Gå til innhold

Hvor arvelig er autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har to barn. Barn 1 har asberger og ADHD. Ble født da får var 26.

Barn 2 har barneautisme og ADHD. Ble født da får var 37.

Nå er får 49 og venter barn nr 3. Hvor sannsynlig er det at dette barnet får slike utfordringer?

Anonymkode: 7207e...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av barna har samme mor.

Skrevet

Ganske sannsynlig, er ikke uten grunn de spør om søsken har diagnoser når man utreder barnet. Er det samme foreldre på de 2 første barna eller er det bare far som er fellesnevneren... Han har kanskje noe selv, eller foreldrene hans.

Anonymkode: 599b6...93c

• Liker 11
Skrevet

Eneste fellesnevneren er far. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eneste fellesnevneren er far. 

Da er det jo rimelig sannsynlig at sistemann og har et eller annet.

• Liker 7
Skrevet

Er far eldre så øker sjansen vil jeg nok tro. Hvor gammel er han?

Mitt barn har BA, og har søsken (annen mor) som har autisme i en annen grad. Far er 48 år.

Anonymkode: 0dadc...280

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er far eldre så øker sjansen vil jeg nok tro. Hvor gammel er han?

Mitt barn har BA, og har søsken (annen mor) som har autisme i en annen grad. Far er 48 år.

Får er 49 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Får er 49 år.

Får?

Anonymkode: d2e1d...fa9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får?

Anonymkode: d2e1d...fa9

:roll: Gjør du deg til nå eller er du bare sånn til vanlig? Finne et eget underforum for språk og slikt, der kan du sutre så mye du vil over skrivefeil på kg.

• Liker 11
Skrevet

Sånn passe.

Anonymkode: bac9c...5ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det jo rimelig sannsynlig at sistemann og har et eller annet.

Er det egentlig det?

Hva med far selv, har han ADHD? Det er så vidt jeg vet mye mer arvelig enn autisme. Men autisme har også en arvelig faktor. Ville hvertfall vært ekstremt forsiktig i svangerskapet. Ingen  paracet ol. holdt meg unna koffein og spist veldig sunt. 

Har mor autisme eller AdHD i sin nærmeste familie?

Anonymkode: 7f30a...8ef

Skrevet

TS, hvis du er mor til sistemann ville jeg tatt dette opp med legen/ helsestasjon. Her for du nok mange uriktige svar.

Anonymkode: 7f30a...8ef

• Liker 7
Skrevet

Vil tro det er arvelig? Her har ikke jeg og pappaen autisme, men vi har begge ADHD. Sønnen har fått autisme-diagnose. 

Anonymkode: 68022...01e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil tro det er arvelig? Her har ikke jeg og pappaen autisme, men vi har begge ADHD. Sønnen har fått autisme-diagnose. 

Anonymkode: 68022...01e

Det har nok noe med at begge diagnosene henger sammen ettersom begge er utviklingsforstyrrelser.

• Liker 3
Skrevet

Det er nok arvelig, her har jeg barn med en mann med Asperger og Tourettes, ellers i familien er det flere med ADHD og. Så ene barnet har ADHD, og andre barnet har Asperger og Tourettes. Far var i 20 årene da han fikk barna. Jeg som er mor har ingen diagnoser. 

Anonymkode: e4f81...943

Skrevet

Ja, autisme er arvelig. Gutter har større sannsynlighet for å ha autisme enn jenter.

Anonymkode: 5fd1f...3dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Far har to barn. Barn 1 har asberger og ADHD. Ble født da får var 26.

Barn 2 har barneautisme og ADHD. Ble født da får var 37.

Nå er får 49 og venter barn nr 3. Hvor sannsynlig er det at dette barnet får slike utfordringer?

Autisme er faktisk mest arvelig fra far. Fant en valid kilde om dette nylig, men hvor ble det av den tro🤔.

Autisme, adhd og tourettes er alle nevroutviklingsforstyrrelser og dukker ofte opp i samme familie, og en person har ofte flere av disse diagnosene. 

Anonymkode: eefe1...089

• Liker 2
Skrevet

Det er mye forskning på dette så det er bare å søke opp forskningsartikkler så får du et skikkelig svar.

Rent oppsummert så varierer det fra studie til studie, men har du 1 barn med autisme så er sansynligheten for at neste barn får autisme et sted mellom 8-20%. 
Har du 2 barn med autisme (som i ditt tilfelle) så ligger sansynligheten på rundt 35%. Hvis du tar med «lettere» diagnoser som språkvansker, men ikke full autisme, så er tallet ennå høyere. Rundt 20% av søsken til barn med autisme har språkvansker. 

An additional 20% of non-ASD-affected siblings had a history of language delay, half of whom had exhibited autistic qualities of speech.

If a couple already has two or more children with an ASD, the chance of a subsequent child having an ASD may be as high as 32-35% (Ozonoff et al., 2011; Ritvo et al., 1989).

Studies that include all siblings born before and after the child who has ASD have found the ASD recurrence risk to be 6-10% (Bolton et al., 1994; Chudley, Guitierrez, Jocelyn, & Chodirker. 1998; Sumi, Taniai, Miyachi, & Tanemura, 2006); however, like epidemiologic studies, they may underestimate recurrence risk due to stoppage. Studies that only include families with later-born siblings to avoid the stoppage effect have reported higher recurrence rates of 8-19% (Constantino, Zhang, Frazier, Abbacchi, & Law, 2010; Ozonoff et al., 2011; Ritvo, Jorde, Mason-Brothers, Freeman, Pingree, Jones, & Mo, 1989). The highest rate of recurrence, almost 19%, was found in a large, prospective study of younger siblings of children with an ASD who were recruited in infancy and monitored closely (Ozonoff et al., 2011). However, when families that already had two or more children with ASD were excluded, the recurrence rate was 13.5% in this study.

Anonymkode: 33b82...c4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er mye forskning på dette så det er bare å søke opp forskningsartikkler så får du et skikkelig svar.

Rent oppsummert så varierer det fra studie til studie, men har du 1 barn med autisme så er sansynligheten for at neste barn får autisme et sted mellom 8-20%. 
Har du 2 barn med autisme (som i ditt tilfelle) så ligger sansynligheten på rundt 35%. Hvis du tar med «lettere» diagnoser som språkvansker, men ikke full autisme, så er tallet ennå høyere. Rundt 20% av søsken til barn med autisme har språkvansker. 

An additional 20% of non-ASD-affected siblings had a history of language delay, half of whom had exhibited autistic qualities of speech.

If a couple already has two or more children with an ASD, the chance of a subsequent child having an ASD may be as high as 32-35% (Ozonoff et al., 2011; Ritvo et al., 1989).

Studies that include all siblings born before and after the child who has ASD have found the ASD recurrence risk to be 6-10% (Bolton et al., 1994; Chudley, Guitierrez, Jocelyn, & Chodirker. 1998; Sumi, Taniai, Miyachi, & Tanemura, 2006); however, like epidemiologic studies, they may underestimate recurrence risk due to stoppage. Studies that only include families with later-born siblings to avoid the stoppage effect have reported higher recurrence rates of 8-19% (Constantino, Zhang, Frazier, Abbacchi, & Law, 2010; Ozonoff et al., 2011; Ritvo, Jorde, Mason-Brothers, Freeman, Pingree, Jones, & Mo, 1989). The highest rate of recurrence, almost 19%, was found in a large, prospective study of younger siblings of children with an ASD who were recruited in infancy and monitored closely (Ozonoff et al., 2011). However, when families that already had two or more children with ASD were excluded, the recurrence rate was 13.5% in this study.

Anonymkode: 33b82...c4a

Hva mener du med full autisme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...