Gå til innhold

Barnevern

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fireflies skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan barna vite noe om tidligere omsorgsevne? 

Barna trenger ikke vite noe. Men de kan oppleve å ikke bli tatt på alvor, at det er foreldrene sitt behov som kommer først og at barneverntjenesten bidrar til å opprettholde sviktene i hjemmet fordi saksbehandler har noen blindsoner på grunn av egen baggasje. 
Når man har mistet omsorg for 4 barn har man endel baggasje og den inneholder svært sjelden en evne til å ta barnas perspektiv 

Anonymkode: c1323...9dc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For enkelte foreldre kan det nok oppleves som positivt å ha en saksbehandler som selv har bedrevet omsorgssvikt. For barna er det neppe like positivt å ha en saksbehandler som ikke klarer å dra omsorg for egne barn 

Hva baserer du sistnevnte på? Drar du en slutning om at hun derfor er en dårlig stemme for barna? Jeg tenker motsatt, der andre vil trå feil i mangel på erfaring vil hun kanskje redde barns liv. Ofte tørr jo ikke barnevernstjenesten å angripe vanskelige situasjoner fordi de er usikre. Erfaring vil da være gull. 

Anonymkode: 9fd30...29d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna trenger ikke vite noe. Men de kan oppleve å ikke bli tatt på alvor, at det er foreldrene sitt behov som kommer først og at barneverntjenesten bidrar til å opprettholde sviktene i hjemmet fordi saksbehandler har noen blindsoner på grunn av egen baggasje. 
Når man har mistet omsorg for 4 barn har man endel baggasje og den inneholder svært sjelden en evne til å ta barnas perspektiv 

Det du beskriver der er jo noe mange ansatte i barnevernstjenesten er kritisert for. Og da snakker vi kle om ansatte med rus bakgrunn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva baserer du sistnevnte på? Drar du en slutning om at hun derfor er en dårlig stemme for barna? Jeg tenker motsatt, der andre vil trå feil i mangel på erfaring vil hun kanskje redde barns liv. Ofte tørr jo ikke barnevernstjenesten å angripe vanskelige situasjoner fordi de er usikre. Erfaring vil da være gull. 

Når man ikke klarte å stille opp for sine egne barn og valgte seg selv først er det stor fare for at vedkommende vil velge foreldrene, for man ser seg selv i dem, og ikke barna. 

• Liker 3
Skrevet

Det du beskriver der er jo noe mange ansatte i barnevernstjenesten er kritisert for. Og da snakker vi kle om ansatte med rus bakgrunn. 

Og nettopp derfor trenger vi ikke flere. Vi trenger også også tillitt og at vi er ansatte som har ‘holdt stien vår ren’. 

Skrevet

Når man ikke klarte å stille opp for sine egne barn og valgte seg selv først er det stor fare for at vedkommende vil velge foreldrene, for man ser seg selv i dem, og ikke barna. 

Igjen så kan vi umulig konkludere med det. For alt vi vet forstod hun at rus og omsorg ikke var forenelig. Men å slutte kan være vanskelig og ta lang tid, det betyr ikke at man ikke ser hva man gjør og tar konsekvensene av det. 

Hun vil nok se barnas perspektiv bedre enn mange andre som ikke egentlig vet hvordan det er for barn å stå i en slik situasjon, tenker jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og nettopp derfor trenger vi ikke flere. Vi trenger også også tillitt og at vi er ansatte som har ‘holdt stien vår ren’. 

Tror du misforstår meg. Du sier barnevernstjenesten ikke trenger flere med ren sti, fordi disse ofte blir kritisert for å ikke klare å se hvor mye lidelse barna er under? 

En ansatt med førstehåndbakgrunn vet nok hvor ille det kan være for barna og vil derfor ta til handling fremfor å bagatellisere og gjøre tiltak i flere år. 

Skrevet
førstedamen skrev (1 time siden):

Det forutsetter jo at ansette har hatt problemer med politiet da. Mange som driver heller har drevet med rus jobber i helse eller barnehage. Siden de aldri har blitt tatt har de også plettfri vandel. 

For at man skal kunne nekte noen jobb på slikt grunnlag må saken være relativt ny også, samt av relevant alvorlighet ift jobben man søker. 

Vet om tidligere voldsmenn som nå jobber i helse og barnehager. Går helt fint. 

I alle yrker finnes det folk som driver med forskjellig som ikke er tatt for det, som fortsatt har plettfri vandel. 
I barnehager er det noe annet, de vil ikke ha uskikkete ansatte, da det fører til dårlig rykte av barnehagen, og at foreldre søker barna i andre barnehager. Jeg hadde ikke søkt barna mine i en barnehage hvor det jobber tidligere rusmisbrukere og voldsmenn.. uansett hvor mye utdanning de har fått i ettertid. 

Anonymkode: 4e4e4...399

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I alle yrker finnes det folk som driver med forskjellig som ikke er tatt for det, som fortsatt har plettfri vandel. 
I barnehager er det noe annet, de vil ikke ha uskikkete ansatte, da det fører til dårlig rykte av barnehagen, og at foreldre søker barna i andre barnehager. Jeg hadde ikke søkt barna mine i en barnehage hvor det jobber tidligere rusmisbrukere og voldsmenn.. uansett hvor mye utdanning de har fått i ettertid. 

Anonymkode: 4e4e4...399

Men om noen er tidligere rusmisbrukere vil jo hverken barnehagens ledelse eller foreldre vite om det. Så derfor lurer jeg på hvordan de luker ut folk som har plettfri vandel? 

Nytter jo ikke om det ikke eksisterer noen mulighet for å vite om ansattes fortid. 

• Liker 1
Skrevet

Mange ulike stillinger i barnevernet, saksbehandler er ikke den eneste hvor troverdighet/tillit fra flere sider kanskje ikke er tilstede. Med sin bakgrunn vil erfaringen og utdanning være god kompetanse.  Men som rådgiver/foredragsholder derimot.

Anonymkode: 86555...09a

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun jobber som erfaringskonsulent? De finnes blant annet i helsevesenet for rus og psykiatri. Hun er jo et godt forbilde for foreldre med rusproblemer, de ser at det nytter å bli rusfri. 

Anonymkode: bf984...833

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...