AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #21 Skrevet 9. oktober 2021 Du vet du har krav på denne inntekten fordi du passer barnet og dermed frigjør han for å jobbe? Anonymkode: 85162...ef4 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #22 Skrevet 10. oktober 2021 Selvfølgelig flytter jeg ikke, det var vel ikke det som var spørsmålet her heller. Jeg spurte vel egentlig om jeg var urimelig. Grunnen til at jeg spør er jo at jeg vet at jeg får «viljen min» om jeg legger press, og ville forsikre meg om at jeg ikke tenkte feil i en slitsom baby periode. Er jo ikke alltid man tenker så klart da. Uansett, sa klart i fra i går og vi ble enig om at jobben måtte vike. Så skulle vi vurdere seinere om den kunne gjenopptas på et seinere tidspunkt. Anonymkode: fb50c...ff8 5
Bokdamen Skrevet 10. oktober 2021 #23 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Uansett, sa klart i fra i går og vi ble enig om at jobben måtte vike. Så skulle vi vurdere seinere om den kunne gjenopptas på et seinere tidspunkt. Bra TS! Og hvis den tas opp igjen på et senere tidspunkt; jeg ville aldri godtatt at alle pengene gikk til hans hobby. Du er også «på jobb» når han jobber hele helgen og dere skal begge nyte godt av pengene som kommer fra den ekstra belastningen på familien 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #24 Skrevet 10. oktober 2021 Bokdamen skrev (45 minutter siden): Bra TS! Og hvis den tas opp igjen på et senere tidspunkt; jeg ville aldri godtatt at alle pengene gikk til hans hobby. Du er også «på jobb» når han jobber hele helgen og dere skal begge nyte godt av pengene som kommer fra den ekstra belastningen på familien Ja, dette er jeg definitiv enig i selv. Men ser at det kan være vanskelig for å forstå siden han har hatt denne jobben i så mange år også før jeg kom inn i bildet. Om du skjønner? Blir litt sånn «ja forresten, nå skal jeg ha halvparten av pengene dine» 😂 Hadde han derimot begynt med denne jobben etter at vi stiftet familie så ville det kanskje vært lettere å se. Men jeg er helt enig. Det går faktisk inn ann. Til neste år går jeg selv betydelig opp lønn i min 8-16 jobb, men har også et stående tilbud eller et sterkt ønske fra en tidligere kollega om at jeg også hjelper på deres start up (denne hjelpen vil da være kveld/helg), tenkte jeg skulle utnytte muligheten til å påpeke for han da hvor dumt det blir om jeg skal sitte å ruge på disse pengene alene. Likevel er også hele familien hans lik. Jeg luftet også til søsteren hans hvor lei jeg var, hun hadde null forståelse, men sa «det er dumt du føler det slik». Moren hans svarte ikke meg engang jeg luftet det der. Ikke at jeg forventet noe, var ikke derfor jeg nevnte det heller. De har begge ekstra jobber ved siden av sine 100% jobber. Moren har i tillegg sin mor og ta seg av og hennes datter sine barn å ta seg av når en av datterens jobber ikke klaffer med bhg tid eller jobbEN til hennes mann(altså, det er jo grunner til at moren aldri kan passe en kveld her. Enten jobber hun, eller så sier hun at hun har jobbet så mye at hun må ha en frikveld). Søsteren hans referer også til hennes ekstra jobb inntekt som hennes egne lommepenger. Det samme gjør moren, så er ikke helt fjernt at min samboer har samme tanker om lønnen han har fra sin ekstra jobb. Skulle gjerne funnet noe på nett som forklarer dette på en god måte til han. Ofte er en tredjepart, eller et annet perspektiv forklart godt av noen i en artikkel et godt verktøy å ha til utgangspunkt i våre diskusjoner om hvordan vi vil ha det hjemme. Anonymkode: fb50c...ff8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #25 Skrevet 10. oktober 2021 Han må jo få utbetalt over 10 000 ++ på denne helgejobbingen. Hva i alle verden slags hobby er det som er så viktig at han bruker 2 hele helger i måndten på å jobbe og de resterende 2 på å utøve hobbyen ? Han har jo absolutt null respekt eller noe interesse av å være sammen med familien sin. Hvordan kan du la deg bli behandlet på denne måten ? Fatter ikke.. Anonymkode: e7063...456 1
Luckiness Skrevet 10. oktober 2021 #26 Skrevet 10. oktober 2021 Enten må dere endre «ordningen» til at han jobber en helg, hobby en helg og du har 2 andre helger i mnd «fri». Eller så må han slutte med sin jobbing. Hvis han på død og liv må prioritere jobbing for å dekke sin hobby så må den prioriteringen også innebære fordeler for deg tilsvarende helger. Og spesielt siden denne jobbingen kun er til hans fordel. Hadde vært noe annet hvis dette var penger dere måtte hatt felles pga trang økonomi. Du kan også over en periode late som du har en ekstrajobb eller bindende hobby selv i helger og/eller kvelder. Samme hva du finner på. Men da stikker du ut og gjør ditt. Både på gunstige og mer ugunstige tidspunkt…Kanskje han kan få en følelse av hvordan det er for deg når han gjør det samme.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #27 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, dette er jeg definitiv enig i selv. Men ser at det kan være vanskelig for å forstå siden han har hatt denne jobben i så mange år også før jeg kom inn i bildet. Om du skjønner? Blir litt sånn «ja forresten, nå skal jeg ha halvparten av pengene dine» 😂 Hadde han derimot begynt med denne jobben etter at vi stiftet familie så ville det kanskje vært lettere å se. Men jeg er helt enig. Det går faktisk inn ann. Ja, men nå er situasjonen en helt annen. Dere har barn. Han hadde ALDRI kunne jobbet slik med barn om ikke DU tok deg av barnet. Dette er jo grunnlag i husmordommen fra 70-tallet, som ligger til grunn for deler av ekteskapsloven; konens arbeid i hjemmet (pleie av barn osv) frigjorde mannen slik at han kunne jobbe og øke sin egenkapital feks. Ifølge ekteskapsloven er det urimelig, og kvinnen har krav på deler av egenkapitalen fordi det er hun som har fristilt mannen slik at han KAN jobbe. Dermed bør eller skal halvparten av inntekten hans tjene dere felles. Anonymkode: 85162...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #28 Skrevet 12. oktober 2021 Her "tolererer" vi ekstrajobb, men da går pengene inn på felleskonto. Hadde aldri godtatt å slite meg ut med husarbeid, unger osv, for at motparten skal finansiere en hobby! Hvilken hobby koster x tusen i måneden? Og hvorfor godtar du dette? Så her må du sette foten ned. Du får flytte fra han, sånn at han MÅ ha barna minst annenhver helg. Ellers får du invitere venninner hjem til deg. Kan fint drikke vin og se på tv hjemme. Anonymkode: 4da25...439
Hactar Skrevet 12. oktober 2021 #29 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 9.02): Skulle gjerne funnet noe på nett som forklarer dette på en god måte til han. Ofte er en tredjepart, eller et annet perspektiv forklart godt av noen i en artikkel et godt verktøy å ha til utgangspunkt i våre diskusjoner om hvordan vi vil ha det hjemme. Kanskje det blir mer åpenbart om dere definerer barnepass også som en jobb? I helgene har han 50 % av x antall timer aktiv vakt og y antall timer passiv vakt. Dekker han ikke inn sine prosenter, må han ha stedfortreder, som så langt har vært deg. Da gjør du hans jobb i de timene, og må så klart kompenseres. I de fleste forhold regner man jo ikke timer og lønner hverandre for barnepass, men modellen kan være et utgangspunkt. I praksis bør dere jo også regne inn noen timer familietid hvor begge er «på vakt», og kompensere hverandre med fleksibilitet og egentid begge veier. Så lenge hans lønn går rett i hans lomme, går det av hans egentid, og det er rimelig at du også får tilsvarende antall helger uten ansvar på hjemmebane. Vil han løse ut egentid i helgene til hobby også, vil det begrense seg en hel del hvor mange helger han kan jobbe i løpet av et år, om dere skal fordele helgene likt og også ha familietid. Endret 12. oktober 2021 av Hactar
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #30 Skrevet 12. oktober 2021 Du må jo ha visst om både dur og tidkrevende hobby + mye jobbing før dere fikk barn? Diskuterte dere ikke dette da? Anonymkode: c8c29...322
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå