Gå til innhold

Har ikke gående NOE ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drev å rygget ut fra parkeringsplass utenfor butikken. Sjekker alle speil. Men man må nødvendigvis skifte blikket når man driver på og jeg har ikke synet klistret på bakspeilet hele tiden. Plutselig er det to som kommer ut fra inngangen som jeg nesten rygger på. Kan de ikke se at en bil driver å rygger og at de ikke skal tråkke avgårde like bak bilen??

Anonymkode: 0a2c9...5e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel trafikkreglene? 

Anonymkode: 3b75e...2ec

• Liker 5
Skrevet

De har faktisk ikke det. Gående kan være utviklingshemmede, demente, ha propper i ørene og av tusen grunner kan de være uoppmerksomme. Derfor er ansvaret ditt. 

Anonymkode: 475c9...0fb

• Liker 11
Skrevet

Du som rygger har alt ansvar. 

Anonymkode: bd649...cdb

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes gående har noe ansvar ja, og må tenke seg litt om for å unngå å skape farlige situasjoner, som f.eks. gå rett ut i trafikkert vei. Samtidig er det vanskeligere og vanskeligere å være fotgjenger, med flere og flere raske trafikanter på hjul som ikke selv tar hensyn til fotgjengere. Man kan bli påkjørt hvor som helst, i hvert fall om man bor i byen.

Kort sagt: Alle har ansvar for å gjøre trafikken så trygg som mulig.

Anonymkode: 1e44b...f1f

• Liker 1
Skrevet

Når du rygger, har du alt ansvar. Og du har nesten alltid alt ansvar overfor gående. 

• Liker 4
Skrevet

Anbefaler å rygge inn og kjøre ut når det er mulig. Da slipper du sånne situasjoner.

Anonymkode: dc74e...eba

• Liker 9
Skrevet

Gående har et visst ansvar, jo, men den som kjører har mer.

En venn av meg kjørte på og drepte en eldre, dement mann som kom ut av en busk tett opp mot veien. Det ble opprettet sak og gjort undersøkelser, men vennen ble "frikjent" (aldri siktet) for hendelsen.

Når man rygger, er det faktisk sånn at man må ha "synet klistret på bakspeilet hele tiden". Hvorfor prøver du å påstå noe annet? 

Anonymkode: 5445a...261

• Liker 4
Skrevet

Når du rygger må du se i bakspeilet eller ryggekamera hele tiden jo.... Når du ser at du skal rygge forbi en inngangsdør så må du også ta høyde for at det kan komme noen ut av den når som helst. Det er ditt ansvar som sjåfør, du må se hva som skjer akkurat nå men også se hva som KAN skje basert på hvordan området ser ut (at det kommer en vei ut fra siden, en dør ut i phuset, at et barn løper rundt på fortauet som potensielt kan løpe ut i veien osv)

Anbefaler deg å rygge inn i parkeringsplasser, da kan du kjøre ut og slipper hele problemet. Mye tryggere.

Det er situasjoner der man som bilfører kan bli frikjent for å kjøre på noen om de feks har løpt ut i veien osv. Men i utgangspunktet får jo bilfører skyld (fratatt førerkort osv) til ulykken er etterforsket og den eventuelt har vært gjennom retten om det blir sak av det. 

Anonymkode: af1fb...655

• Liker 5
Skrevet

En grunn til at man bør rygge inn på en parkeringsplass 

Anonymkode: 4ab52...6fc

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg drev å rygget ut fra parkeringsplass utenfor butikken. Sjekker alle speil. Men man må nødvendigvis skifte blikket når man driver på og jeg har ikke synet klistret på bakspeilet hele tiden. Plutselig er det to som kommer ut fra inngangen som jeg nesten rygger på. Kan de ikke se at en bil driver å rygger og at de ikke skal tråkke avgårde like bak bilen??

Anonymkode: 0a2c9...5e0

Er det noe du burde hatt øynene dine på, så er det en inngang/utgang. 

Bruk speilene aktivt, så ser du det aller meste hele tiden. Bevegelser fanger blikket om du bruker speil. 

Og gjør det til vane at du alltid rygger inn! 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Anbefaler å rygge inn og kjøre ut når det er mulig. Da slipper du sånne situasjoner.

Ikke alltid. Man kan ha bilsnuten ut og sjekker alt før man skal kjøre. Ser til høyre og venstre og bak og frem igjen og begynner å kjøre LANGSOMT ut, og så kommer en unge eller en hund løpende og man må hogge til på bremsen. Jeg er i hovedsak fotgjenger for har ikke bil lenger, og jo jeg mener man kan faktisk ikke gi faen i å se seg for når man er på en parkeringsplass, lover eller ei. Det er som man skulle strene rett ut på rødt lys om det kom en ambulanse i full fart med blålys på. Da er man idiot. (Ikke så lenge riktignok.)

Anonymkode: deebb...0ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp.. 

Lønner seg det. En dag rygger du på et barn  e.l.

Skrevet
3 minutter siden, 334 said:

Nettopp.. 

Lønner seg det. En dag rygger du på et barn  e.l.

Hvem passer på barnet? 

Skrevet

Den som rygger har 100%

Anonymkode: 6b68d...573

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem passer på barnet? 

Det spiller overhodet ingen rolle. 

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet

Man har vel hovedansvaret så greit å være oppmerksom når man rygger og på en parkeringsplass er det mye å holde styr. Gående, andre biler som kjører osv. 

Gående har vel et visst ansvar og man burde seg for på et slikt sted. Misliker ofte å gå på slike steder siden det er så uoversiktlig. 

Skrevet
2 minutter siden, TheCatLady said:

Gående har vel et visst ansvar og man burde seg for på et slikt sted.

Juridisk sett har gående aldri ansvar 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvem passer på barnet? 

Barnet kan være alene. Helt normalt at ganske små barn er alene der det ferdes biler.

Anonymkode: c5826...829

Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Juridisk sett har gående aldri ansvar 

Ja, ikke juridisk sett, men de fleste føler vel et visst ansvar og vil ikke risikere sitt eller andres liv når de er ute i trafikken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...