Gå til innhold

Hvor arvelig er autisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om dette, men vil spytte inn at jeg har lest at sannsynligheten for autisme diagnoser øker med endre pappa (40+)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingeniører har også noe høyere risiko for å få barn med autisme. 

Anonymkode: 3416c...ae3

• Liker 1
Skrevet

Har ei venninne som har et barn nå med barneautisme + tilleggsdiagnose og hun sier de har 7 ganger større sjanse for å få barn med autisme når de skal prøve på nr 2.

Anonymkode: a7f00...a89

Skrevet

Det er ganske arvelig. Så det bør man ha i bakhodet.

Kjenner flere familier, der de er rammet i flere generasjoner men ikke i direkte nedadgående linje. 

Anonymkode: 73c83...2aa

Skrevet

Jeg jobber med ungdom med spesielle behov. Vi har en med downs i gjengen, å søsknet h*ns har også downs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 22.48):

Det er nok arvelig, her har jeg barn med en mann med Asperger og Tourettes, ellers i familien er det flere med ADHD og. Så ene barnet har ADHD, og andre barnet har Asperger og Tourettes. Far var i 20 årene da han fikk barna. Jeg som er mor har ingen diagnoser. 

Anonymkode: e4f81...943

Hvorfor i alle dager avler man videre på slikt? Hvorfor velger man å få barn med en med din manns diagnoser, når man vet det er arvelig? 

Anonymkode: 30c57...a79

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor i alle dager avler man videre på slikt? Hvorfor velger man å få barn med en med din manns diagnoser, når man vet det er arvelig? 

Wow..

Ok, jeg kan halvveis skjønne tankegangen, men du tenkte ikke at det går an å ordlegge seg annerledes? Hverken autisme eller ADHD er en dødsdom, eller noe man skal trenge gjemme bort. Ja, det er en utfordring, men det er det mye som er. Fremmede bedreviter på nett, for eksempel. TS, det er en arvelighetsgrad, og det ligger noen bra kilder i tråden.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Håpet iallefall du er eller blir sterilisert med den tankegangen din…

Anonymkode: f391a...5a0

• Liker 1
Skrevet
NeverMore skrev (1 time siden):

Wow..

Ok, jeg kan halvveis skjønne tankegangen, men du tenkte ikke at det går an å ordlegge seg annerledes? Hverken autisme eller ADHD er en dødsdom, eller noe man skal trenge gjemme bort. Ja, det er en utfordring, men det er det mye som er. Fremmede bedreviter på nett, for eksempel. TS, det er en arvelighetsgrad, og det ligger noen bra kilder i tråden.

Altså, hadde 1000 ganger heller brukt donor enn å ta en så kjent, betydelig risiko for diagnoser som faktisk ikke bare er lett for barnet å leve med.

Anonymkode: 01f7e...428

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 20.45):

Ingen av barna har samme mor.

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 3b42e...9bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, hadde 1000 ganger heller brukt donor enn å ta en så kjent, betydelig risiko for diagnoser som faktisk ikke bare er lett for barnet å leve med.

Å få barn er uansett et sjansespill, ingen garantier finnes🤷

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eneste barnet jeg kjenner som har en alvorlig autismediagnose, er fra donor..

Og sjansen for autisme øker faktisk ved prøverør, uten at de vet hvorfor.. 

Anonymkode: 1c77e...431

Skrevet
NeverMore skrev (2 minutter siden):

Å få barn er uansett et sjansespill, ingen garantier finnes🤷

Selvsagt ikke, men når du vet at det er 35 % sjanse for autisme f.eks. er det en betydelig, kjent risiko. Det kan ikke sammenlignes med den lille risikoen for alt mulig annet som verken er kjent eller betydelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Enkelte som får flere barn får de som oftest med ny partner, og ettersom mye tyder på at autisme arves fra far så har autismemødre med ny partner mindre sjanse for å få et barn til med autisme.

Anonymkode: 0dadc...280

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 3b42e...9bb

Jeg kan garantere med 100 % sikkerhet at far er den eneste fellesnevneren. Hilsen Ts

Anonymkode: 7207e...835

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkelte som får flere barn får de som oftest med ny partner, og ettersom mye tyder på at autisme arves fra far så har autismemødre med ny partner mindre sjanse for å få et barn til med autisme.

Vil ikke si de fleste får barn med ny partner? Men ja, i de tilfellene er det jo annerledes. Som ved bruk av donor er jo spermen da byttet ut fra sist gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil ikke si de fleste får barn med ny partner? Men ja, i de tilfellene er det jo annerledes. Som ved bruk av donor er jo spermen da byttet ut fra sist gang.

Nei mente enkelte, bare for å understreke at det ikke gjelder alle såklart :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...