Bli medlem Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Det er hvor mange eksperter i alt mulig det faktisk finnes i samfunnet, og hvor rykende uenige de er om alt mellom himmel og jord. Neste gang jeg hører at en "ekspert" uttale seg om noe, rister jeg bare oppgitt på hodet. Alle ekspertene vi har blitt eksponert for daglig i snart 2 år har ødelagt hverandres kredibilitet. Vis meg en ekspert som mener noe, og jeg kan vise deg 10 ekspert som mener det motsatte. Uansett hva det gjelder. 5
LCFA Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Er de så rykende uenige da? Om pandemien. De aller fleste anerkjente eksperter som jeg har hørt i Norge var vel enige om at dette var alvorlig og har anbefalinger om å holde avstand, ikke samles mange, god håndhygiene, viktigheten av testing, smittesporing, isolering ved smitte, vaksinering hvis man kan. Journalister er flinke til å finne og blåse opp nyanseforskjeller. Dette tolkes tydeligvis hos enkelte til at de er uenige om "alt". Endret 8. oktober 2021 av LCFA 10
Justlooking Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Pluss at de hysteriske virker veldig i flertall. Greit nok, de kan beskytte seg selv. Men de aksepterer ikke at alle ikke er like redde som de selv. Og at angiveri, om det så er mot naboer, venner og familie blir sett på som en selvfølge og plikt, og at først da er du en rettskaffen og god person. At mange ønsker at staten skal styre alles liv og at tvangsvaksinering er det riktige. Og at de uvaksinerte fortjener en pinefull død. Osv, osv. I grunn veldig skremmende hva man har lest og lært det siste halvannet året. 18
freesummer Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Ordene kanskje, mulig, håper, tror, sannsynligvis, trolig osv. har blitt brukt rundt temaet vaksine- som presses på befolkningen. Men likevel så vet de at vaksinen er nødvendig for å stoppe den fryktelige pandemien - men som ikke stopper smitte likevel. Men den kan minske risikoen for alvorlig sykdom- hvis du da ikke får blodpropp av vaksinen. De følger med på bivirkningene sier de. Men hvor mange skal bli syke av den før den stoppes? Det hjelper ikke å sitte og se på at hundre stykker får blodpropp- og så følger med og ser om det blir ennå flere som får det? Endret 8. oktober 2021 av freesummer 9
LCFA Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 (endret) 36 minutter siden, freesummer said: Ordene kanskje, mulig, håper, tror, sannsynligvis, trolig osv. har blitt brukt rundt temaet vaksine- som presses på befolkningen. Men likevel så vet de at vaksinen er nødvendig for å stoppe den fryktelige pandemien - men som ikke stopper smitte likevel. Men den kan minske risikoen for alvorlig sykdom- hvis du da ikke får blodpropp av vaksinen. De følger med på bivirkningene sier de. Men hvor mange skal bli syke av den før den stoppes? Det hjelper ikke å sitte og se på at hundre stykker får blodpropp- og så følger med og ser om det blir ennå flere som får det? Alt handler om sannsynligheter og da passer ordene kanskje, mulig, tror osv godt til det. Forskjeller mellom sannsynlighet for å dø/skades av bivirkninger og for å dø/skades av virus. Men dette med å sammenligne sannsynligheter har jeg mer og mer lært av pandemien at virker å være forbi enkeltes fatteevne. Hvis 10 dør av vaksinebivirkninger er det likevel verdt det hvis 10000 reddes av vaksinen. Grusom matematikk, men sånn tenker altså rasjonelle folk og forhåpentligvis de som skal rådgi politikerne og folket. Irrasjonelle derimot tenker kanskje at de 10000 var guds plan og at de 10 er politikernes ansvar som dessuten nå har ødelagt guds plan ved å vaksinere. Religiøse burde noen ganger tenke mer over hvorfor Gud ga oss dyrerikets beste hjerne, kanskje man fornærmer Gud ved å ikke bruke gaven? Endret 8. oktober 2021 av LCFA 6
XaoS Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Syns vi har klart oss rimelig greit gjennom denne perioden som nasjon. Hvorfor syte og klage nå? Restriksjoner er fjernet, dersom du tilhører en bransje som har vært rammet så har du fått kompensasjon fra AS Norge. Dersom du er vaksinemotstander så er det ingen som nekter deg å fremdeles være det. Du får lov til å delta i åpningen av samfunnet på lik linje som alle andre. "Eksperter" er stort sett enige dersom de faktisk har kompetanse til å være "eksperter" og du ikke tar subjektive meninger fra folk som mener noe uten å vite hva de snakker om som reell ekspertise. Folk må lære seg kildekritikk. Kvasivitenskap og "fake news" kommer ikke til å bli borte når pandemien er over. Bedre å lære seg å navigere i online landskapet en gang for alle, og ikke tro alt du leser på nett. 6
hlidskjalf Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Justlooking skrev (16 timer siden): Pluss at de hysteriske virker veldig i flertall. Greit nok, de kan beskytte seg selv. Men de aksepterer ikke at alle ikke er like redde som de selv. Og at angiveri, om det så er mot naboer, venner og familie blir sett på som en selvfølge og plikt, og at først da er du en rettskaffen og god person. At mange ønsker at staten skal styre alles liv og at tvangsvaksinering er det riktige. Og at de uvaksinerte fortjener en pinefull død. Osv, osv. I grunn veldig skremmende hva man har lest og lært det siste halvannet året. Jepp. Dette er de samme folkene som hadde vært på NSDAP sin side i Tyskland på 1930-tallet. 8
Barbalala Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg tror ikke at hysterikerne nødvendigvis er i flertall, det er bare at de er så utrolig høylytte og plagsomme. På samme måte som klimafanatikere og ekstremfeminister. 7
Enda en tulling Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 Bli medlem skrev (På 8.10.2021 den 20.37): Det er hvor mange eksperter i alt mulig det faktisk finnes i samfunnet, og hvor rykende uenige de er om alt mellom himmel og jord. Neste gang jeg hører at en "ekspert" uttale seg om noe, rister jeg bare oppgitt på hodet. Alle ekspertene vi har blitt eksponert for daglig i snart 2 år har ødelagt hverandres kredibilitet. Vis meg en ekspert som mener noe, og jeg kan vise deg 10 ekspert som mener det motsatte. Uansett hva det gjelder. Men sånn har det alltid vært. Kunnskap kommer til ved at noen utfordrer vedtatte sannheter. Så blir enten utfordrerne tilbakevist, eller majoriteten må langt om lenge innrømme at utfordrerne hadde rett. Forskjellen er bare at folk flest først nå har blitt oppmerksomme på dette, siden det plutselig har blitt så viktig hva "ekspertene" mener. 4
Hr. Aktiv Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 LCFA skrev (På 8.10.2021 den 21.50): Alt handler om sannsynligheter og da passer ordene kanskje, mulig, tror osv godt til det. Forskjeller mellom sannsynlighet for å dø/skades av bivirkninger og for å dø/skades av virus. Men dette med å sammenligne sannsynligheter har jeg mer og mer lært av pandemien at virker å være forbi enkeltes fatteevne. Hvis 10 dør av vaksinebivirkninger er det likevel verdt det hvis 10000 reddes av vaksinen. Grusom matematikk, men sånn tenker altså rasjonelle folk og forhåpentligvis de som skal rådgi politikerne og folket. Irrasjonelle derimot tenker kanskje at de 10000 var guds plan og at de 10 er politikernes ansvar som dessuten nå har ødelagt guds plan ved å vaksinere. Religiøse burde noen ganger tenke mer over hvorfor Gud ga oss dyrerikets beste hjerne, kanskje man fornærmer Gud ved å ikke bruke gaven? 871 mennesker har mistet livet i pandemien her hjemme. I % utgjør det mellom 0,6 og 0,7 % av de smittede. Det kommer heller ikke frem om de døde av eller med. Men vi vet at 70 % dør årlig av livsstilsykdommer relatert dårlig livsstil. Den gruppa folk vi da prøver å redde her vil dø der. Solvang i Debatten dro frem at folkehelsa har blirr veldig mye dårligere under denne pandemien. Snittvekta har økt med 5 kg pr. person i Norge. Dvs. de følgene vi får etter denne pandemien er langt værre enn selve pandemien. 8
Aliquis Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 On 10/8/2021 at 9:16 PM, Justlooking said: Pluss at de hysteriske virker veldig i flertall. Greit nok, de kan beskytte seg selv. Men de aksepterer ikke at alle ikke er like redde som de selv. Det burde kanskje være et lite tankekors for enkelte at den generelle konsensusen blant eksperter strider mot det man mener, men neida, ignorer vanlig fornuft og kall dem hysteriske. Genialt. 6
Justlooking Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Aliquis skrev (48 minutter siden): Det burde kanskje være et lite tankekors for enkelte at den generelle konsensusen blant eksperter strider mot det man mener, men neida, ignorer vanlig fornuft og kall dem hysteriske. Genialt. Det har som kjent vært variable meninger blant de lærde. Noen lar seg skremme mer enn andre. 5
Bendie Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Justlooking skrev (28 minutter siden): Det har som kjent vært variable meninger blant de lærde. Noen lar seg skremme mer enn andre. Og noen lar seg skremme av hypotetisk tankegang der vaksinen er langt farlige en viruset. Selvom de ikke har noe som helst støtte i det blant forskere , vitenskapen eller andre fagfolk. At folk slutter opp under vaksineringen er ikke fordi de er hysteriske. Det er en verdensomfattende pandemi en ønsker å begrense i mest mulig grad. Samt en ønsker å beskytte de mest sårbare, med dårligere odds enn seg selv. Endret 10. oktober 2021 av Bendie Skrivefeil 4
Justlooking Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 Bendie skrev (5 minutter siden): Og noen lar deg skremme av hypotetisk tankegang der vaksinen er langt farlige en viruset. Selvom de ikke har noe som helst støtte i det blant forskere , vitenskapen eller andre fagfolk. At folk slutter opp under vaksineringen er ikke fordi de er hysteriske. Det er en verdensomfattende pandemi enn ønsker å begrense i mest mulig grad. Samt en ønsker å beskytte de mest sårbare, med dårligere odds enn seg selv. Vel, de jeg kjenner til som er vaksinert har gjort det for egen del. Om de enten har vært redde eller ønsket å reise. Ingen av de har påstått at de gjør det for andres del. Det er kun her inne folk er så veldig uegoistiske og godhjerta 😊 3
Bendie Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 Justlooking skrev (2 minutter siden): Vel, de jeg kjenner til som er vaksinert har gjort det for egen del. Om de enten har vært redde eller ønsket å reise. Ingen av de har påstått at de gjør det for andres del. Det er kun her inne folk er så veldig uegoistiske og godhjerta 😊 Uenig, jeg tror de aller fleste kjenner noen som er sårbare og dessuten klarer å se lenger enn seg selv. Selv jobber jeg i helsevesenet og det er helt utenkelig å ikke skulle være best mulig beskyttet i møte med pasientene. 5
Justlooking Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 Bendie skrev (4 minutter siden): Uenig, jeg tror de aller fleste kjenner noen som er sårbare og dessuten klarer å se lenger enn seg selv. Selv jobber jeg i helsevesenet og det er helt utenkelig å ikke skulle være best mulig beskyttet i møte med pasientene. Du kan gjerne være uenig. Hadde vært artig å sett en poll på det utenfor kg, hvor mange setter helteglorien på seg selv 😇 5
Gjest Sirisiri10 Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Bendie skrev (59 minutter siden): Og noen lar seg skremme av hypotetisk tankegang der vaksinen er langt farlige en viruset. Selvom de ikke har noe som helst støtte i det blant forskere , vitenskapen eller andre fagfolk. At folk slutter opp under vaksineringen er ikke fordi de er hysteriske. Det er en verdensomfattende pandemi en ønsker å begrense i mest mulig grad. Samt en ønsker å beskytte de mest sårbare, med dårligere odds enn seg selv. Men hvis vaksinen beskytter så godt som mange sier, hvorfor skal de med minimal sannsynlighet for alvorlig sykdom og død av covid da ta en vaksine og potensielt få bivirkninger av den? Jeg kan skjønne de som er rundt mennesker som ikke kan ta vaksinen og er i risikosonen, og de I risikosonen da alt tyder på at vaksinen er tryggere å ta for de enn å få covid slik at de burde absolutt ta den. Men unge og friske? Både de selv og samfunnet er bedre tjent med at de får immunitet igjennom selve viruset. Virker ikke vaksinen så bra likevel? Endret 10. oktober 2021 av Sirisiri10
Example Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 Sirisiri10 skrev (9 minutter siden): Men hvis vaksinen beskytter så godt som mange sier, hvorfor skal de med minimal sannsynlighet for alvorlig sykdom og død av covid da ta en vaksine og potensielt få bivirkninger av den? Jeg kan skjønne de som er rundt mennesker som ikke kan ta vaksinen og er i risikosonen, og de I risikosonen da alt tyder på at vaksinen er tryggere å ta for de enn å få covid slik at de burde absolutt ta den. Men unge og friske? Både de selv og samfunnet er bedre tjent med at de får immunitet igjennom selve viruset. Virker ikke vaksinen så bra likevel? Da hadde vi måttet levd med tiltak. Unge mennesker er de mest sosialt aktive, og smitter gjerne flere enn eldre. Såpass mange "unge" blir også innlagt. Jeg mistenker at en del som anser seg som "ung og frisk" er 35+, og der er det en del som blir lagt inn. Om alle "unge og friske" dropper vaksinen er alternativet enten overbelastede sykehus eller strenge tiltak. 4
Gjest Sirisiri10 Skrevet 10. oktober 2021 #19 Skrevet 10. oktober 2021 Example skrev (13 minutter siden): Da hadde vi måttet levd med tiltak. Unge mennesker er de mest sosialt aktive, og smitter gjerne flere enn eldre. Såpass mange "unge" blir også innlagt. Jeg mistenker at en del som anser seg som "ung og frisk" er 35+, og der er det en del som blir lagt inn. Om alle "unge og friske" dropper vaksinen er alternativet enten overbelastede sykehus eller strenge tiltak. Ja, vi måtte ha litt tiltak fra de i risikosonen ble vaksinert og de som selvfølgelig ønsker det. Mest sannsynlig kunne vi da åpnet opp før. Nei, er ikke mange unge friske som ikke er i risikoen som blir lagt inn, ikke i det heletatt.
Bendie Skrevet 10. oktober 2021 #20 Skrevet 10. oktober 2021 Sirisiri10 skrev (19 minutter siden): Men hvis vaksinen beskytter så godt som mange sier, hvorfor skal de med minimal sannsynlighet for alvorlig sykdom og død av covid da ta en vaksine og potensielt få bivirkninger av den? Jeg kan skjønne de som er rundt mennesker som ikke kan ta vaksinen og er i risikosonen, og de I risikosonen da alt tyder på at vaksinen er tryggere å ta for de enn å få covid slik at de burde absolutt ta den. Men unge og friske? Både de selv og samfunnet er bedre tjent med at de får immunitet igjennom selve viruset. Virker ikke vaksinen så bra likevel? Ikke alle oppnår beskyttelse/ full beskyttelse av vaksinen. Det er allment kjent. Og desto viktigere er det at flest mulig slutter opp om den. Fordi noen av de sårbare, nettopp vil mangle effekt. Selv som ung og frisk er det større risiko med alvorlige men etter sykdommen enn vaksinen. Både blodpropp og myokarditt opptrer oftere hos de med covid enn ved vaksinering. En risikerer også long covid. Noen vil også bli alvorlige syke og enkelte vil dø. 4
Anbefalte innlegg