Gå til innhold

Valp og tissing

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har akkurat fått min første valp. 

Vet at man skal gå ut med valpen etter den har sovet, spist eller lekt/vært i aktivitet. Skal man det etter den har drukket også? For når valpen våkner og vi har vært ute, så er det vanlig at den drikker når vi kommer inn. Skal jeg da gå ut igjen? Da blir det jo en evig runddans. Valpen vil jo hele tiden gå og drikke vann eller være i aktivitet inne. 

Hvordan gjorde dere det? 

Anonymkode: 6833f...643

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min regel var: ut hver time + ut etter lek, soving og spising. Om du holder deg til det de to første ukene, så vil valpen bli stueren ganske så kjapt. Mine to ble begge stuerene da de var 11 og 12 uker. Det kunne skje at de hadde et sjeldent uhell eller to etter det, men det er noe man kan forvente av små valper. Har de f.eks nettopp sovet, men tisser ikke når mm har stått ute i 10min, gå inn igjen, og ut igjen med én gang. Det kan bli slitsomt, men bedre å gjøre en grundig jobb i starten så man blir ferdig med det så fort som mulig. Jeg var også ut 2 ganger om natten. Begge mine lå i senga den første tiden for trygghet, så da kunne jeg kjenne når de ble rastløse og måtte ut. 

Det er også viktig å ikke bli sint når valpen tisser inne 🙂 Valper vil tenke tissing = ubehagelig (på grunn av kjefting), og vil begynne å gjemme seg når de må tisse. Da blir det lite/ingen tissing ute, siden du vil være ute med de og det ikke er mulig å gjemme seg. Valper vil gjerne tisse der hvor de har tissa før, så det kan være lurt å kjøpe en spray på dyrebutikken som fjerner urinlukt fra hund og katt totalt fra gulv/tepper etter uhell 🙂

Et triks jeg gjorde som hjalp mye var å repetere "gå på do" med en fin stemme mens de tissa, og rosa masse da de ble ferdige. Etter et par uker med det, så kunne jeg begynne å bruke det som en kommando. Det var flott å kunne be de om å tisse før biltur, før vi gikk inn på besøk til noen, før veterinærbesøk etc 😊

Anonymkode: 6a34e...03d

• Liker 2
Skrevet

Det koker ned til at valpen må forstå at det er forskjell på inne og ute. Noe den gjør om du tar den ut regelmessig, slik du beskriver. Hvorvidt du tar den ut eller ikke akkurat i det den har drukket tror jeg ikke har så mye å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...