Gå til innhold

Hvorfor går bipolare i terapi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ble bare nysgjerrig. Men er det ikke bare noe kjemisk galt i hjernen dems, slik at de bare trenger å finne de rette medisinene så vil de holde seg stabile og fungerer helt normalt. 

Hvorfor tar de opp plass og går i terapi hvis de blir bra med bare medisiner?

Anonymkode: f90b5...da9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alle som blir bra med bare medisiner. Bipolar lidelse kommer i forskjellige former og grader. 

• Liker 2
Skrevet

Fordi mange er ikke bare bipolare. Jeg for min del har i tillegg PTSD og mange traumer fra barndommen. For at jeg skal fungere i jobb, familielivet og generelt er jeg avhengig av terapi. Jeg vil jo helst slippe men de vil ikke slippe meg. 

De ønsker vel at jeg skal fortsette å være er ressurs for samfunnet i form av å jobbe slik jeg gjør nå, være en god mor for mine barn og en god partner for samboeren min så da vil de fortsatt ha meg i jevnlig behandling. Jeg er stabil nå men har hatt perioder med lang sykemelding og mye svingninger. 

Anonymkode: 17224...233

• Liker 3
Skrevet

Jeg er bipolar og har blitt mye bedre når jeg endelig fikk riktig medisin. Men sliter fortsatt med hypomani og milde depressive symptomer. Og har angst i tillegg. Føler ikke jeg bruker noen andre sin plass akuratt 

Anonymkode: ed8a4...b5a

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse og sluttet på medisiner og gikk i terapi.

Psykologen hjalp meg å kjenne mine egne signaler, lage en plan for hvordan jeg skal håndtere dårlige perioder og hvordan jeg kan forebygge dem. Takket være terapien jeg gikk i, er jeg i jobb og en fungerende bidragsyter til samfunnet.

Går ikke i terapi lenger og lever et helt normalt liv. Jeg vil si det var både samfunnsøkonomisk riktig og menneskelig riktig å la meg gå i terapi. Langt mer enn dem som går til psykolog i ti år uten å vise bedring når du først er inne på å «ta opp plass» kjære ts. 

Anonymkode: 513e2...0f9

• Liker 4
Skrevet

Er det noen av dere som har prøvd gluten og melkefri kosthold? 

Og lest om Anthony William medical medium? Han har hjulpet mange med fysisk og psykisk problemene. 

Anonymkode: 2e798...1d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og lest om Anthony William medical medium? Han har hjulpet mange med fysisk og psykisk problemene. 

Slutt å dra inn alternativmedisin. Bipolar lidelse kan ikke behandles ved hjelp av mat annet enn ved placebo. Det er farlig å påstå slikt fordi det kan føre til at syke mennesker slutter med behandling fordi de tror at det faktisk er reelt at mat kan helbrede dem.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at dette må være ironisk? 😅

Anonymkode: ed8a4...b5a

• Liker 5
Skrevet

Er bipolar og har innimellom samtaler med psyk. sykepleier om ting som er vanskelig i hverdagen. Dette for å ikke bli opphengt i det negative og forebygge depresjon. Har også en del traumatiske opplevelser i forbindelse med hyperseksualitet i maniske perioder. Medisiner funker ikke på alt.

Anonymkode: c4c6f...226

• Liker 2
Skrevet

Fordi det kan være en diagnose som kan være vanskelig å leve med. Bli kjent med diagnosen og vite hva en kan gjøre når det bygger seg opp.. klart de trenger mer enn medisiner. 
hater når slike innlegg skrives som «tar opp plassen for andre» helt sykt at de som sliter skal skule på hverandre og sitte å mane opp hvem som trenger mest terapi. Det er lege, inntaks team og psykolog som avgjør hvem som trenger behandling, heldigvis ikke brukere på Kg 

Anonymkode: 53eda...9fa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slutt å dra inn alternativmedisin. Bipolar lidelse kan ikke behandles ved hjelp av mat annet enn ved placebo. Det er farlig å påstå slikt fordi det kan føre til at syke mennesker slutter med behandling fordi de tror at det faktisk er reelt at mat kan helbrede dem.

Slutt å vær så jævlig påstålig,hva er galt med alternativmedisin?

Anonymkode: de07f...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Begrunnelsen står tydelig i innlegget du siterte 

Anonymkode: 29e20...511

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så mye at det vil bare spore av tråden helt å skulle lage den listen her.

Bipolar lidelse kan ikke behandles med alternativ medisin, med unntak av at placebo-effekt kan hjelpe noe hos enkelte, midlertidig.

Det er like greit å være påståelig om det, som det er greit å påstå at 2+2=4.

Anonymkode: 58750...566

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Behandles med mat/ alternativ medisin kan det ikke. Men, vi har forskning som sier at et spisemønster basert på middelhavsdiettens prinsipper kan være gunstig for bipolare når det kommer til store svingninger. Det kan være et ekstra tiltak i hverdagen sammen med en god døgnrytme og faste rutiner. 

Personlig er jeg ingen fan av alternativ medisin, men livsstilsendringer som kan hjelpe ved siden av medisinsk behandling, og som stabilitet etter evt avsluttet behandling. Medisiner bør man fortsette med så lenge det er anbefalt selvfølgelig. 

Anonymkode: b34a7...daf

Skrevet

Medisin er ikke tryllestøv som magisk får oss til å fungere på alle plan. 

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er veldig vanskelig å leve med en alvorlig sinnslidelse. Det følger med seg mye kjipe ting. Traumer etter ting du har gjort i både manisk og depressiv tilstand. Oppgitthet over sykdommens evige faenskap. Terapi hjelper å få sortert ting, kjenne seg igjen i mønstre, lage mestringsstrategier. Det er ikke så enkelt som at medisiner fikser denne sykdommen. Enkelte finner aldri en bra kombinasjon av medisiner og lider hele livet. 

Anonymkode: b87f7...153

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...