Gå til innhold

Alle spør om karriere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor spør du alle mennesker du møter på om karriere? Greit, vi lever i prestasjonssamfunn. Det er fortsatt ikke alle som ønsker dette jaget/dele hva som alltid foregår. 

Ja, hvorfor?

Anonymkode: b0074...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stort det livene deres og identiteten deres består av.

Anonymkode: 442e0...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor spør du alle mennesker du møter på om karriere? Greit, vi lever i prestasjonssamfunn. Det er fortsatt ikke alle som ønsker dette jaget/dele hva som alltid foregår. 

Ja, hvorfor?

Anonymkode: b0074...1f2

Jeg spør pga. jeg genuint er interessert i å høre hva de gjør! Jeg synes det er spennende å høre om hva slags utdannelse andre har, hva de jobber med, hva det går ut på, og hvorfor de valgte det, hva dem ønsker å gjøre i fremtiden hvis de planlegger å ta en utdannelse, osv. :) 

Det er også en måte å innlede til videre samtale, for å bli mer kjent, osv. :)

Endret av Mariell1995
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men noe skal man jo snakke om også da. Jeg forstår at dette med yrke/karriere/«hva driver du med» kan være sårt (eller uinteressant) for noen, men så er det jo andre ting som er sårt for andre igjen. Det er jammen ikke så mange temaer igjen hvis man ikke kan spørre om noe som kanskje kan være et sårt punkt for andre. 

Kan man spørre folk om barn eller familie? Kanskje de er ufrivillig barnløse, eller akkurat har gått igjennom et brudd, og synes det er utrolig tungt å bli spurt om. Noen har kanskje ikke råd til bolig, og synes det er er sårt tema. Noen har ikke muligheten til å reise, og blir trist av å høre om andres ferieplaner. Noen har ikke helse til å drive med hobbyer de er glade i, og synes det er er sårt tema. Ja, lista blir langt.

Jobb er en stor del av manges liv, og dermed et naturlig tema. Men jeg prøver å være bevisst på at ikke alle har jobb eller mulighet til å jobbe, og jeg vet godt at ikke karriere er alt for alle. Snarere tvert imot, tror jeg stadig flere oppdager at det ikke er så glamorøst å jobbe seg ihjel - og heller verdsetter frihet, ro og fritid over karrierejag. Så det med jobb er ikke det første jeg spør folk om, og hvis jeg skal spørre, prøver jeg å spørre åpent: 

«Hva driver du med når du ikke er her da?»

Da håper jeg det er åpning for at man godt kan svare en hobby eller en interesse eller noe om familien eller noe, dersom jobb ikke er et tema. 

Anonymkode: 78adc...46b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et samtaleemne, på samme måte som alle som spør «hvor er du ifra?». Verdens kjedeligste ting å snakke om, men folk spør og gnager like fullt🥱

Bare lær deg å bytte tema på en elegant måte, og snakk om neshorn eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (14 timer siden):

Det er bare et samtaleemne, på samme måte som alle som spør «hvor er du ifra?». Verdens kjedeligste ting å snakke om, men folk spør og gnager like fullt🥱

Bare lær deg å bytte tema på en elegant måte, og snakk om neshorn eller noe.

Ja! Det snakkes for lite om neshorn. Enhjørningens litt mindre attraktive fetter.

Anonymkode: 09b6c...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...