AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Hei. Jeg har en time til en MR av hjertet mtp myoperikarditt på Aleris GJøvik i morgen. Dessverre så fant jeg nettopp ut at undersøkelsen har oppmøtetid kl.09.00. Jeg bor i Oslo, men Aleris gjør bare undersøkelsen i Gjøvik eller Bergen. Jeg ønsker selvfølgelig helst å gjøre undersøkelsen så snart som mulig. Det viser seg dessverre at det ikke går noen offentlig kommunikasjon dit imorgen før kl.07.00. Med den så vil jeg klare å være der rundt 09.20, dersom det ikke er noen forsinkelser og ettersom det er et helt nytt sted for meg og tog kan bli forsinkede av og til, så føler jeg meg ikke helt opptimistisk i forhold til at jeg ikke kommer senere. Jeg vet ikke om de tar inn folk som er forsinkede og heller utsetter neste time litt, eller om de da heller ikke tar dem imot og gir dem gebyr. Jeg kan eventuelt ta tog som går kl.00.00 og er der kl.02.00, men da må jeg sove ute på gaten eller finne adressen til et vandrehjem med ledig plass på veldig kort tid. Jeg kan eventuelt forsøke å si at jeg er syk. Det er ikke så langt unna sannheten. Jeg skulle egentlig til legevakten idag pga noe snøvlete tale, hodepine og en synsforstyrrelse, for å utelukke noe nevrologisk. Jeg dro ikke fordi jeg er veldig ung for å ha slag og fordi jeg har litt vansker med å komme meg ut for å være helt ærlig. Det kan ha vært migrene. Selv om jeg hadde henvisning fra kardiolog, så viser det seg at de bare gjør undersøkelsen privat, så jeg må isåfall i verste fall betale 7000 kr to ganger for dette. Dersom jeg sier at jeg har luftveissymptomer, så kan det hende at de ikke vil ha meg inn og sier seg enige i å utsette. Det er en litt hvit løgn. Jeg har litt halssmerter pga en ubehandlet tanninfeksjon. Jeg har ikke kommet meg til tannlege heller pga vansker med å gå ut. Jeg er usikker på hva karantenereglene er per idag for fullvaksinerte med nyoppståtte halssmerter og om klinikker fortsatt ikke tar inn mennesker med luftveissymptomer til vanlig undersøkelse. Det står dog på sms-en deres at man skal ta kontakt for å flytte time ved luftveissymptomer. Det er søndag idag, men det var ikke mulighet for å avbestille på nett. Det er mulig at de har en automatisk sperring for avbestilling senere enn 24 timers før timen på nett selv for timer på mandager. Jeg er usikker på deres generelle policy for avbestilling av timer på mandager, om man må si ifra på fredagen altså eller om mandag morgen er akseptabelt. Det jeg lurer på er om det er noen her som har erfaring med Aleris røntgen og deres avbestillingsrutiner og evt.rutiner rundt forsinkede oppmøter. Isåfall så hører jeg gjerne om de. Hva synes dere at jeg bør gjøre? * Jeg har sendt e-post og skrevet at jeg er syk og tror at jeg ikke kan møte opp. Jeg har dog også bestilt togbillett jeg fikk til kl.07.00. Jeg tror i utgangspunktet at det å sove på gaten er en dårlig ide. Så jeg legger meg nok snart og forbereder meg på å dra dit imorgen, samtidig som jeg ringer dem med det første de åpner. Anonymkode: 1d351...814
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 Hvis det hadde vært en time i det offentlige helsevesenet, og som du ikke på noen måter kan ta offentlig transport til, ville du hatt rett til å få rekvirert taxi via Pasientreiser. Det fordrer selvsagt at du følger litt bedre med på når timen din er, slik at du ikke oppdager slike ting klokka 21 kvelden før oppmøte. I ditt tilfelle, siden dette tydeligvis ikke er noe Aleris har avtale med det offentlige om, ville du uansett måttet fikse reisen selv. Mine erfaringer er at man kan være litt forsinket, men ikke veldig mye. Du har, som du selv sier, to valg: å ta tog i kveld eller å ta sjansen på at de tilgir forsinkelsen. Selv ville jeg reist i kveld. Nærmeste hotell er Quality Strand hotell. Det ligger i kort gåavstand fra jernbanen, og i kort gåavstand fra røntgeninstituttet. Prisen for en hotellovernatting er langt billigere enn å kanskje måtte betale full røntgenpris to ganger. Anonymkode: 855f2...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Der jeg jobber (ikke privat og ikke røntgen) prøver vi å være greie når noen blir forsinka, hvis de gir beskjed på forhånd. Hvis vi vet at du kommer 20-30 minutter for seint, så kan vi kanskje begynne på gamlemor som møtte opp 45 minutter før timen sin mens vi venter på deg. 24-timersregelen for avbestilling er for at vi skal rekke å få tak i andre for å fylle opp timen, så du må avbestille på fredag. Vi tar ikke betalt når noen ringer og sier de er syke, men jo flere sånne sløvinger som deg som roter med timene og lyver om at de er syke, jo mer lyst får vi til å ta betalt allikevel. Anonymkode: d4469...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det hadde vært en time i det offentlige helsevesenet, og som du ikke på noen måter kan ta offentlig transport til, ville du hatt rett til å få rekvirert taxi via Pasientreiser. Det fordrer selvsagt at du følger litt bedre med på når timen din er, slik at du ikke oppdager slike ting klokka 21 kvelden før oppmøte. I ditt tilfelle, siden dette tydeligvis ikke er noe Aleris har avtale med det offentlige om, ville du uansett måttet fikse reisen selv. Mine erfaringer er at man kan være litt forsinket, men ikke veldig mye. Du har, som du selv sier, to valg: å ta tog i kveld eller å ta sjansen på at de tilgir forsinkelsen. Selv ville jeg reist i kveld. Nærmeste hotell er Quality Strand hotell. Det ligger i kort gåavstand fra jernbanen, og i kort gåavstand fra røntgeninstituttet. Prisen for en hotellovernatting er langt billigere enn å kanskje måtte betale full røntgenpris to ganger. Anonymkode: 855f2...0c8 Pasientreiser er blitt veldig strengt. Det hadde ikke vært verre enn at hun hadde ringt når hun fikk time og flyttet den til seinere på dagen slik at det passet med tog. Det brukes så utrolig mye ressurser på dustepasienter som ikke møter opp. Anonymkode: cfb84...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg ville reist og ringt imorgen og si du er forsinket. Det tar 8 min å gå fra toget til Aleris, 5 hvis du går raskt. Anonymkode: d6981...b58
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Du må nok betale uansett selvom du sier du er syk. For ikke lenge siden, kanskje 3-4 uker siden, skulle 5åringen til øyelege. Den morgenen ble han forkjøla så vi fikk ikke kommet. Jeg ringte såklart å sa ifra, men måtte betale uansett, selvom det oppstod på morgenen 🙈 Anonymkode: 0e520...35a
Sirah Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 Ring og forklar at du blir litt forsinket pga offentlig transport. Spør eventuelt om timen kan flyttes 30 min. Aleris bruker å være veldig behjelpelige.
nomore82 Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Det er lurt å lese innkallingen nøye og kontrollere oppmøtested når du får innkallingen. Ofte er det og en del forberedelser som skal gjøres som er greit å være forberedt på. Som for eks innkjøp av medisiner/utstyr eller faste. Men rakk du frem? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå