Gå til innhold

Prøver å bli gravid med nummer to.


Lykkefrøet

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid fått høre av gynekolog at jeg nok dessverre mest sannsynlig ikke ville kunne bli gravid på egen hånd på grunn av PCOS. Etter tre år med prøving ble jeg gravid med verdens nydeligste lille jente i april 2020. I januar 2021 ønsket vi henne hjertelig velkommen inn i livet vårt. 

Nå har vi da forsøkt hver måned siden april 2021 uten å få det til. Jeg har alltid hatt et stort ønske om mange barn, og at de skal være tett i alder. Jeg har heldigvis en veldig forståelsesfull fastlege som nå har henvist meg til gynekolog. Timen min der er først i februar 2022 og det er så nedtrykkende å vente så lenge på hjelp. Mannen har fått time til å sjekke status hos seg selv i november. Jeg håper bare at alt er i orden, så vi kan få inseminasjon og kanskje eggløsningssprøyte allerede i februar-april. 

 

Jeg tenker å be om resept på p-piller mens jeg venter. Jeg har lest at p-piller kan stabilisere hormonnivået hos de med PCOS og muligens hjelpe oss litt på vei. 🤔

 

Noen som har vært igjennom det samme som kan dele litt erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykkefrøet skrev (18 timer siden):

Jeg har alltid fått høre av gynekolog at jeg nok dessverre mest sannsynlig ikke ville kunne bli gravid på egen hånd på grunn av PCOS

Dette syns jeg var en veldig skarp kommentar av gynekologen må jeg si 😶 Er jo mange PCOS'ere som blir gravide på egen hånd. Kan bare ta litt tid for enkelte... Selv har jeg diagnosen og er nå gravid med barn nr. 4. Ingen hjelpemidler med den første, men barna etter dette har jeg riktignok fått litt hjelp. Men ikke mye, bare litt medisin. Ble gravid med nr.2 med det samme jeg fikk metformin. Veldig raskt gravid med senere barn også, med medisinhjelp (letrozol i tillegg siste gang).

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke begynt på p-piller. Men enten spurt fastlegen om den kan henvise deg privat (betaler kun egenandel, men ventetiden er ofte kortere. Jeg fikk time to uker etter henvisning hos Medicus). Hvis ikke så hadde jeg kartlagt EL nøye frem mot februar og bare håpet på klaff før du evnt. får hjelp. Er like stor sjanse for klaff for oss PCOS'ere som andre bare man finner eggløsningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (32 minutter siden):

Ble gravid med nr.2 med det samme jeg fikk metformin. Veldig raskt gravid med senere barn også, med medisinhjelp (letrozol i tillegg siste gang).

Jeg har gått på metformin i årevis uten at det ser ut til å hjelpe  🤔. Timen jeg har fått hos gynekolog er privat. Jeg ringte rett etter jeg fikk timen der og spurte om det var mulig å fremskynde den. Jeg sa at siden jeg bos så nært klinikken og er hjemme med datteren min, så kan jeg fint komme på timen. Men de ville ha svar på sædprøven til mannen først og her i Bergen er det evig lang ventetid på time til sædprøve og så er det himla lang ventetid for å motta svaret etterpå 🙄.

Jeg har jo klart å bli gravid på egen hånd. Så jeg håper at jeg klarer det neste gang med bare en liten hormonsprøyte og kanskje en inseminasjon 😊. Jeg har lite lyst til å gå i gang med full IVF når jeg allerede har eggstokker fulle av cyster. Men jeg får se hva gynekologen sier. 

 

Herlig å høre at du også har PCOS, og likevel er gravid for 4. gang 😊. Det gjør meg skikkelig lettet å vite at det kan være det går for meg også. Jeg er jo så uendelig glad i datteren min og vil så gjerne gi henne søsken.  

Tusen takk for oppmuntrende ord. Her i Bergen har de jo en klinikk som heter Hausken. Den er helt privat, så kanskje jeg skal ta kontakt der og se om de kan hjelpe meg litt raskere. Det hadde vært så greit med bare ett år mellom barna mine. Da har de mest sannsynlig samme interesser i lang tid. Tenker det blir litt lettere når vi skal på ferier, gå på kino, kjøpe klær osv. Jeg ser søsken som er 5-10 år i mellom, at foreldrene sliter mye med å skulle planlegge morro for alle på samme tid. Da blir det litt fort at minsten prioriteres over den eldste, som da ofte må finne seg i å bli helt overkjørt. 

Jeg kan ikke få sagt hvor mye det betyr for meg å høre fra andre med lignende problemer, som har klart å lykkes med en stor familie💖.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrøet skrev (18 minutter siden):

Herlig å høre at du også har PCOS, og likevel er gravid for 4. gang 😊

Jeg er faktisk gravid for 8. gang, så det å bli gravid på tross av diagnosen har ikke vært det vanskeligste. Har klart å finne EL - selv om noen sykluser var lange. Og de abortene jeg har hatt har vært uflaks og ren tilfeldighet (i følge Medicus).

Du får kjenne på hvor mye du vil vente, kan jo kanskje ikke skade med en telefon/liten time hos Hausken hvis du syns det blir lenge til februar. Ser i alle fall frem til å følge deg her. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Jeg er faktisk gravid for 8. gang, så det å bli gravid på tross av diagnosen har ikke vært det vanskeligste. Har klart å finne EL - selv om noen sykluser var lange. Og de abortene jeg har hatt har vært uflaks og ren tilfeldighet (i følge Medicus).

Så trist å høre at du har mistet 😔.

Amatariel skrev (3 minutter siden):

Du får kjenne på hvor mye du vil vente, kan jo kanskje ikke skade med en telefon/liten time hos Hausken hvis du syns det blir lenge til februar. Ser i alle fall frem til å følge deg her. Masse lykke til!

Tusen takk! Tror jeg ringer de på mandag 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fastlege ha hjulet til med å sjekke at du faktisk har eggløsning? Er vel bare blodprøver som trengs for å sjekke. 

Det hadde ikke jeg da vi prøvde på første, men fikk det med letrozol. (Ble spontant gravid med #2 etter første mens etter fødsel - 13 mnd etter). 

Endret av Harepucifer
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Harepucifer skrev (3 minutter siden):

Kunne fastlege ha hjulet til med å sjekke at du faktisk har eggløsning? Er vel bare blodprøver som trengs for å sjekke. 

 

Vet ikke. Jeg kan jo bare spørre på helsenorge. Jeg har prøvd å følge syklusen min på app og tatt EL-test hver måned. Den har vært positiv hver gang, unntatt nå i september. Jeg har derfor trodd at jeg har hatt EL, men kanskje jeg ikke har hatt det 🤔. Jeg trodde at jeg skulle kunne bli gravid umiddelbart når jeg allerede har fått et barn. Det er så vilt frustrerende å prøve i tre år, bli gravid, og så være tilbake på prøver-toget 🙄

Lurt tips. Sender spørsmål umiddelbart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Etter første forsøk med Femar, er det nå klart at jeg ikke ble gravid. I dag er syklusdag 3, så da blir det oppstart for andre gang med Femar. Håper det lykkes denne gang.

Det er så utrolig deprimerende å føle seg defekt som menneske. Men på en annen side så har jeg jo allerede verdens snilleste og nydeligste lille jente. 🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Lykkefrøet skrev (På 7.5.2022 den 4.41):

Etter første forsøk med Femar, er det nå klart at jeg ikke ble gravid. I dag er syklusdag 3, så da blir det oppstart for andre gang med Femar. Håper det lykkes denne gang.

Det er så utrolig deprimerende å føle seg defekt som menneske. Men på en annen side så har jeg jo allerede verdens snilleste og nydeligste lille jente. 🥰

 

Hei, ser det er en stund siden du har skrevet her. Er selv satt på femar/letrozol - hvordan går det med dere? Blitt gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elinoooor skrev (9 timer siden):

Hei, ser det er en stund siden du har skrevet her. Er selv satt på femar/letrozol - hvordan går det med dere? Blitt gravid?

Kanskje. Jeg krysser fingrene for positiv test på fredag. Jeg tok en i går som var negativ, men det kan være det bare var for tidlig. Venter mensen på fredag, men hadde et håp om at ekstra sensitive tidligtester ville gi et svar allerede nå🤭

Meg i et nøtteskall!

Jeg har nå symptomer - brystene er større og gjør vondt, jeg har begynt å produsere melk og jeg sover masse. Men så er det jo en mulighet for at hormonene mine bare er helt på bærtur og kødder med kroppen. 
 

Jeg kan ikke annet enn å krysse fingrene og håpe😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrøet skrev (4 timer siden):

Kanskje. Jeg krysser fingrene for positiv test på fredag. Jeg tok en i går som var negativ, men det kan være det bare var for tidlig. Venter mensen på fredag, men hadde et håp om at ekstra sensitive tidligtester ville gi et svar allerede nå🤭

Meg i et nøtteskall!

Jeg har nå symptomer - brystene er større og gjør vondt, jeg har begynt å produsere melk og jeg sover masse. Men så er det jo en mulighet for at hormonene mine bare er helt på bærtur og kødder med kroppen. 
 

Jeg kan ikke annet enn å krysse fingrene og håpe😉

Oi, såpass så spennende😍 Er det andre runde med femar/letrozol ? Fikk du tidligere EL med letrozol ?

Er på siste dag med femar/letrozol nå, enkel… men dagene går så utrolig treigt når man venter på eggløsning osv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elinoooor skrev (16 timer siden):

Oi, såpass så spennende😍 Er det andre runde med femar/letrozol ? Fikk du tidligere EL med letrozol ?

Er på siste dag med femar/letrozol nå, enkel… men dagene går så utrolig treigt når man venter på eggløsning osv…

Andre runde med femar😊

I forrige måned, altså første runde med femar, så tror jeg at jeg ble gravid, men mistet. Mensen var to dager forsinket, og tre dager før mensen faktisk kom og de første to dagene med blødning, hadde jeg noen vanvittige smerter i magen. Det føltes som skikkelige rier, og til tider pressrier med skikkelig nedtrykk i skjeden. Jeg klarte ikke å gå oppreist, men måtte lene meg forover når jeg gikk. 
 

Jeg dobbelsjekket på dag 2 og 3 av blødningen for å forsikre meg om at jeg  ikke var gravid, før jeg startet med femar igjen😊

Femar gir jo fosterskade så det skal aldri tas om man er gravid eller ammer😊

Tiden mellom nå og fredag har aldri gått så sakte. Jeg har aldri vært noe tålmodig, «ventemenneske», så jeg skjønner veldig godt at du synes det går treigt å vente på eggløsning😉🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrøet skrev (7 timer siden):

Andre runde med femar😊

I forrige måned, altså første runde med femar, så tror jeg at jeg ble gravid, men mistet. Mensen var to dager forsinket, og tre dager før mensen faktisk kom og de første to dagene med blødning, hadde jeg noen vanvittige smerter i magen. Det føltes som skikkelige rier, og til tider pressrier med skikkelig nedtrykk i skjeden. Jeg klarte ikke å gå oppreist, men måtte lene meg forover når jeg gikk. 
 

Jeg dobbelsjekket på dag 2 og 3 av blødningen for å forsikre meg om at jeg  ikke var gravid, før jeg startet med femar igjen😊

Femar gir jo fosterskade så det skal aldri tas om man er gravid eller ammer😊

Tiden mellom nå og fredag har aldri gått så sakte. Jeg har aldri vært noe tålmodig, «ventemenneske», så jeg skjønner veldig godt at du synes det går treigt å vente på eggløsning😉🤭

Ah, så kjedelig - leser at en del opplever SA eller MA som går på letrozol… trur du det har en sammenheng? 

Krysser fingrene for deg at det klaffer denne gangen 🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elinoooor skrev (På 1.6.2022 den 9.55):

Ah, så kjedelig - leser at en del opplever SA eller MA som går på letrozol… trur du det har en sammenheng? 

Krysser fingrene for deg at det klaffer denne gangen 🤞🏼

Det er godt mulig at det er derfor. Jeg har jo tenkt tanken selv. Grunnen til at jeg ikke har EL spontant, er at jeg har PCOS, og denne lidelsen gir jo enormt mange egg, men de er ofte av veldig dårlig kvalitet. Så det å få EL av femar betyr jo ikke at egget som frigjøres er friskt nok til å befruktes - eller friskt nok til å utvikle seg dersom det prøver å feste seg. De absolutt aller fleste spontababorter er jo av embryoer som er syke, det er jo kroppens måte å «rydde» opp. Men jeg blir like lei meg hver gang det ikke går.

 

Nå er det uansett offisielt, jeg ble ikke gravid denne gangen heller. Jeg lurer på om jeg bare skal bestille time hos privat fertilitetsklinikk her i byen og få inseminasjon og kanskje EL-sprøyte. Nå er vi jo i juni. Jeg tror de har ferie i juli, og jeg vil ikke vente helt til august. Det var da jeg skulle få IVF av KK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er så nedfor for tiden. Jeg har magesmerter og EL slim, men negative EL tester. Føler at denne prosessen er veldig tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da gikk det ikke denne syklusen heller. Sykt kjedelig å prøve og prøve, og gå på smell etter smell. Jeg føler jeg ser gravide og nyfødte rundt meg hele tiden, og det gjør så vondt å ikke klare det samme. Det virker så enkelt for alle andre. Det er en sånn rivende smerte som bare ikke kan beskrives. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Nytt år, nye muligheter. Vi fikk brev i høst om at vi er garantert time til utredning på KK innen 05. april i år😊 Gleder meg til å komme i gang med noe nytt etter to år med mislykkede forsøk, hvorav ett var med Femar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...