Gå til innhold

Overgangsalder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man leser mye om økt risiko for hormonfølsom kreft om man tar kunstig hormon ifm. overgangsalderen for å lette på plager. Det får meg til å lure på om denne risikoen også er høyere om man har en senere naturlig overgangsalder. Da har man jo også hormonpåvirkning i flere år en gjennomsnittet? Jeg er 54 med regelmessig mens og ellers ingen tegn på oa enda. Bør jeg være bekymret?

Anonymkode: f8ea2...6e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt time hos fastlege eller gynekolog og drøftet det. Vil tro at dette er individuelt som alt annet. 

Skrevet

Det er vel forskjell på medisinpåført hormonpåvirkning, og kroppens naturlige hormonproduksjon? Jeg kom i veldig tidlig overgangsalder, og legen min sa i hvert fall at det er bra for kroppen å menstruere så lenge som mulig. Hvorfor bekymre deg om noe du ikke får kontrollert, egentlig? 
Hvis man skal gå rundt og bekymre seg om alle mulige og umulige scenarier, er det neppe sunt, det heller.

Anonymkode: 6954c...477

• Liker 1
Skrevet

Ja, risikoen er høyere hvis man startet å menstruere tidlig eller sluttet sent.

Dette ifølge onkologwn da jeg selv hadde østrogenreseptor-positiv kreft.

Anonymkode: 79a4e...2c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, risikoen er høyere hvis man startet å menstruere tidlig eller sluttet sent.

Dette ifølge onkologwn da jeg selv hadde østrogenreseptor-positiv kreft.

Anonymkode: 79a4e...2c5

Ja, det var noe slikt jeg tenkte på. Jeg startet som 11-åring og har båret frem to barn da jeg var i 20-årene. Har aldri brukt hormonprevensjon. Så totalt her jeg gått i normale sykluser i veldig mange år. Med brystkreft i familien tenker jeg mer på dette mer nå som årene går. Begynte å innstille med på overgangsalder rundt 45 år fordi venninnene mine på samme alder begynte å merke endringer. Lite visste jeg da at jeg skulle gå å drøye det i så mange år videre og enda litt til ser det ut som. Min mor og mye eldre søster gikk på hormonspiral og de aner ikke når de kom i og passerte overgangsalderen.

Anonymkode: f8ea2...6e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...