og erstatter det som lå der fra før). Hver gang du velger "lim inn" (paste) kopieres det som ligger på utklippstavlen inn i dokumentet/tegningen din. Har du prøvd utklippverktøyet jeg nevnte? Enten gjør som jeg skrev over eller naviger i startmenyen til windows accessories/windows tilbehør for å finne denne Se feks denne videoen for eksempel Dette skjønte jeg ingenting av. Intet skjer når jeg trykker på de tastene. Og guide på engelsk er ikke noe for meg, dessverre. Og lime inn gikk heller ikke , er ikke flink på data, er nok for gammel. Men det går stort sett bra. Kan surfe på nettet og lese mail. Endret 12. oktober 2021 av jaeols
ekkoet Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg regner med du har windows 7/8/10 Prøv å finne programmet snippingtool/utklippsverktøy på startmenyen din - det er enkelt i bruk. Her er en video på norsk, halvveis snakker han om utklippsverktøyet
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Bruk heller lightshot, så kan du ta skjermbilde av bare det du skal ta bilde av. Ikke alt annet Anonymkode: c528c...352
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 jaeols skrev (4 timer siden): Jeg finner ikke utklipstavlen, selv etter et søk. Og begge skjermer blir med når jeg tar et skjermbilde. Hvor ligger utklipstavlen? Hvis du tar skjermbilde på PC/i Windows så legger bildet seg i mappen "bilder". Anonymkode: 6b777...03f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Lightshot ja. Det er et program, du laster det ned og installerer det. Når du da trykker på printscreen- knappen så tar den da skjermbilde av skjermen, eller en del av den, du bestemmer helt selv hva. Akkurat som om du skulle beskjært et bilde. Du kan så velge hvor du skal lagre det eller sende det, feks kan det bli lasta opp så du får en link for lettere å dele med andre. Og alt går kjapt. Ikke noe andre programmer du må ha, ikke noe styr her og der for å ordne. Ikke noe tull Lightshot Anonymkode: c528c...352
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du tar skjermbilde på PC/i Windows så legger bildet seg i mappen "bilder". Anonymkode: 6b777...03f Ikke når man har to skjermer, da må man trykke Alt + Ctrl + Print Screen og lime inn bildet i et bildeprogram etterpå. Anonymkode: 45067...94e 1
jaeols Skrevet 13. oktober 2021 Forfatter #14 Skrevet 13. oktober 2021 OK. Da skal jeg prøve det. Men det enkleste er vel å kopiere bildet og lime det inn i en e-post. Det må da fungere. Det enkleste er som regel det beste.
jaeols Skrevet 13. oktober 2021 Forfatter #15 Skrevet 13. oktober 2021 Lightshot skulle være så enkelt, men det fungerte ikke hos meg. Trykket printscreen men ingen markør dukket opp. Så det fungerte ikke. Så enkelt var det ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå